PSIKOLOJI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-I-315
Ders İsmi: Medya Ve iletişim Hukuku
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Tarık Gökhan Tosun

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Medyada yer alan haberlerin doğru okunup anlaşılması, sosyal medya üzerinden yapılan paylaşımların içeriğinin niteliği, uyulması gereken kuralların tespiti, kişilik haklarının, kişisel verilerin korunması, ifade özgürlüğünün özü ve sınırları hakkında ulusal ve uluslararası düzenlemeler çerçevesinde bilgi sahibi olunması
Dersin Hedefi: Temel hak ve özgürlüklere ilişkin yasal hakları öğretmek, olası hukuki sorunlar hakkında bilgi sahibi olmak, sosyal medyadaki iletişimlerinin hukiki niteliğini kavramak, kişilik hakları ve özel hayatın kapsamını öğrenmek, kuramsal bilgileri gündelik hayatta uygılamak
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Öğrenci yasal haklarını öğrenir. 2. Öğrenci olası hukuki sorunlar hakkında bilgi sahibi olur. 3. Öğrenci sosyal medyadaki iletişimlerinin kontrolünü sağlar. 4. Öğrenci kişilik haklarını ve özel hayatın kapsamını öğrenir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci temel hukuk kavramlarını gündelik hayatında uygular.
  2) Hukuka Uygun Davranma: Edindiği kuramsal bilgileri bireysel kullanmayı öğrenir. Araştırma Yetkinliği: Medya kullanıp iletişim kurarken davranışların olası sonuçları hakkında kaynak araştırması yapar Alana Özgü Yetkinlik
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Anayasada temel haklar
2) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde temel haklar
3) Medeni hukuk temel kavramlar ve kişilik hakları
4) Kişisel veriler
5) Özel hayat
6) İfade özgürlüğü
7) Kişilik haklarına müdahalede hukuka uygunluk
8) Hukuka aykırı müdahalelerin yaptırımı
9) Medyada hukuka uygunluk sebepleri
10) Sosyal medya kullanımında dikkat edilmesi gereken kurallar
11) Fikri mülkiyet hakları
12) Kişisel verilerin ifşa edilmesinin sonuçları
13) Ayrımcılık ve sanal zorbalık
14) Pratik çalışma
15) Final sınavı
Diğer Kaynaklar: 1. HAZAR, Z. (2021). İnsan Hakları Çatışmalarının Dengelenmesi ve Avrupa İnsan Hakları Uygulaması, Ankara, Adalet Yayınevi
2. OĞUZMAN, M.K. ve ÖZ, M.T. (2017). Borçlar Hukuku Genel Hükümler, İstanbul: Vedat Kitapçılık
3. OĞUZMAN, K., SELİÇİ, Ö. ve OKTAY-ÖZDEMİR, S. (2019). Kişiler Hukuku (Gerçek ve Tüzel Kişiler), İstanbul: Filiz Kitabevi
4. ANTALYA, O.G. ve TOPUZ, M. (2019). Marmara Hukuk Yorumu, Cilt I, Medeni Hukuk (Giriş-Temel Kavramlar-Başlangıç Hükümleri), Ankara: Seçkin Yayıncılık
5. ÖZTÜRK, B., ALTINOK ÇALIŞKAN, E. ve SEYHAN, S. (2022). Kişisel Verilerin Korunması Hukuku Teorik ve Pratik Çalışma Kitabı, Ankara: Seçkin Yayıncılık
6. TOSUN, T.G. (2024). İşçinin Özel Hayatının İş Sözleşmesinin Feshine Etkisi, Ankara: Seçkin Yayıncılık
7. ÖZKEPİR, R., KOCAMAN, S.Z. ve KART, E.H. (2022), Sosyal Medya ve Basın Hukuku, Ankara: Seçkin Yayıncılık
8. KAYA, M. (2015). Elektronik Ortamda (Elektronik Haberleşme-İnternet-Sosyal Medya) Kişilik Haklarının Korunması, Ankara: Seçkin Yayıncılık
9. MORGENROTH, T. (2016). La vie privée en droit du travail (Thése pour obtenir le grade de docteur en droit, Université de Lille 2 Droit et Santé 2016).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikolojinin tüm alt alanlarıyla (Klinik Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Endüstri-Örgüt Psikolojisi, Sağlık Psikolojisi, Adli Psikoloji, Öğrenme Psikolojisi, Sosyal Psikoloji, Nöropsikoloji, Spor Psikolojisi vb.) ilgili kavramları özümser.
2) Psikoloji kuramlarını ve insan davranışlarını kuramsal temellere dayanarak açıklar.
3) İnsan ve hayvana özgü bilişsel süreçlerin sinir sistemindeki alt yapılarını açıklar.
4) Bilimsel ilkeler çerçevesinde bağımsız araştırmalar yapar.
5) Psikolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını, gelişimini, alt alanlara ayrışma sürecini tarihsel bir perspektif içinde inceler.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini uygular.
7) Çalışma yaşamında var olan insanın bilişsel, duygusal ve davranışsal özelliklerini kavrar.
8) İlgilendiği konularla ilgili problemler için bilimsel araştırmalar yürütür.
9) İnsan insana iletişim sürecinin temelini oluşturan grup dinamiklerini ve tekniklerini uygular.
10) Çağdaş bilgi-işlem ve mesleki cihazları öğrenir.
11) Toplum içindeki insan davranışlarını hem olağan hem olağanüstü durumlarda değerlendirir.
12) Psikoloji biliminin temel etik, ilke, değer ve kurallarını davranışa dönüştürür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu 1 % 20
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım 14 28
Tartışma 14 28
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 114
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3