PSIKOLOJI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI736
Ders İsmi: Psikodrama
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Hülya Türk

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Psikodrama Grup Psikoterapisi'nin temel felsefe, sitem ve kavramlarını öğrenmek ve uygulama biçimleri ve alanları hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Hedefi: Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Psikodrama Grup Psikoterapisi'ndeki temel kavramların öğrenilmesi.
2) Psikodrama'da Temel ve Yardımcı Teknikler nelerdir, nasıl uygulanır, uygulamalı olarak öğrenilmesi.
3) Psikodrama'da çalışma biçimlerinin uygulamalarla öğrenilmesi.
4) Psikodrama Oturumunun aşamaları nelerdir, işleyişin sıra ve teknikler dahilinde öneminin uygulamalar eşliğinde öğrenilmesi
5) Psikodrama'nın unsurları nelerdir, bunlar hangi terapötik faktörleri beraberinde getirir öğrenilmesi.

Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikodrama kuramının temel ilkelerini açıklar. (Moreno'nun kuramı, spontanlık, yaratıcılık, aksiyon, rol kavramları vb.)
  2) Psikodrama tekniklerini tanır ve açıklar. (Isınma, dramatik aksiyon, paylaşım, ayna, rol değişimi, çiftleme vb.)
  3) Psikodramanın bireysel ve grup psikoterapisi bağlamındaki kullanım alanlarını değerlendirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikodrama sürecinin yapı ve işleyişini analiz eder.
  2) Psikodramada kullanılan rolleri ve grup dinamiklerini değerlendirir.
  3) Psikodrama seansında kullanılabilecek uygun müdahale tekniklerini seçer.
  4) Kendi mesleki rolü çerçevesinde psikodrama tekniklerini etik kurallar dahilinde uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikodrama uygulamaları yoluyla empati, öz farkındalık ve iletişim becerilerini geliştirir.
  2) Psikodrama süreçlerini değerlendirme ve geri bildirim verme becerisi kazanır.
  3) Kendi kişisel gelişimine katkı sağlayacak şekilde psikodrama sürecinden yararlanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Psikodramanın tarihçesi Psikodramanın doğuşu
2) PSİKODRAMA GRUP PSİKOTERAPİSİNİN KURAMLARI VE ANA FELSEFESİ Rol Kuramı ve Rol Gelişiminin Spontanite Teorisi, Sosyometri Kuramı.
3) PSİKODRAMANIN UNSURLARI Lider, Protagonist, Sahne, Grup, Yardımcı Egolar Psikodramada Liderinde Aranan Özellikler, Psikodramada Yardımcı Egoların Rolü ve Önemi Grubun Psikodrama Unsurlarının Terapötik Etkileri
4) Psikodramada Uygulamaya Giriş Başlangıç Aşaması Psikodramada Isınma Isınma Oyunlarının Çeşitleri ve İşlevleri
5) Psikodramada Çalışma Oyun ve Paylaşım Aşaması ile Çalışma Protagonist Çalışması.
6) Psikodramada Felsefesinde İletişim Biçimleri Empati İlişkisi Tele İlişkisi Transferans
7) Psikodramanın Temel Kavramları: Spontanite, Yaratıcılık ve Eylem.
8) ARA SINAVLAR (ödevler)
9) Psikodramanın Temel Teknikleri: Eşleme Eşleme Nedir? Eşlemenin Önemi ve Terapötik Etkileri Eşlemenin Paylaşımlarda, Oyun İçinde, Protagonist Çalışmalarında Kullanımı
10) Psikodramanın Temel Teknikleri: Rol Değiştirme ve Ayna Rol Değiştirme Ayna Tekniği
11) Psikodramanın Kullanım Alanları Sosyodrama ve Sosyometri Çalışmaları Sahne ve Tiyatroda kullanılması Klinik Alanda Kullanılması: Çocuk Psikodraması Grupları
12) Psikodramanın Kullanım Alanları Bireysel Psikodrama Çalışmaları, Kuşaklararası Çalışmalar Farklı Tanı Grupları ile Psikodrama Çalışmaları Şirket Eğitimlerinde Psikodramanın Kullanılması Grup İçi Çatışmaların Çözümlenmesi ve Takım Olma İletişim Becerileri / Ast-üst İlişkilerin İyileştirilmesi Liderlik Eğitimleri Motivasyon Çalışmaları
13) Psikodramada Kapanış ve Sonlanma Grubun sonlanması ve kapanışın önemi Geribildiriler ve gereklilikleri Son ve vedaya karşılık yeniye geçiş ve dönüşüm
14) GENEL DEĞERLENDİRME VE TARTIŞMA
Diğer Kaynaklar: Altınay, D. (2015). Psikodrama 400 ısınma oyunu ve yardımcı teknikler. İstanbul: Epsilon.
Dökmen, Ü., & PSİKODRAMA, S. V. (1995). Sosyometri ve psikodrama: kuramsal temeller, uygulamalardan örnekler, yeni yaklaşımlar.
Şarlak, D., & Öztürk, E. (2021). PSİKODRAMA TEMELLİ MÜDAHALE PROGRAMLARI: SİSTEMATİK BİR DEĞERLENDİRME. Karya Journal of Health Science, 2(1), 21-29.
Kaner, S. (1990). Psikodrama kuram: teknik ve araçlar.
Geçtan, E. (1976). TİYATRO YOLU İLE RUHSAL TEDAVİ" PSİKODRAMA". Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 7(7), 103-112.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

8

3

4

5

6

7

9

10

Program Kazanımları
1) Psikolojinin tüm alt alanlarıyla (Klinik Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Endüstri-Örgüt Psikolojisi, Sağlık Psikolojisi, Adli Psikoloji, Öğrenme Psikolojisi, Sosyal Psikoloji, Nöropsikoloji, Spor Psikolojisi vb.) ilgili kavramları özümser. 2 3 2 2 3 2 2 1 3 2
2) Psikoloji kuramlarını ve insan davranışlarını kuramsal temellere dayanarak açıklar. 2 3 2 3 1 3 3 2 3 3
3) İnsan ve hayvana özgü bilişsel süreçlerin sinir sistemindeki alt yapılarını açıklar. 2 3 3 2 2 3 3 2 1 2
4) Bilimsel ilkeler çerçevesinde bağımsız araştırmalar yapar. 2 2 3 3 2 2 1 2 2 1
5) Psikolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını, gelişimini, alt alanlara ayrışma sürecini tarihsel bir perspektif içinde inceler. 3 2 3 2 2 3 2 2 2 2
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini uygular. 2 3 2 3 2 3 3 3 3 3
7) Çalışma yaşamında var olan insanın bilişsel, duygusal ve davranışsal özelliklerini kavrar. 2 2 2 2 2 2 2 1 2 1
8) İlgilendiği konularla ilgili problemler için bilimsel araştırmalar yürütür. 2 2 3 3 2 3 3 2 3 2
9) İnsan insana iletişim sürecinin temelini oluşturan grup dinamiklerini ve tekniklerini uygular. 1 1 3 2 2 2 3 2 3 1
10) Çağdaş bilgi-işlem ve mesleki cihazları öğrenir. 2 1 2 2 2 1 1 2 1 2
11) Toplum içindeki insan davranışlarını hem olağan hem olağanüstü durumlarda değerlendirir. 2 2 2 3 3 3 2 2 2 2
12) Psikoloji biliminin temel etik, ilke, değer ve kurallarını davranışa dönüştürür. 3 2 2 3 3 3 2 2 2 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri 1 % 40
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 45
Laboratuvar
Uygulama 14 42
Uygulama Sınavı 1 5
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 3 9
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav 4 12
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 113
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3