PSIKOLOJI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI736 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikodrama | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 8. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Hülya Türk |
Dersin Amacı: | Psikodrama Grup Psikoterapisi'nin temel felsefe, sitem ve kavramlarını öğrenmek ve uygulama biçimleri ve alanları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin Hedefi: | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Psikodrama Grup Psikoterapisi'ndeki temel kavramların öğrenilmesi. 2) Psikodrama'da Temel ve Yardımcı Teknikler nelerdir, nasıl uygulanır, uygulamalı olarak öğrenilmesi. 3) Psikodrama'da çalışma biçimlerinin uygulamalarla öğrenilmesi. 4) Psikodrama Oturumunun aşamaları nelerdir, işleyişin sıra ve teknikler dahilinde öneminin uygulamalar eşliğinde öğrenilmesi 5) Psikodrama'nın unsurları nelerdir, bunlar hangi terapötik faktörleri beraberinde getirir öğrenilmesi. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Psikodrama kuramının temel ilkelerini açıklar.
(Moreno'nun kuramı, spontanlık, yaratıcılık, aksiyon, rol kavramları vb.) |
||
2) Psikodrama tekniklerini tanır ve açıklar.
(Isınma, dramatik aksiyon, paylaşım, ayna, rol değişimi, çiftleme vb.) |
||
3) Psikodramanın bireysel ve grup psikoterapisi bağlamındaki kullanım alanlarını değerlendirir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Psikodrama sürecinin yapı ve işleyişini analiz eder. |
||
2) Psikodramada kullanılan rolleri ve grup dinamiklerini değerlendirir. |
||
3) Psikodrama seansında kullanılabilecek uygun müdahale tekniklerini seçer. |
||
4) Kendi mesleki rolü çerçevesinde psikodrama tekniklerini etik kurallar dahilinde uygular. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Psikodrama uygulamaları yoluyla empati, öz farkındalık ve iletişim becerilerini geliştirir. |
||
2) Psikodrama süreçlerini değerlendirme ve geri bildirim verme becerisi kazanır. |
||
3) Kendi kişisel gelişimine katkı sağlayacak şekilde psikodrama sürecinden yararlanır. |
Hafta | Konu | ||
1) | Psikodramanın tarihçesi Psikodramanın doğuşu | ||
2) | PSİKODRAMA GRUP PSİKOTERAPİSİNİN KURAMLARI VE ANA FELSEFESİ Rol Kuramı ve Rol Gelişiminin Spontanite Teorisi, Sosyometri Kuramı. | ||
3) | PSİKODRAMANIN UNSURLARI Lider, Protagonist, Sahne, Grup, Yardımcı Egolar Psikodramada Liderinde Aranan Özellikler, Psikodramada Yardımcı Egoların Rolü ve Önemi Grubun Psikodrama Unsurlarının Terapötik Etkileri | ||
4) | Psikodramada Uygulamaya Giriş Başlangıç Aşaması Psikodramada Isınma Isınma Oyunlarının Çeşitleri ve İşlevleri | ||
5) | Psikodramada Çalışma Oyun ve Paylaşım Aşaması ile Çalışma Protagonist Çalışması. | ||
6) | Psikodramada Felsefesinde İletişim Biçimleri Empati İlişkisi Tele İlişkisi Transferans | ||
7) | Psikodramanın Temel Kavramları: Spontanite, Yaratıcılık ve Eylem. | ||
8) | ARA SINAVLAR (ödevler) | ||
9) | Psikodramanın Temel Teknikleri: Eşleme Eşleme Nedir? Eşlemenin Önemi ve Terapötik Etkileri Eşlemenin Paylaşımlarda, Oyun İçinde, Protagonist Çalışmalarında Kullanımı | ||
10) | Psikodramanın Temel Teknikleri: Rol Değiştirme ve Ayna Rol Değiştirme Ayna Tekniği | ||
11) | Psikodramanın Kullanım Alanları Sosyodrama ve Sosyometri Çalışmaları Sahne ve Tiyatroda kullanılması Klinik Alanda Kullanılması: Çocuk Psikodraması Grupları | ||
12) | Psikodramanın Kullanım Alanları Bireysel Psikodrama Çalışmaları, Kuşaklararası Çalışmalar Farklı Tanı Grupları ile Psikodrama Çalışmaları Şirket Eğitimlerinde Psikodramanın Kullanılması Grup İçi Çatışmaların Çözümlenmesi ve Takım Olma İletişim Becerileri / Ast-üst İlişkilerin İyileştirilmesi Liderlik Eğitimleri Motivasyon Çalışmaları | ||
13) | Psikodramada Kapanış ve Sonlanma Grubun sonlanması ve kapanışın önemi Geribildiriler ve gereklilikleri Son ve vedaya karşılık yeniye geçiş ve dönüşüm | ||
14) | GENEL DEĞERLENDİRME VE TARTIŞMA | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
8 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
9 |
10 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Psikolojinin tüm alt alanlarıyla (Klinik Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Endüstri-Örgüt Psikolojisi, Sağlık Psikolojisi, Adli Psikoloji, Öğrenme Psikolojisi, Sosyal Psikoloji, Nöropsikoloji, Spor Psikolojisi vb.) ilgili kavramları özümser. | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | ||
2) Psikoloji kuramlarını ve insan davranışlarını kuramsal temellere dayanarak açıklar. | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||
3) İnsan ve hayvana özgü bilişsel süreçlerin sinir sistemindeki alt yapılarını açıklar. | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | ||
4) Bilimsel ilkeler çerçevesinde bağımsız araştırmalar yapar. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | ||
5) Psikolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını, gelişimini, alt alanlara ayrışma sürecini tarihsel bir perspektif içinde inceler. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini uygular. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
7) Çalışma yaşamında var olan insanın bilişsel, duygusal ve davranışsal özelliklerini kavrar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||
8) İlgilendiği konularla ilgili problemler için bilimsel araştırmalar yürütür. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||
9) İnsan insana iletişim sürecinin temelini oluşturan grup dinamiklerini ve tekniklerini uygular. | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | ||
10) Çağdaş bilgi-işlem ve mesleki cihazları öğrenir. | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | ||
11) Toplum içindeki insan davranışlarını hem olağan hem olağanüstü durumlarda değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
12) Psikoloji biliminin temel etik, ilke, değer ve kurallarını davranışa dönüştürür. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | 1 | % 40 |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 15 | 45 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | 14 | 42 |
Uygulama Sınavı | 1 | 5 |
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | 3 | 9 |
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | ||
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | 4 | 12 |
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 113 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |