DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS1001
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisi I
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr Temel Köksal, Prof. Dr. Fatma Ünalan, Dr. Öğr. Üyesi Sinem Ok Tokaç, Dr. Öğr. Üyesi Pınar Şeşen, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Berk Kaffaf, Öğr. Gör. Berkay Atılgan, Öğr. Gör. Deniz Öztürk

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Daimi dişler ve çevre dokular ile ilgili anatomik ve morfolojik esasları bilmek, daimi dişlerin anatomik ve morfolojik özelliklerini değerlendirerek temel modelaja aşina olmak.
Tam ve hareketli bölümlü protezlerin yapım aşamalarını ve laboratuvar işlemlerini bilmek.
Dersin Hedefi: Daimi dişlerin yüzey ve kenarlarını diş ve destek dokularının morfolojik terimlerini, oral kavite içerisindeki her bir daimi dişin anatomik ve morfolojik özelliklerini açıklamak ve modelaj uygulaması yapmak.
Tam ve bölümlü protezleri taşıyan anatomik yapıları bilmek. Endikasyonları, yapım aşamalarını teşhis ve tedavavi planlamalarını kavramak. Laboratuvar aşamalarını uygulamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Morfolojik terimleri, dişlerin yüzey ve kenarlarını ilgili tanımları açıklar.
  2) Diş (mine, dentin, sement) ve destek dokularını (dişeti, periodontal ligament, alveolar kemik) tanımlar.
  3) Oral kavite içerisindeki süt ve sürekli dişleri evrensel numaralandırma sistemlerine göre ifade eder.
  4) Tam ve kısmi dişsizliği tanımlar, çevre dokuların anatomisini bilir
  5) Dikey boyut ve dikey çene ilişkisini bilir.
  6) Baz plak, mum duvar, diş dizimini kavrar.
  7) Bölümlü protez bağlayıcılarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dişleri sınıflandırabilir, süt ve sürekli dişleri numaralandırır.
  2) Daimi dişlerin mesial, distal, vestibül, palatinal/lingual , insizal/oklüzal yüzey özelliklerini çizer.
  3) Daimi dişlerin sabun materyalinden (yontusunu) modelajını uygular.
  4) Bölümlü protez sınıflamasını yapar.
  5) Tam ve bölümlü protezlerin endikasyonlarını sıralar.
  6) Tam ve bölümlü protezlerde teşhis ve tedavi planlaması yapar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İleride yapacağı mesleki uygulamaların temeli olan morfolojik bilgiyi kavrar ve kullanır.
  2) Edindiği bilgi ve beceriler ile meslek hayatında diş protez teknikerliği uygulamalarında karşılaşabileceği sorunları çözer.
  3) Tam ve hareketli bölümlü protezlerin laboratuvar yapım tekniklerini uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Teorik: Diş Anatomisi ve Morfolojisine Giriş / Uygulama: Eğitim konularına genel bir bakış, dersin tanıtılması.
2) Teorik: Dişlerin numaralandırma sistemleri / Uygulama: Preklinik laboratuar malzemelerinin tanıtımı
3) Teorik: Diş Anatomisi terminolojisi / Uygulama: Maksiller sol yarım ark morfolojisi
4) Teorik: Diş sürme paternleri, Ağız ve Diş anatomisi / Uygulama: Mandibular sol yarım ark morfolojisi
5) Teorik: Daimi maksiller kesici dişler / Uygulama: maksiller kesici dişlerin sabun modelasyonu
6) Teorik: Daimi mandibular kesici dişler / Uygulama: mandibular kesici dişlerin sabun modelasyonu
7) Teorik: Daimi kanin dişler / Uygulama: kanin dişlerin sabun modelasyonu
8) Teorik: Daimi maksiller premolar dişler / Uygulama: maksiller premolar dişlerin sabun modelasyonu
9) Teorik: Daimi mandibular premolar dişler / Uygulama: mandibular premolar dişlerin sabun modelasyonu
10) Teorik: Daimi maksiller molar dişler / Uygulama: maksiller molar dişlerin sabun modelasyonu
11) Teorik: Daimi mandibular molar dişler / Uygulama: mandibular molar dişlerin sabun modelasyonu
12) Teorik: Süt ve daimi dişlerin farklılıkları / Uygulama: Daimi maksiller premolar ve molar dişlerin mum modelajı
13) Teorik: Dental anomaliler, oklüzyon sınıflandırması / Uygulama: mandibular premolar dişlerin sabun modelasyonu
14) Teorik: Oklüzal anatomi ve yüzey morfolojisi, periodontal dokular / Uygulama: Ödevlerin değerlendirilmesi ve telafi ödevleri
15) Tam dişsizlik ve tam protezler protezlere giriş / Uygulama: alt ve üst total protez bireysel kaşık yapımı .
16) Anterior ve posterior diş dizimi ve mum modelaj / Uygulama: Laboratuvarda diş dizimi ve modelaj
17) Tam protezlerin muflaya alınması,/ Uygulama: muflaya alma
18) Protezlerin tesviye , cila ve tamir işlemleri / Uygulama: tesviye cila ve tamir
19) Hareketli bölümlü protezlerde tanımlama, terminoloji, ölçü ve ölçü kaşıkları / Uygulama: Kaide plağı, mum duvar yapımı
20) Bölümlü dişsizlik sınıflaması, akrilik bölümlü protezlerde kaide plağı sınırları, kaide plağı ve mum duvar yapımı, çenelerin kapanışa getirilmesi, artikülatöre alma. Uygulama: modellerin artikülatöre alınması.
21) Hareketli bölümlü protezlerde diş dizimi, ajusteli diş dizimi, modelaj ve muflaya alma / Uygulama: Diş dizimi
22) İskelet döküm bölümlü protezlerin komponentleri / Uygulama: Kroşe bükümü
23) İskelet döküm bölümlü protezlerin laboratuvar işlemleri/ Uygulama: kırık tamiri
24) İskelet döküm bölümlü protezlerin komponentleri, paralelometre ve model analizi/ Uygulama: diş dizimi
25) Tesviye , cila ve tamir işlemleri / Uygulama: Muflaya alma işlemi.
26) Tam protezlerde yapay dişlerin seçimi ve diş dizimi / Uygulama: Laboratuvarda diş dizimi
27) Tam protezlerde kaide plağı ve mum duvarların yapımı, çeneler arası ilişkilerin tespiti / Uygulama: kaide plağı ve mum duvar yapımı.
28) Artikülatörler tanımlama, sınıflama, kullanım amaçları ve modellerin artikülatöre alnması / Uygulama: Modellerin artikülatöre bağlanması
Diğer Kaynaklar: ** Woelfel'ın Diş Anatomisi, Weiss G , Scheid RC.Çeviri Editörü: Hüseyin Avni Balcıoğlu. Güneş Tıp Kitabevleri, 2010. ** Wheeler's Dental Anatomy Physiology and Occlusion, Stanley, J Nelson, Elsevier, 2015.
**Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu (2010) Dişsiz hastaların Protetik Tedavisi, Klasik Tam Protezler, Quintessence Books,
** Prof. Dr. Yasemin Özkan (2017)Tam Protezler: Problemler ve Çözüm Yolları, Quintessence Publishing Ltd. ,
**Zarb and Bolender (2004) Prosthodontic Treatments for Edentulous Patients, Mosby
**Deeapak Nallaswamy (2004) Text book of Proosthodontics , Jaypee Brothers Medical Publishers LTD New Delhi
**Guilio Preti, MD, DDS (2011) Rehabilitation Part II: Technical Procedures, Quintessence Publishing Ltd. ,
**Craig’s Restorative Dental Materials 13th edition
**Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu İstanbul (2000)Diş Hekimliğinde Maddeler Bilgisi ( Metal olmayan Maddeler)
** Prof. Dr. Bülent Kesim,Hareketli Bölümlü Protezlerde Temel İlkeler.Quintessence Yayıncılık, 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3 3 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 3 3 3 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3 3 3 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 2 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 3 3 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 168
Uygulama Sınavı 1 2
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 2 14
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 7
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 303
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 10