TIBBI LABORATUVAR TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT201
Ders İsmi: Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Mesleki Eğitimi-I (İME)
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 6 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Hasip Çirkin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bölümde verilen başta ana branş dersleri olmak üzere tüm derslerin uygulamalarını içermektedir. Klinik Biyokimya dersinin amacı; öğrencilerin klinik biyokimya testlerini uygulamasını, kalite kontrol uygulamalarını yürütmesini, testlere uygun örnek almasını, fizyolojik süreçler ve preanalitik faktörlerin testleri nasıl etkilediğini kavramasını, testlerin vücut sistemleriyle ilişkisini ve hastalıklardan nasıl etkilendiklerini öğrenmelerini sağlamaktır. Mikrobiyoloji II dersinin amacı; bakteriyi identifiye etme, antibiyotik duyarlılık testi yapma, mikobakteriyolojik ve mikolojik analizler yapma bilgi ve becerilerinin kazandırıldığı derstir. İmmünolojik Yöntemler dersinin amacı; öğrenci laboratuvarda temel immünolojik kavramları öğrenecek ve temel testleri yapabilecektir. Laboratuvar aletleri ve güvenliği dersinin amacı; Laboratuvar cihazlarının kullanımı, bakımı ve temizliği ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak ve laboratuvarda çalışırken kişisel önlemleri alarak, fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkenlere karşı oluşabilecek riskleri belirleyip, bu risklere karşı önlem alarak ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturmak için gerekli bilginin aktarılmasıdır.
Dersin Hedefi: Bölüm bütün dersleri doğrultusunda tıbbi laboratuvar ortamında , öğrencilerin öğrenimlerinin uygulanması sağlar.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tıbbi testlerin uygulamasını, kalite kontrol uygulamalarını yürütmesini, testlere uygun örnek almasını, fizyolojik süreçler ve preanalitik faktörlerin testleri nasıl etkilediğini kavramasını, testlerin vücut sistemleriyle ilişkisini ve hastalıklardan nasıl etkilendiklerini öğrenciler kavrar ve öğrenir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler laboratuvar ortamında, Tıbbi testlerin uygulamasını, kalite kontrol uygulamalarını yürütmesini, testlere uygun örnek almasını, fizyolojik süreçler ve preanalitik faktörlerin testleri nasıl etkilediğini kavramasını, testlerin vücut sistemleriyle ilişkisini ve hastalıklardan nasıl etkilendiklerini kavrar ve tüm testleri uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tanı testlerinin uygulamalarını sorumluluk alarak tek başlarına ve takım çalışması yaparak uygulayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Hastane oryantasyon eğitimi, laboratuarın ve cihazlarının tanıtımı, sterilizasyon yöntemlerinin öğrenilmesi.
2) Madde tartmak Laboratuvar tehlike işaretlerini kullanmak Laboratuvar tehlikelerini önlemek için dizayn edilmiş cihazları kullanmak.
3) Biyokimya laboratuvarındaki aletlerin ve yöntemlerin incelenmesi.
4) Klinik Biyokimya Laboratuvarı rutin uygulamalarına katılma Üreyen bakteriyi identifiye etme Antijen Antikor birleşmesinin özelliklerini gösteren testler Cam ve plastik malzemeler, mikropipet ve cam pipet yardımı ile madde transferi yapmak.
5) Klinik Biyokimya Laboratuvarı rutin uygulamalarına katılma Üreyen bakteriyi identifiye etme Antijen Antikor birleşmesinin özelliklerini gösteren testleri Çözelti karıştırma yöntemleri ile ph metre, cam ve plastik malzemelerin temizliği Biyolojik güvenlik kabinlerini kullanmak.
6) Mikrobiyolojik yöntemlerin incelenmesi, ekim yöntemleri, çeşitli besiyerlerin kullanımı- mikroorganizma kültürünün yapılması, antibiyogram testi uygulanması, gram boyama gibi çeşitli boyama rutinlerinin uygulanması.
7) Mikrobiyolojik yöntemlerin incelenmesi, ekim yöntemleri, çeşitli besiyerlerin kullanımı- mikroorganizma kültürünün yapılması, antibiyogram testi uygulanması, gram boyama gibi çeşitli boyama rutinlerinin uygulanması
8) Raporların Derğerlendirilmesi
9) Mikrobiyolojik yöntemlerin incelenmesi, ekim yöntemleri, çeşitli besiyerlerin kullanımı- mikroorganizma kültürünün yapılması, antibiyogram testi uygulanması, gram boyama gibi çeşitli boyama rutinlerinin uygulanması
10) Mikrobiyolojik yöntemlerin incelenmesi, ekim yöntemleri, çeşitli besiyerlerin kullanımı- mikroorganizma kültürünün yapılması, antibiyogram testi uygulanması, gram boyama gibi çeşitli boyama rutinlerinin uygulanması.
11) Mikrobiyolojik yöntemlerin incelenmesi, ekim yöntemleri, çeşitli besiyerlerin kullanımı- mikroorganizma kültürünün yapılması, antibiyogram testi uygulanması, gram boyama gibi çeşitli boyama rutinlerinin uygulanması
12) Serolojik ve hematolojik yöntemlerin incelenmesi, kan sayımı, kan grubu tayini, ELİSA, hızlı tanı kiti card testlerin uygulanması.
13) Serolojik ve hematolojik yöntemlerin incelenmesi, kan sayımı, kan grubu tayini, ELİSA, hızlı tanı kiti card testlerin uygulanması
14) Serolojik ve hematolojik yöntemlerin incelenmesi, kan sayımı, kan grubu tayini, ELİSA, hızlı tanı kiti card testlerin uygulanması
15) Examination of serological and hematological methods, blood count, blood group determination, ELISA, rapid diagnostic kit card tests.
16) Raporların Değerlendirilmesi
Diğer Kaynaklar: Harvey, R. ve Ferrier, D. (2021) Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları: Biyokimya, Nobel Tıp Kitabevleri.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme.
4) Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme.
5) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme.
6) Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/parazitler etkenlerle ilişkilendirebilme.
7) Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme.
8) Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme.
9) Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
10) Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygulayabilme, kişisel güvenlik önlemlerini alabilme ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme.
11) Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma.
12) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar.
13) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder.
14) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve kazanımlar elde eder.
15) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir.
16) Sağlık hizmetinin yürütülmesinde sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilir ve Türkçe’yi etkili kullanır.
17) İngilizceyi orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilir.
18) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilir.
19) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 14 % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması 14 % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 84
Laboratuvar 12 72
Uygulama 14 14
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 13
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 6
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 2 6
GENEL SINAV (Final) 2 2
Katılım 14 14
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 213
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 7