TIBBI LABORATUVAR TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SMY115
Ders İsmi: Laboratuvar Kimyası
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Nilay Yönet

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin genel kimyadaki temel kavramları öğrenmeleri, laboratuvarda çeşitli çözeltileri hazırlama becerilerini kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: 1. Güvenli koşullar altında öğrencilere kimya deneyleri yapma alışkanlığı kazandırmak.
2. Kimya bilgilerini deneylerle desteklemek.
3. Temel deney teknikleri ve bazı cihaz kullanım uygulamaları yapmak.
4. Bilimsel rapor yazmalarını sağlamak.
5. Günlük hayat ve kimyasallar arasındaki bağlantıyı anlamalarını sağlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Madde, maddenin özellikleri ve ölçülmesini kavrar. 2. Kimyasal bağları, kimyasal reaksiyonları ve stokiyometriyi bilir. 3. Gazların kimyasal özelliklerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Kimyanın temel kavramları ve ilkelerini açıklar. 2. Kimyasal bileşiklerin yapısını, özelliklerini ve reaksiyonlarını açıklar. 3. Gazların özelliklerini kullanarak problemleri çözer.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağımsız çalışma özelliğini kazanır.
  2) Sorgulama yeteneği gelişir.Neden-sonuç ilişkisini kurar.
  3) Ana dilini etkin kullanır ve bu sayede iletişim becerilerini geliştirir. Hem sınıfta hemde laboratuvarda etkin biçimde grup çalışması yapma, liderlik ve grup üyesi olarak çalışma yeteneği edinir.
  4) Kimyasal malzemelerin güvenli kullanımı ve uzaklaştırlmaları için modern prosedür ve düzenlemeleri bilir.Bu derste öğrendiği bilgileri,diğer temel ve klinik bilim derslerinde kullanır.Öğrencilerin edindikleri teorik ve pratik bilgileri kimya ya da kimya içeren multidisipliner alanlarda veya kimya bazlı endüstrilerde uygulayabilme yeteneği edinir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kimya Temel Kavramlar
2) Birimler, bilimsel gösterim, anlamlı rakamlar, boyut analizi , problem çözümü
3) Madde, maddenin sınıflandırılması, maddelerin genel özellikleri
4) Atom, molekül ve iyonlar
5) Kimyasal Bağlar
6) Stokiyometri I: Atom kütlesi, moleküler kütle, yüzde bileşim, kaba formül, problem çözümü
7) Stokiyometri II: Kimyasal reaksiyonlar, tepken ve ürün miktarları, limitleyen reaktan,verim, problem çözümü
8) Çözeltiler
9) Gazlar I: Gazların fiziksel özellikleri, Boyle yasası, Charles Yasası, Avogadro Yasası, problem çözümü
10) Gazlar II: İdeal gaz denklemi, Gaz Stokiyometrisi, Kinetik Teori, İdeal Davranıştan Sapma,Problem Çözümü.
11) Termokimya
12) Kimyasal Kinetik
13) Asit ve Bazlar
14) Kimyasal Denge
Diğer Kaynaklar: - Petrucci, R. H. (2007). General chemistry: Principles and modern applications. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall.
- Kelter, P., Mosher, M., & Scott, A. (2009). Chemistry: The practical science. Houghton Mifflin.
- Brown, T., LeMay, H. E., Bursten, B. E., Murphy, C. J., Woodward, P. M., Stoltzfus, M. W., Langford, S. J., Lufaso, M. W. (2022). Chemistry: the Central Science, Expanded Edition, Fifteenth Global Edition in SI Units. United Kingdom: Pearson Education, Limited.
- Ebbing, D., Gammon, S. D. (2016). Study Guide for Ebbing/Gammon's General Chemistry. The United States of America: Cengage Learning.
- Timberlake, K. C., Timberlake, B. (2019). Basic Chemistry. The United States of America: Pearson Education.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme 2 2 3
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme. 1 1 3 3 3 2
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme. 2 2 3 3 2 3
4) Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme. 1 1 2 2 3 2
5) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme. 3 2 3 3 3 2
6) Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/parazitler etkenlerle ilişkilendirebilme. 2 2 2 3 2 1
7) Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme. 2 2 3 3 2 2
8) Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme. 3 3 2 3
9) Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme. 3 3 2 3
10) Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygulayabilme, kişisel güvenlik önlemlerini alabilme ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme. 2 2 3 3 2 3
11) Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma. 1 1 2 3 1 3
12) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar. 3 3 3 3 3 2
13) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder. 3 3 2 3 1 3
14) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve kazanımlar elde eder. 1 1 3 3 1 1
15) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir. 1 1 1 1 3 2
16) Sağlık hizmetinin yürütülmesinde sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilir ve Türkçe’yi etkili kullanır. 1 1 3 2
17) İngilizceyi orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilir. 3 1
18) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilir. 1 1 3 3 3 3
19) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir. 1 1 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar 14 % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 42 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 42 % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 % 5
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 5
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar 14 28
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 1
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 15 15
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 102
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3