HALKLA İLIŞKILER VE REKLAMCILIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIR709
Ders İsmi: Kavram Geliştirme ve Görselleştirme
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Murat Demir

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kavram Geliştirme ve Görselleştirme dersinde gerçekleştirilen sınıf içi tartışmalar, görsel sanatlar hakkında genel bilgileri kavramak. Reklam çalışmalarında görsel dil kullanımı psikolojik, sosyolojik, felsefi ve estetik kullanımları ele alınarak incelemek.
Dersin Hedefi: Sanat ve görsel üretimin temelinde yer alan yaratıcılığın nasıl geliştirilebileceğini bilmek. Bu alanda başarı göstermiş reklam uygulamalarıyla kendi projelerinde kullanmak. Yaratım sürecinde elde edilen bilgilerin reklam çalışmalarına dönüştürülme sürecinde görselliğin ilkeleri ve uygulamalarını incelemek. Çağdaş ve geleneksel reklam – fotoğraf uygulamalarıyla birlikte, video, resim ve müzik alanında da örnek olan çalışmalarda analiz etmek. Bu uygulamalarda sanatçıların, yaratım süreçlerinde özgün ve yaratıcı fikirlerle birlikte üretim süreçleri ve üretimleri tartışmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaratıcı düşünme ve geliştirme ilkelerini kullanır ve tanımlar.
  2) Sanat, Fotoğraf ve Reklam arasındaki ilişkiyi tanımlar.
  3) Reklam uygulamalarında tarihsel, sosyal ve kültürel ilişkileri tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Reklam çalışmalarında görsel dil yaratımı ve kullanım süreçlerinin farkında olur.
  2) Reklamda kullanılan görsel dili betimler.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Reklam uygulamaları içindeki farklı aktörlerin kullanımlarını ve işlevselliklerini tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yaratıcı düşünce ve ilkeleri.
2) Reklamda yaratıcılık; düşünce ve üretim yöntemleri.
3) Görsel dilde ‘özü’ okuma, anlamlandırma, yeniden yaratma.
4) Reklamda fotoğraf ve görsel imge; sanatsal ve teknik yapısı.
5) Fotoğraf üretim süreci. Fotoğrafın bellek olarak kullanılması ve gerçeklik.
6) Reklam fotoğrafçılığı ve sanat.
7) Reklam fotoğrafçılığı ve dijitalleşme süreci.
8) Görsel yaratıcılık sürecinde kültürel ve coğrafik etkiler. Yazısız ortak dil olarak fotoğraf ve görsel imgelerin reklamlarda kullanımı.
9) Algı, dikkat çekicilik ve yaratıcı düşünce.
10) Basılı reklamlarda görsel ve yazı dili kullanımı ve bu referansların okunması.
11) Video/TV reklamlarında Ses, müzik ve görsel obje kullanımı. Akılda kalıcılık.
12) Yaratıcılık ilkeleriyle bir reklama hayat vermek.
13) Projelendirme
14) Projelerin Sunumu
Diğer Kaynaklar: Mueller-Brockmann, J. (1981). Grid systems in graphic design: A visual communications manaual for graphic designers, typographers and three dimensional designers. Niederteufen Switz.
Lupton, E. (2017). Design is storytelling. New York: Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum.
Shaughnessy, A. (2010). How to be a graphic designer, without losing your soul. New York: Princeton Architectural Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Alanıyla ilgili problemleri saptayarak konuya ilişkin sorunları analiz eder.
2) Alanındaki bilgi ve olguları Sosyoloji, Gazetecilik, Televizyon, Medya gibi alanlarla karşılaştırır.
3) Alanlarındaki temel kavramları ve disiplinleri belirler.
4) Bu programdan mezun olanlar, halkla ilişkiler ve reklam alanlarında araştırma ve analiz yapar.
5) Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerden faydalanarak, halkla ilişkiler ve reklam faaliyetlerinde karşılaştığı problemleri saptar.
6) Halkla ilişkiler kampanyaları ve reklam projelerinde yer alarak, ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
7) Alanıyla ilgili ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak, iletişim planı tasarlar.
8) Oluşabilecek sorunlara karşı eleştirel bir bakış açısıyla yeni stratejiler geliştirir.
9) Alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalar gerçekleştirir.
10) Yaratıcı ikna ve sunum tekniklerini uygular.
11) Yaşanılan ülkenin ve toplumun yararına projeler gerçekleştirir.
12) Reklam ve halkla ilişkiler konularındaki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara etkili bir şekilde ifade eder.
13) Edindiği bilgiler doğrultusunda, kariyer hedeflerini belirler.
14) İletişimle ilgili konuların toplumsal ve global boyutlardaki etkilerini analiz eder ve yorumlar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 7
Proje Hazırlama + Sunma 1 15
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 94
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3