FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR212
Ders İsmi: Sağlık için Fiziksel Uygunluk
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Azize DİK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere sağlık için fiziksel uygunluk kavramlarını, prensiplerini ve uygulamalarını anlatarak, bireylerin fiziksel uygunluk düzeylerini geliştirmelerine yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: Fiziksel uygunluk kavramını tanımlayarak, sağlık üzerindeki etkilerini analiz edebilmek.
Fiziksel uygunluk düzeyini belirlemek için kullanılan ölçüm araçlarını ve tekniklerini uygulamak.
Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki faydalarını ve risklerini değerlendirmek.
Bireysel ihtiyaçlara uygun fiziksel uygunluk programları tasarlayabilmek.
Sağlık için fiziksel uygunluğun önemini vurgulayan güncel araştırmaları analiz etmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fiziksel uygunluk kavramını tanımlayabilme ve önemini açıklayabilme.
  2) Fiziksel uygunluk düzeylerini belirlemek için kullanılan ölçüm araçlarını ve tekniklerini listeleyebilme.
  3) Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini ve bu etkilerin fizyolojik temellerini anlayabilme.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fiziksel uygunluk düzeyini belirleme amacıyla uygun ölçüm araçlarını kullanabilme.
  2) Bireylerin yaş, cinsiyet, sağlık durumu gibi faktörlere göre fiziksel uygunluk programları tasarlayabilme.
  3) Fiziksel aktivite programlarını etkili bir şekilde uygulayabilme ve bireylerin ilerlemelerini takip edebilme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Profesyonel etik ve güvenlik standartlarına uygun olarak fiziksel uygunluk programları hazırlayabilme.
  2) Güncel araştırmaları takip ederek fiziksel uygunluk alanındaki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirebilme.
  3) Sağlık için fiziksel uygunluğun önemini vurgulayabilme ve toplumda bilinç oluşturabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Fiziksel uygunluk fiziksel aktivite egzersiz ve spor kavramı
2) Sağlıklı yaşam ve fizyoterapi
3) Fiziksel uygunluğu belirleme
4) Fiziksel uygunluğu değerlendirme
5) Fiziksel uygunluğa göre egzersiz programı oluşturma
6) Fiziksel uygunluğa göre fiziksel aktiviteleri belirleme
7) Sağlıklı yaşam için fiziksel aktivite
8) Vize Sınav Haftası
9) Yaşa ve cinsiyete göre fiziksel aktivite
10) Sporda fizyoterapi yaklaşımları
11) Fiziksel değerlendirmelerde kullanılan testler
12) Fiziksel değerlendirmelerde kullanılan testler
13) Sporda fizyoterapi ve rehabilitasyon
14) Sağlıklı bireylerde egzersiz programı oluşturma
15) Genel tekrar
16) Final Sınav Haftası
Diğer Kaynaklar: ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription (American College of Sports Medicine)
Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance (William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch)
Fitness Professional’s Handbook (Edward T. Howley, Dixie L. Thompson)
Principles and Labs for Fitness and Wellness (Werner W.K. Hoeger, Sharon A. Hoeger, Cherie I. Hoeger)
Exercise for Older Adults: ACE's Guide for Fitness Professionals (American Council on Exercise)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. 1 2 2 2 3 3 3 3
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar 1 3 3 3 3 2 2 3
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 3 3 3 3 3 2 2 3
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 1 3 3 3 3 3 3 3
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 1 3 3 3 3 3 3 3
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 3 3 3 2 2 3 3
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 2 3 3 3 3 3 3 3
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır 3 3 3 3 3 3
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. 3 3 3 3 3 3
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular 3 3 3 3 3 3 3
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 3 3 3 3 3 3 3
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir. 3 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 7 7
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 10 20
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 64
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2