HALKLA İLIŞKILER VE REKLAMCILIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIR201
Ders İsmi: Kitle İletişim Kuramları-I
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ahmet İlkay Ceyhan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İletişim kuramları ve toplumsal yapı arasındaki ilişkileri analiz etmek.
Dersin Hedefi: Kuramların temel kavram ve savlarını ortaya koymak. Kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamın belirginleştirmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yerel, ulusal ve küresel düzeyde siyasi, ekonomik, kültürel, toplumsal ve hukuki işleyişe dair disiplinlerarası bir bilgi ve yaklaşıma sahip olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kitle iletişim teorilerinin toplumsal çerçevedeki geçerliliğini kavrar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kitle iletişimine dair günlük meselelere eleştirel şekilde bakar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse Giriş
2) Kitle, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Kuramları
3) Erken Dönem Amerikan İletişim Araştırmaları
4) Erken Dönem Amerikan İletişim Araştırmaları Güçlü Etkiler Paradigması
5) İkinci Dünya Savaşı Sonrası İletişim Çalışmalarında Etki Sorunu Sınırlı Etkilerden Güçlü Etkilere
6) Kitle İletişim Modelleri-1 Laswell-Shannon-Dance-Riley
7) Kitle İletişim Modelleri-2 Gerbner-Newcomb-Westley & MacLean-Festinger
8) Frankfurt Okulu Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi
9) İngiliz Kültürel Çalışmaları
10) İletişimin Ekonomi Politiği
11) Zaman, Mekan ve İletişim-1 Lerner-Rogers-Innis
12) Zaman,Mekan ve İletişim-2 McLuhan-Ong-Goody-Watt-Postman
13) Zaman,Mekan ve İletişim-3 Medya ve Modernite
14) Proje Sunumları
Diğer Kaynaklar: -Kaya, Raşit (2009). “İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet”. Ankara: İmge Kitabevi.
- Laughey, Dan (2010). “Medya çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar.” çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon.
- Swingewood, Alan (1996). “Kitle Kültürü Efsanesi”. çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
- Hovland, Carl Iver ve Walter Weiss (1992) “Kaynağın Güvenilirliği ve Haberleşmenin Etkinliği üzerindeki Etkisi.” Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş. Der. ünsal Oskay..
- Maigret, Eric (2011). “Medya ve İletişim Sosyolojisi.” çev. Halime Yücel. İstanbul: İletişim Yayınları..
- Mattelart, Armand ve Michale Mattelart, (1998). “İletişim Kuramları Tarihi”. çev. Merih Zıllıoğlu. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bourse, Michel ve Halime Yücel (2012). “İletişim Bilimlerinin Serüveni”. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Fiske, John (2003). “İletişim çalışmalarına Giriş”. 2. baskı. çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
- Morva, Oya (2013). “Chicago Okulu: Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi”. İstanbul: Doruk Yayınları.
- Gerbner, George (2014). “Kargaşa ve Terör Günlerinde Televizyon Şiddeti.” Medyaya Karşı içinde. çev. İsmail Kovacı ve Veysel Batmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- McQuail, Denis ve Sven Windahl (2005). “İletişim Modelleri: Kitle İletişim çalışmalarında”. çev. Konca Yumlu. Ankara: İmge Yayınevi.
- Noelle-Neumann, Elisabeth (2002). “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Etkisi.” Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. 2. Basım. Ankara: Alp Yayınları.
- Stevenson, Nick (2008). “Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi”. çev. Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy. Ankara: ütopya Yayınevi.
- Türkoğlu, Nurçay (2010). “İletişim Bilimlerinden Kültürel çalışmalara Toplumsal İletişim: Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar”. İstanbul: Urban Kitap.
- Tomlinson, John (1999). Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. çev. Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Chomsky, Noam ve Edward S. Herman (2006). “Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği”. çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: Aram Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Alanıyla ilgili problemleri saptayarak konuya ilişkin sorunları analiz eder.
2) Alanındaki bilgi ve olguları Sosyoloji, Gazetecilik, Televizyon, Medya gibi alanlarla karşılaştırır.
3) Alanlarındaki temel kavramları ve disiplinleri belirler.
4) Bu programdan mezun olanlar, halkla ilişkiler ve reklam alanlarında araştırma ve analiz yapar.
5) Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerden faydalanarak, halkla ilişkiler ve reklam faaliyetlerinde karşılaştığı problemleri saptar.
6) Halkla ilişkiler kampanyaları ve reklam projelerinde yer alarak, ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
7) Alanıyla ilgili ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak, iletişim planı tasarlar.
8) Oluşabilecek sorunlara karşı eleştirel bir bakış açısıyla yeni stratejiler geliştirir.
9) Alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalar gerçekleştirir.
10) Yaratıcı ikna ve sunum tekniklerini uygular.
11) Yaşanılan ülkenin ve toplumun yararına projeler gerçekleştirir.
12) Reklam ve halkla ilişkiler konularındaki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara etkili bir şekilde ifade eder.
13) Edindiği bilgiler doğrultusunda, kariyer hedeflerini belirler.
14) İletişimle ilgili konuların toplumsal ve global boyutlardaki etkilerini analiz eder ve yorumlar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 4 4
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 8 16
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 8 16
Proje Hazırlama + Sunma 2 30
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 154
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5