GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS307
Ders İsmi: Pastacılık Teknikleri
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): N. Banu Bayraktar

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere pastacılık temel tekniklerini ve terminolojisini tanıtmak ve öğretmek
Dersin Hedefi: Malzeme bilgisi ve teknik donanımı artıran ürünler ortaya çıkarmak, Fransa pastacılık ekolü ve terminolojisiyle uyumlu tarifler eşliğinde uygulamalı derslerle öğrencilerin potansiyellerini ortaya çıkarmak, vizyonlarını geliştirmek ve öğrencileri gelecek hayatlarına hazırlamak
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Pastacılığın temel teknikleri ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Hamur işleri, kremalar, soslar ve süsleme teknikleri gibi temel pastacılık konularını öğrenir. Pastacılık sektöründeki güncel trendler ve yenilikler hakkında bilgi edinir. Hijyen ve gıda güvenliği standartları konusunda bilgi sahibi olur. Pastacılık ürünlerinin hazırlanması, pişirilmesi ve sunumu hakkında teorik bilgi edinir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Pastacılık tekniklerini uygulayabilmek ve yaratıcı pastacılık ürünleri hazırlayabilir. Hamur işleri, kremalar ve sosları hazırlamada pratik beceri kazanır. Estetik pastacılık ürünleri tasarlayabilir ve sunum yapabilir. Hijyen ve gıda güvenliği standartlarını uygulayabilir. Kalite kontrol yöntemlerini kullanarak pastacılık ürünlerinin kalitesini değerlendirebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alana özgü teknik ve yaratıcı yetkinlikler kazanır. Problem çözer ve yenilikçi yaklaşımlar geliştirir. Sektörel operasyonlar hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Pastacılığa Giriş, Malzeme ve Ekipman Tanıtımı
2) Şeker,Şuruplar,Merengler
3) Pastacı Kreması, Krem Diplomat ,Tartlar
4) Merengli Limonlu Tart ve Mantarlı Kaşarlı Kiş
5) Pandispanya, Vişne Dolgu, Ganaş, Kara Orman Pastası
6) Choux (Şu) Hamuru Ekler, Profiterol ve Craqueline
7) Sable Hollandais, Kurabiye çeşitleri ve Kurabiye Süsleme (Royal Icing and Glace Icing)
8) Vize Sınavı
9) Swiss Brioche ve Magnolia
10) Çikolata temperleme ve örnekleri (Truffe, Rochers, Muscadine)
11) Şeker Hamuru Çalışması Konsept Pasta
12) Opera Pastası (Bisküvi Jaconde, Muslin Krema, Ganaş, Glaze)
13) Şarlot Pasta (Kedi dili yapımı, meyve püresi dolgu, jelatin kullanımı, glaze yapımı)
14) Karamelize Beyaz Çikolata/ Diplomat Kremalı Çilekli Sablé Breton ve Çikolatalı Swiss Roll
15) Paris Brest- San Sebastian Cheesecake
16) Final Uygulama
Diğer Kaynaklar: Institut National de la Boulangerie-Patisserie (2004), Devenir Patissier,Editions Sotal:Rouen
Sözer,I ve Gürşen, B (2011), Butik Pastacılık, Boyut Yayıncılık:İstanbul
Sönmezsoy, C (2017),Cafe Fernando, Okuyanus:İstanbul
Herme, P(2006), Le Larousse des Desserts, Larousse:Paris
Ferrandi (2019), Chocolate, Flammarion:Paris

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanına özgü temel kavramlar, teoriler ve ilkeleri anlatır.
1) Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini, yazılımları ve araç-gereçleri kullanır.
1) Mesleki etik kurallara uygun davranmak ve bu kuralları iş yaşamına entegre edebilmek.
2) Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun davranışlar sergiler, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
2) Türk ve dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliğini anlatır.
3) Türk ve dünya mutfaklarından çeşitli pişirme tekniklerini ve mutfak uygulamalarını profesyonel düzeyde yapar.
3) Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir.
4) Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin kullanarak takım çalışması içinde liderlik yapar ve sorumluluk alır.
4) Gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular.
5) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında karşılaşılan problemleri analiz eder ve çözüm üretir.
5) Mutfak yönetimi ve operasyonlarını bağımsız olarak yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik 1 % 60
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 220
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 160
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 220

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 14
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 42
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 15
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 156
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5