İÇ MIMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM317
Ders İsmi: Mobilya Tasarımı-I
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): İrem Senemoğlu

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile birlikte öğrencilere; tasarladıkları mekanların birer parçası olarak mobilyaları, kullanıcı profili ve amaca yönelik olarak tasarlayabilmeleri; tasarımlarının üretim aşamalarına hakim olarak, gerektiğinde üretebilmeleri ürettirebilmeleri becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Öğrencilerden dönem boyunca, belirlenen konsept doğrultusunda teknik, ergonomik ve malzeme bilgisini kullanarak özgün mobilya tasarımlarını çizim ve maketlerle aktarmaları, dönem boyunca yapılan araştırmalar, tartışmalar ve verilen kritikler eşliğinde geliştirmeleri istenmektedir.
Nihayetinde öğrencilerin özgün bir tasarım oluşturmaları beklenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mobilya türlerini tanıma. Mobilya tasarımının temel ilkelerini öğrenme. Mobilya üretiminde kullanılan malzemeleri tanıma.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mobilya kullanım detaylarını saptayabilme/tasarlayabilme ve detay çözümlemesi yapabilme. Özgün mobilya tasarlama süreçlerine hakim olma. Mobilyada form ve fonksiyon ile birlikte malzeme ve ergonomi bilgisini ilişkilendirerek kullanabilme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım süreci ile birlikte farklı mobilya üretim tekniklerini tanımlama. Tasarladığı mobilyayı çizim yöntemlerini kullanarak, maket ile aktarma ve sunma becerisi kazanma.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin amacı, içeriği, kapsamı ve ders işleyişi ile ilgili bilgilendirme. Mobilya kavramının tanımından başlayarak iç mimarlık için mobilyanın öneminin ele alınması. Mobilya tasarımının tarihçesine genel bakış
2) Mobilyaların türleri, kullanım amaçları, yapım teknikleri ve kullanılan malzemelere göre sınıflandırılması, görsellerle anlatılması.
3) Ahşap, metal, plastik, doğal taş, cam, kompozit v.b. mobilya malzemelerinin genel özelliklerinin aktarılması. Mobilya için en önemli malzemelerden biri olan ahşap/ağaç türleri ve malzeme davranış biçimlerinin incelenmesi
4) Doğal taş ile üretim tekniklerinin anlatılması. Mobilyalarda kullanılan doğal taş çeşitlerini görme. Atölye ortamında artizanal terrazzo el işçiliği çalışmalarını gözlemleme. (Ayazağa - Atölye gezisi)
5) Mobilya tasarımında ergonomi ve ergonomik standartların anlatılması. Oturma, ayakta durma ve yatma pozisyonlarının ergonomik bakışla incelenmesi. Mobilya – İnsan ilişkisi. (Telafi Dersi) Marangozlukta kullanılan aletlerin tanıtılması. Ahşap malzeme ile imalat teknikleri ve ahşap birleşim detaylarının aktarılması. Ham ağaç/ahşap malzemelerin (kalas, plaka, kaplama) görülmesi. (Kurum dışı etkinlik) Marangozlukta kullanılan aletlerin tanıtılması ve atölye ortamında aletlerin nasıl kullanıldığını gözlemleme Ahşap malzeme ile imalat teknikleri, birleşim detaylarının (atölye ortamında görülerek) aktarılması ve deneyimleme. (Kurum dışı etkinlik)
6) Mobilya üretim ve uygulama süreçlerinde izlenecek adımların, karşılaşılabilecek sorunların aktarılması. Tasarımda boşluk-doluluk, oran-orantı, şekil-form gibi farklı unsurların örneklerle incelenmesi ve tartışılması. Ders sonunda; öğrencilerin seçecekleri bir mobilya elemanını, kendi beden ölçeklerinden yola çıkarak, ergonomi, estetik, işlev, malzeme ve birleşim detayı gibi farklı açılardan inceledikleri bir sunum hazırlamaları beklenir.
7) Ara Sınav Sunumların değerlendirilmesi.
8) Öğrencilerin sunumları üzerinden yorum, eleştiri ve tartışılmaların yapılması. Ders sonunda öğrencilerle belirlenen konsept paylaşılacak, tasarım sürecinin nasıl ilerleyeceği anlatılacak. Öğrencilerin konsept ile ilgili araştırma yapmaları ve tasarım eskizlerine (el çizimi) başlamaları istenecek.
9) Öğrencilerin konsept fikirlerinin ve tasarım eskizlerinin (el çizimi) değerlendirilmesi, kritik edilmesi. Öğrencilerin tasarım eskiz + perspektif çizimlerine devam etmeleri istenecek. 10. haftada; eskiz + perspektif + 2D (plan, kesit, görünüş) teknik çizimlerin hazırlanması beklenmektedir.
10) Final maketlerinin nasıl sergileneceği üzerine beyin fırtınası yapılacak. Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri kritik edilecek. Mobilya prototipi üzerinde konuşulacak. 11. hafta; öğrencilerin prototip için fikirleri beklenmektedir.
11) Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri kritik edilecek. Mobilya prototip üretimi üzerinde konuşulacak. Prototipler için fikirler dinlenecek ve üretim için hazırlıklar konuşulacak. Öğrencilerin tasarım eskiz + perspektif + 2D teknik çizimlerine devam etmeleri istenecek.
12) Prototip mobilya üretimi üzerinde konuşulacak. Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri kritik edilecek. Öğrencilerin prototip çalışmasına başlamaları istenecektir.
13) Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D + teknik çizimleri kritik edilecek. Prototip ön çalışmaları üzerinde konuşulacak. Öğrencilerin prototip çalışmasına devam etmeleri istenecektir.
14) Finalden önce eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri + ölçekli prototip ile birlikte sunulması ve kritik edilmesi. Final maketlerinin sergileme hazırlıkları konuşulacak.
Diğer Kaynaklar: Berkin, G. (2023). Mobilya Tasarımında Malzeme ve Detay. YEM Yayınevi.
Demirarslan, D. (2022). Mobilya ve Tasarım. EFE Akademi Yayınları.
Jormakka, K. (2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınevi.
Küçükerman, Ö. (2002). Ürün Tasarımında Yaratıcılık. YEM Yayınevi.
Stuart, L. (2024) Furniture Design. Laurence King Publishing.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 5 % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 0
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 60
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 60

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 30
Laboratuvar
Uygulama 15 30
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 60
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2