|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mobilya türlerini tanıma.
Mobilya tasarımının temel ilkelerini öğrenme.
Mobilya üretiminde kullanılan malzemeleri tanıma.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mobilya kullanım detaylarını saptayabilme/tasarlayabilme ve detay çözümlemesi yapabilme.
Özgün mobilya tasarlama süreçlerine hakim olma.
Mobilyada form ve fonksiyon ile birlikte malzeme ve ergonomi bilgisini ilişkilendirerek
kullanabilme.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tasarım süreci ile birlikte farklı mobilya üretim tekniklerini tanımlama.
Tasarladığı mobilyayı çizim yöntemlerini kullanarak, maket ile aktarma ve sunma becerisi kazanma.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin amacı, içeriği, kapsamı ve ders işleyişi ile ilgili bilgilendirme.
Mobilya kavramının tanımından başlayarak iç mimarlık için mobilyanın öneminin ele alınması.
Mobilya tasarımının tarihçesine genel bakış |
2) |
Mobilyaların türleri, kullanım amaçları, yapım teknikleri ve kullanılan malzemelere göre sınıflandırılması, görsellerle anlatılması. |
3) |
Ahşap, metal, plastik, doğal taş, cam, kompozit v.b. mobilya malzemelerinin genel özelliklerinin aktarılması.
Mobilya için en önemli malzemelerden biri olan ahşap/ağaç türleri ve malzeme davranış biçimlerinin incelenmesi |
4) |
Doğal taş ile üretim tekniklerinin anlatılması.
Mobilyalarda kullanılan doğal taş çeşitlerini görme.
Atölye ortamında artizanal terrazzo el işçiliği çalışmalarını gözlemleme.
(Ayazağa - Atölye gezisi)
|
5) |
Mobilya tasarımında ergonomi ve ergonomik standartların anlatılması.
Oturma, ayakta durma ve yatma pozisyonlarının ergonomik bakışla incelenmesi.
Mobilya – İnsan ilişkisi. (Telafi Dersi)
Marangozlukta kullanılan aletlerin tanıtılması.
Ahşap malzeme ile imalat teknikleri ve ahşap birleşim detaylarının aktarılması.
Ham ağaç/ahşap malzemelerin (kalas, plaka, kaplama) görülmesi.
(Kurum dışı etkinlik)
Marangozlukta kullanılan aletlerin tanıtılması ve atölye ortamında aletlerin nasıl kullanıldığını gözlemleme
Ahşap malzeme ile imalat teknikleri, birleşim detaylarının (atölye ortamında görülerek) aktarılması ve deneyimleme.
(Kurum dışı etkinlik) |
6) |
Mobilya üretim ve uygulama süreçlerinde izlenecek adımların, karşılaşılabilecek sorunların aktarılması.
Tasarımda boşluk-doluluk, oran-orantı, şekil-form gibi farklı unsurların örneklerle incelenmesi ve tartışılması.
Ders sonunda; öğrencilerin seçecekleri bir mobilya elemanını, kendi beden ölçeklerinden yola çıkarak, ergonomi, estetik, işlev, malzeme ve birleşim detayı gibi farklı açılardan inceledikleri bir sunum hazırlamaları beklenir.
|
7) |
Ara Sınav
Sunumların değerlendirilmesi.
|
8) |
Öğrencilerin sunumları üzerinden yorum, eleştiri ve tartışılmaların yapılması.
Ders sonunda öğrencilerle belirlenen konsept paylaşılacak, tasarım sürecinin nasıl ilerleyeceği anlatılacak.
Öğrencilerin konsept ile ilgili araştırma yapmaları ve tasarım eskizlerine (el çizimi) başlamaları istenecek.
|
9) |
Öğrencilerin konsept fikirlerinin ve tasarım eskizlerinin (el çizimi) değerlendirilmesi, kritik edilmesi.
Öğrencilerin tasarım eskiz + perspektif çizimlerine devam etmeleri istenecek.
10. haftada; eskiz + perspektif + 2D (plan, kesit, görünüş) teknik çizimlerin hazırlanması beklenmektedir.
|
10) |
Final maketlerinin nasıl sergileneceği üzerine beyin fırtınası yapılacak.
Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri kritik edilecek.
Mobilya prototipi üzerinde konuşulacak.
11. hafta; öğrencilerin prototip için fikirleri beklenmektedir.
|
11) |
Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri kritik edilecek.
Mobilya prototip üretimi üzerinde konuşulacak.
Prototipler için fikirler dinlenecek ve üretim için hazırlıklar konuşulacak.
Öğrencilerin tasarım eskiz + perspektif + 2D teknik çizimlerine devam etmeleri istenecek.
|
12) |
Prototip mobilya üretimi üzerinde konuşulacak.
Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri kritik edilecek.
Öğrencilerin prototip çalışmasına başlamaları istenecektir.
|
13) |
Öğrencilerin eskiz + perspektif + 2D + teknik çizimleri kritik edilecek.
Prototip ön çalışmaları üzerinde konuşulacak.
Öğrencilerin prototip çalışmasına devam etmeleri istenecektir.
|
14) |
Finalden önce eskiz + perspektif + 2D teknik çizimleri + ölçekli prototip ile birlikte sunulması ve kritik edilmesi.
Final maketlerinin sergileme hazırlıkları konuşulacak.
|
Diğer Kaynaklar: |
Berkin, G. (2023). Mobilya Tasarımında Malzeme ve Detay. YEM Yayınevi.
Demirarslan, D. (2022). Mobilya ve Tasarım. EFE Akademi Yayınları.
Jormakka, K. (2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınevi.
Küçükerman, Ö. (2002). Ürün Tasarımında Yaratıcılık. YEM Yayınevi.
Stuart, L. (2024) Furniture Design. Laurence King Publishing.
|
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|