ULUSLARARASI TICARET VE LOJISTIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTL305
Ders İsmi: Lojistik Planlama ve Modelleme
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. M.Hakan KESKİN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilerin lojistik ve tedarik zinciri yönetimi için kullanılan analitik modelleri tanımalarını, problemlerin nasıl modelleneceği, nasıl çözüleceği ve çözümlerin nasıl yorumlanacağı konularında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Bu dersin hedefi üretim ve hizmet sistemlerinin tasarımı, planlanması, kontrolü ve iyileştirilmesine yönelik temel kavramların öğretilmesi, bir tedarik zinciri içindeki analitik karar verme yöntemlerine yönelik entegre bir bakış açısının sağlanması, talep tahmin kavram ve tekniklerine ilişkin detaylı bir çerçeve sunulması, kapasite planlamasından başlayarak tedarik zincirinin bütünü için planlamanın öğretilmesidir. Bu amaçlar doğrultusunda öğrenciler gerçek lojistik sistemlerindeki belirsizliklerin çözümü için teknikleri öğrenerek optimizasyon yazılımlarının uygulamalı olarak kullanmayı öğreneceklerdir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gerçek bir problemi doğrusal programlama kullanarak matematiksel olarak modeller
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tedarik zinciri ulaştırma problemlerini çözer.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Depolama ve Envanter Yönetimi dersi, öğrencilere envanter kontrolü, depo yönetimi ve malzeme taşıma süreçlerini etkin bir şekilde yönetme becerisi kazandırır. Öğrenciler, lojistik operasyonların verimliliğini artıracak stratejiler geliştirme, depolama alanlarını optimize etme ve envanter seviyelerini doğru şekilde izleyerek maliyetleri düşürme konusunda yetkinlik kazanacaklardır. Ayrıca, ders, öğrencilerin küresel tedarik zincirlerinde karşılaşılan lojistik zorluklarını analiz etme ve çözüm üretme becerisi edinmelerine yardımcı olur.
  2) Kuyruk teorisi problemlerini çözer.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Lojistik-Tedarik Zinciri Yönetimi ve Lojistik Planlama ve Modellemeye Giriş
2) Lojistik Planlama ve Modelleme: Genel Yapı ve Kavramlar
3) Lojistik Planlamada Modeller: Matematiksel Modellerin Mantığı, Modelleme, Yedi Aşamalı Problem Çözme Metodolojisi
4) Tedarik Zinciri Yönetimi Genel Yapısı: Tedarik Zinciri Ağ Tasarımı, Ağ Tasarımında Kullanılan Modeller
5) Lojistik Planlama ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Tahminleme
6) Lojistik Planlama ve Modellemede Stok (Envanter) Yönetimi
7) Lojistik Planlama ve Modellemede Depolama: Depoların Yerleşim Tasarımı
8) Lojistik Planlama ve Modellemede Tesisler
9) Lojistik Planlama ve Modellemede Taşımacılık Yönetimi
10) Lojistik Planlama ve Modellemede Filo Yönetimi
11) Lojistik Planlama ve Modellemede Yönetim Destek Konuları
12) Lojistik Planlama ve Modellemede İleri Lojistik Pratikler
13) Lojistik Planlama ve Modelleme ve Üretim Tesisleri, Biçimleri
14) Lojistik Planlama ve Modellemede Çağdaş Uygulamalar ve Alan Pratikleri
Diğer Kaynaklar: 1. M. Hakan Keskin, Entegre Lojistik Destek, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3838, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 26452019 Eskişehir. (https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/LOJ104U/ebook/LOJ104U-13V2S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf)

2. M. Hakan Keskin, Lojistik El Kitabı- Küresel Aktörlerin Lojistik Pratikleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 4. Baskı, 2016 Ankara. (https://www.nobelyayin.com/lojistik-el-kitabi-kuresel-aktorlerin-lojistik-pratikleri-4429.html)

3. M. Hakan Keskin, Tedarik Zinciri Yönetimi - Arka Planı, Gelişimi ve Güncel Uygulamaları Nobel Akademik Yayıncılık, 3. Baskı, 2016 Ankara. (https://www.nobelyayin.com/tedarik-zinciri-yonetimi-arka-plani-gelisimi-ve-guncel-uygulamalari-4407.html)

4. M. Hakan Keskin, Kazandıran Depolama Sharp and Sharp Publishing, 2020 Londra. (https://www.nobelyayin.com/depolama-warehousing-18343.html)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

3

2

Program Kazanımları
1) 1. Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgileri kavrar. 2 3 3
2) 2. Küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini tanımlar. 1 3 2
3) 3. Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemeleri takip eder. 1 3 2
4) 4. Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz eder. 2 3 3
5) 5. Lojistik ile ilgili sorunları tanımlar, çözüm yolları sunma becerisi kazanır. 3 3 3
6) 6. Bilgisayar ve uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımlarını kullanabilme becerisi kazanır. 3 3 3
7) 7. Araştırma becerisi ve analitik düşünme yeteneği kazanır.
8) 8. Alınacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını belirler, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurur, stratejik yaklaşım geliştirir 2 3 3
9) 9. Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirler.
10) 10. Farklı kaynaklardan bilgi elde eder ve analiz etme becerisine sahip olur ve inisiyatif kullanır.
11) 11. Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olur.
12) 12. Düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletir, yatay ve dikey iletişim kurar ve yüksek ikna gücüne sahip olur.
13) 13. Liderlik özelliklerine sahip olup takım çalışmasına yakın olur.
14) 14. En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olur ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır.
15) 15. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16) 16. Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2 3 3
17) 17. Paydaşlarla ilişkileri analiz eder, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izler, kurumunun konumunu sorgular ve öneriler sunar.
18) 18. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 10 10
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 152
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5