HEMŞIRELIK (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NRS103
Ders İsmi: Nursing History, Deontology and Ethics
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Gizem Açıkgöz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili temel kavramları bilmek, hemşireliğin felsefesini, rol ve işlevlerini kavramak, deontoloji ve etiği bilmek.
Dersin Hedefi: İnsan, Çevre, Sağlık ve Hastalık kavramlarını bilmek ve bu kavramaların hemşirelik ile ilişkisini açıklamak. Hemşirelik felsefesini bilmek ve benimsemek.Hemşirelik Kuram ve Kuramcıları bilmek.
Hemşirenin rol ve sorumluluklarını ve meslekleşme sürecini bilmek. Kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini bilmek. Ekip kavramını bilmek ve ekip çalışmasını benimsemek. Stersi tanımlamak ve stresle başetmek yöntemlerini bilmek.
Deontoloji ve etik kavramlarını bilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimini bilir. İnsan, sağlık/hastalık, çevre hemşirelik gibi temel kavramları tanımlar. Hemşirenin sağlık bakım sistemi içindeki yeri, rol ve işlevlerini ifade eder. Hemşirelik model/kuramlarını bilir ve önemini açıklar. Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Felsefe ile hemşirelik bilimini ilişkilendirir. İnsan, sağlık/hastalık, çevre kavramlarının hemşirelik bilimi ile ilişkilendirir. Kanıt temelli hemşirelik bakımını sunar. Hemşirelik kuram/modelleri temel alarak etkili bir hemşirelik bakımını sunar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. Hasta güvenliğinin önemini kavrar. Güncellemeleri takip ederek, araştırmalar yaparak emşirelik biliminin gelişimine katkı sağlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bir meslek olarak hemşirelik
2) Hemşireliğin tarihsel gelişimi
3) Florance nightingale’ in hemşireliğe etkisi
4) Hemşirelik felsefesi ve temel kavramlar
5) Temel hemşirelik kuramları
6) Hemşirenin rol ve sorumlulukları
7) Hemşirelikle ilgili yasal düzenlemeler
8) Vize Sınavı
9) İnsan hakları
10) Deontoloji ve etik
11) Deontoloji ve etiğin tarihsel gelişimi
12) Hemşirelikte deontoloji ve etik
13) Hemşirelikte etik ilke ve uygulamalar
14) Hasta ve çalışan hakları
15) Genel değerlendirme
Diğer Kaynaklar: Birol L. (2005). Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, Bozyaka Matbaacılık İzmir
Birol L, Akdemir N, Bedük T. (2004). İç Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul
Potter PA, Perry AG. (1999). Basic Nursing a Critical Thinking Approach, Fourth Edition, Mosby Publication.
Velioğlu P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 3 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3 3 2
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 2 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3 2 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır.
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 1 1 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler.
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 3 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Uygulama Sınavı 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Alan Çalışması 0 % 0
Makale Kritik 1 % 0
Makale Yazma 0 % 0
Modül Grup Çalışması 0 % 0
Beyin Fırtınası 3 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme 0 % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 3 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 3 % 0
Uygulama Tekrarı vb. 0 % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 0 % 0
Proje Hazırlama + Sunma 0 % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sözlü Sınav 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu 0 % 0
Kurul-Committee 0 % 0
Yazma Ödev Dosyası 0 % 0
Portfolyo 0 % 0
Take-Home Sınav 1 % 0
Seyir Defteri 0 % 0
Tartışma 3 % 0
Katılım 3 % 0
Toplam % 60
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 60

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 43
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 15 30
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 15 30
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 11
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 15 15
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 161
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5