GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-D-218
Ders İsmi: Sanat Temelli Aktiviteler II
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Banu Muratlı

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanat temelli aktivite olarak 4 seramik tekniği öğrenilecek. En basit olan iki farklı “Plaka tekniği” ile başlanacak çalışmalarda, baskı ve forma şekil verme yöntemleri uygulanır. “Kaplama” tekniğinde sıvama, negatif-pozitif alan bilgisi verilir. “Sucuk tekniği”nde ezme, kaynaştırma, ebeşüar kullanma öğrenir. “Ahşap eskitme” çalışmasında dekupaj için malzeme ve görsel seçimi yapar. Transfer sırasında transfer tutkalı ile çalışmayı öğrenir. Varak çeşitlerini ve kullanımı öğrenir
Dersin Hedefi: Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;
1. Temel renk teorilerine uygun renk seçimi (açık – koyu – orta ton) yapar.
2. Seramik çamurlarını niteliklerine göre ayırt eder.
4. Seramikte renklendirme ve vernikleme tekniğini kullanır.
3. Seramik tekniklerini (plaka, baskı, kaplama, sucuk) kullanır.
5. Ahşap patine, varak, transfer tekniklerini kullanır.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Temel renk teorilerine uygun renk seçimi (açık – koyu – orta ton) yapar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Seramik çamurlarını niteliklerine göre ayırt eder.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Seramikte renklendirme ve vernikleme tekniğini kullanır.
  2) Seramik tekniklerini (plaka, baskı, kaplama, sucuk) kullanır.
  3) Ahşap patine, varak, transfer tekniklerini kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yaratıcılık süreçlerinin kişiye duygusal, zihinsel, fiziksel açıdan katkıları nelerdir? Tanışma. Yaratıcılığın insanı iyileştiren yanları konuşulur. Malzeme listesi çıkartılır. Alışveriş planlaması yapılır. Örnek işler arasından iş onaylatılır
2) Seramik malzemelerinin tanıtımı / Baskı tekniği Malzemenin teknik özelliklerini tanıtma. Örnek olarak bir iş yapılır. Gerekli malzemeleri yetkin şekilde kullanmaları için bilgi ve destek verilir. Baskı tekniği öğrenilir, uygulanır.
3) Seramik çalışması / Plaka tekniği Plaka tekniği öğretilir uygulanır. Plaka tekniği nedir, ne tür ürünleri çıkarmaya uygundur, işlem sırasındaki handikaplar ve onları yönetme metotları öğretilir
4) Seramik çalışması / Kaplama tekniği Kaplama tekniği öğretilir uygulanır. Kaplama tekniği nedir, ne tür ürünleri çıkarmaya uygundur, işlem sırasındaki handikaplar ve onları yönetme metotları öğretilir.
5) Seramiklerin zımparalanması, renklendirilmesi ve verniklenmesi
6) Seramiklerin zımparalanması, renklendirilmesi ve verniklenmesi
7) Değerlendirme
8) Seramik çalışması / Sucuk tekniği Sucuk tekniği öğretilir uygulanır. Sucuk tekniği nedir, ne tür ürünleri çıkarmaya uygundur, işlem sırasındaki handikaplar ve onları yönetme metotları öğretilir
9) Seramiklerin zımparalanması, renklendirilmesi ve verniklenmesi
10) Seramiklerin renklendirilmesi ve verniklenmesi
12) Temel sanat eğitimi açısından renk bilgisi Ahşap eskitme yaparken kullanılacak renkleri seçerken dikkat edilecekler nelerdir? Sıcak soğuk ve koyu açık renk ayrımının bu çalışmadaki önemi anlatılır. Ahşap üzerine yapılacak transferin görselleri seçilip onaylatılır.
Diğer Kaynaklar: Sevim, S. S. (2024). Seramik dekorlar ve uygulama teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanına özgü temel kavramlar, teoriler ve ilkeleri anlatır.
1) Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini, yazılımları ve araç-gereçleri kullanır.
1) Mesleki etik kurallara uygun davranmak ve bu kuralları iş yaşamına entegre edebilmek.
2) Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun davranışlar sergiler, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
2) Türk ve dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliğini anlatır.
3) Türk ve dünya mutfaklarından çeşitli pişirme tekniklerini ve mutfak uygulamalarını profesyonel düzeyde yapar.
3) Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir.
4) Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin kullanarak takım çalışması içinde liderlik yapar ve sorumluluk alır.
4) Gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular.
5) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında karşılaşılan problemleri analiz eder ve çözüm üretir.
5) Mutfak yönetimi ve operasyonlarını bağımsız olarak yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 12 36
Laboratuvar
Uygulama 13 39
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 5 5
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma 2 2
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 86
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2