AĞIZ VE DIŞ SAĞLIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY114 | ||||||||
Ders İsmi: | Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Ali ÜÇKAYABAŞI |
Dersin Amacı: | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve asepsinin anlamını, önemini ve temel kurallarını bilmek |
Dersin Hedefi: | Hastalık ortamları ve ameliyathane ortamlarında sterilizasyonun, dezenfeksiyonun, tıbbi ve cerrahi asepsinin önemini bilmek. Uygulama zorunluluklarını kavramak. Antiseptik ve dezenfektanlara karşı direnci bilmek. Kendini ve hastaları enfeksiyona sebep olacak bulaşmalardan korumayı bilmek. "Merkezi Sterilizaston Üniteleri" dahil her türlü uygulamaların davranış şekli haline gelmesini sağlamak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sterilizatörlerde kullanım için biyolojik olmayan sistemleri sayar. |
||
2) Steril edilecek tıbbi cihazlar için paketlenecek materyalleri bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sterilizasyon yöntemlerini uygular. |
||
2) Kullanım sırasında kontamine olmuş malzemelerin kullanım alanından alınarak taşınması, yıkanması, paketlenmesi, steril edilmesi ve yeniden kullanım anına kadar sterilliğinin korunması ve saklanması basamaklarını uygular. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Hastane enfeksiyonlarından korunmada alınacak önlemleri bilir ve uygular. |
||
2) Merkezi Sterilizasyon Ünitelerinde görev alabilir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Tarihçe ve sterilizasyona giriş | ||
2) | Asepsi ve Asepsi ile ilgili kavramlar | ||
3) | Dekontaminasyon ve Dezenfeksiyon | ||
4) | Sterilizasyon yöntemleri 1 | ||
5) | Sterilizasyon yöntemleri 2 | ||
6) | Merkezi Sterilizasyon Ünitesi mimari yapı ve önemi | ||
7) | Merkezi Sterilizasyon Ünitesi mimari yapı ve önemi 2 | ||
8) | Genel tekrar | ||
9) | Sterilizasyon sürecinin monitörizasyonu 1 | ||
10) | Sterilizasyon sürecinin monitörizasyonu 2 | ||
11) | Sterilizasyon sürecinde paketleme ve depolama | ||
12) | Sterilizasyon sürecinde reuse süreci | ||
13) | Kliniklerde yer-yüzey dezenfeksiyonu | ||
14) | Mikroorganizmaların Dezenfektanlara Direnci | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında edindiği bilgi ve eleştirel düşünme becerisini meslek pratiğinde karşılaşacağı sorunların tanımlanmasında, analizinde ve çözümünde kullanır, sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
3) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir, alanı ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
4) Mesleği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, kayıt altına alınması ve kayıtların gizliliğinin sağlanmasında etik değerleri ve hukuk kurallarını gözetir | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||
5) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, kalite süreç yönetimi, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, insan hakları ve muayenehane yönetimi konularında bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
6) Alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 1 | 1 | |||||||||||
7) Diş hekimi, hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
8) Dişhekimliğinde tüm disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir, görev yapacağı alanda gerekli tıbbi terminolojiyi bilir, alet- ekipmanı tanır ve kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
9) Tüm dental girişimlerde hekime yardımcı olur, koruyucu hekimlik ve oral hijyenin sürdürülmesi konularında hastayı bilgilendirir, evrensel enfeksiyon kontrolü rehberlerini bilir ve uygular | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
10) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir | 1 | 1 | |||||||||||
11) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
12) Acil ilk yardım uygulaması yapabilir | 2 | 1 | 3 | 2 | |||||||||
13) İngilizceyi alanındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde bilir. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 7 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 79 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |