İÇ MIMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM104
Ders İsmi: Görsel İletişim Tasarımı-II
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğretim Görevlisi Eren Su Kibele Yarman, Öğretim Görevlisi Ece Duran, Araştırma Görevlisi Rümeysa Reyna Erşan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Görsel İletişim Tasarımı II, mimari çizim aletleri, yüzeyleri ve malzemeleri ile bir mekan kurmak üzere çizgiyi ve çizimi hem teknik hem de yaratıcı bir temsil ortamı olarak deneyimleye giriş stüdyosudur. Spekülatif ve deneysel bir ortam sunar: Teknik bir virtüözlük, keşif ve deney, analiz ve yeniden inceleme.

Mimari çizim, nesnesi olan binayı inşa edilmek üzere ortaya çıkaran özel bir dildir. Hem tasarım sürecinde bir düşünceyi üretme ve geliştirmenin mekansal, uzamsal ortamını kurar. Hem de inşa aşamasında rol alan aktörler ve kurumlar arasındaki iletişim zeminini sağlar. Yanı sıra, çizmek, bir (iç) mimara gündüz düşleri görme ve anlatı kurma, keşfetme, okuma ve anlama, düşünme ve araştırma, arama, bulma ve kaydetme, anlık bir tasarım sorununu çözmenin de yöntemini sunar.

Bu ders, bir dil olarak çizme eylemini mimarlık bağlamında ele alır. Öncelikle, çizimin mekansal ve ifade olasılıklarını ve tekniklerini tartışmayı ve yaparak keşfetmeyi, bir mimariyi çizgi ve çizim ortamı aracılığıyla kavratmayı amaçlar. Çizimin temel kavramları, çizim enstrümanları, serbest el çizimi ve eskiz, diyagramatik ifade, mimari geometri, mekansal organizasyon ve inşa, ölçek ve oran, temel çizim türleri ve projeksiyonlar: paralel, ortografik, oblik ve perspektif, ortografik çizim seti, yer ve topografya, siluet, detay, evrensel işaret dili / notasyon ve teknik çizim kurallarını öğretir. Öğrenciler, bir yandan kurallı bir çizimi inşa etmeyi öğrenirken bir yandan da onu yaratıcı biçimde dönüştürmenin, sınırını genişletmenin, çizimi bir mekan araştırması olarak ele almanın spekülatif yollarını icat eder.

Çizmek, çizerek kendini ifade etmekten korkmamak, çizmekten zevk almak stüdyonun asıl hedefleri arasındadır.
Dersin Hedefi: • Tasarım düşüncelerini ve bir tasarımı geliştirmek ve sunabilmek için serbest el ve uygun teknik çizim yöntemlerini kullanabilmek.
• Bir mekanı tanımlayan bir çizim seti üretebilmek.
• Tasarlanan bir mekanı evrensel mimari çizim kurallarına göre ifade edebilmek.
• Bir çizim setini analiz ederek bir mekansal inşayı çözümleyebilmek.
• Nesneleri ve mekansal düzenlemeleri geometrik olarak çözümleyebilmek.
• Paralel/ortografik projeksiyon ile üretilen, plan, kesit, görünüş ve aksonometrik gibi mimari çizim türlerini öğretmek.
• Oblik projeksiyon ile üretilen plan oblik ve kesit oblik gibi mimari çizim türlerini öğretmek.
• Perspektif projeksiyon ile üretilen tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif gibi mimari çizim türlerini öğretmek.
• Mimari çizim tekniklerini yaratıcı, spekülatif ve deneysel biçimde kullanabilmek.
• Çizmeyi mekansal bir araştırma, keşif ve inşa yöntemi olarak kavramak.
• Çizmekten zevk almak ve bir tasarım düşüncesini çizerek ifade etmekten korkmamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarımda kullanılan çeşitli teknik çizim türlerini bilir.
  2) Tasarımda kullanılan çeşitli uygulama ölçeklerini bilir.
  3) Teknik çizim aletlerini, malzemelerini ve yüzeylerini tanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Teknik çizim aletlerini kullanır.
  2) Teknik çizim kurallarını, talimatlarını ve yöntemlerini uygular.
  3) Gördüğü bir yapının geometrisini ve mekansal organizasyonunu serbest el çizerek analiz eder.
  4) Tasarım fikirlerini ve mekansal düzenleri geliştirmek ve sunmak amacı ile basit diyagramlar üretebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Teknik çizim yöntemlerini kullanarak bir mekanı tasarlar.
  2) Teknik çizimi yapılmış bir mekan anlatımını analitik olarak okur ve analiz eder.
  3) Çizimin tasarım sürecinin bir parçası olduğunu kavrar.
  4) Çizimi bir görsel iletişim aracı olarak kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma, Keşif Gezisi ve Stüdyo Dışı Atölye I: Gözlem ve Serbest El Çizim
2) Giriş, Sözel ve Görsel Tartışma - Metin olarak Mimari Çizim: Nokta, İz, Çizgi, Düzlem, İşaret, Notasyon, Leke, Baskı, Çeviri, İzdüşüm, Transkripsiyon / Taş Alfabesi
3) Düzlemsel Dönüşümler
4) Paralel Projeksiyon: Gündelik Nesnelerin Paralel Projeksiyonları / Tektonik Kesikler: Bir Biberin Anatomisi, Plan, Kesit ve Görünüş (Ortografik Set)
5) Paralel Projeksiyon: Tektonik Kesikler: Ortografik Set
6) Paralel Projeksiyon: Tektonik Kesikler: Ortografik Set, Notasyonlar ve Ölçek olarak Beden
7) Keşif Gezisi ve Stüdyo Dışı Atölye II: Mekansal Okuma / Serbest El Çizim: Ortografik Set
8) Paralel Projeksiyon: Tektonik Kesikler: Ortografik Set, Notasyonlar ve Ölçek olarak Beden
9) Ortografik Projeksiyon + Oblik Projeksiyon: Mekansal İnşa / Plan Oblik
10) Ortografik Projeksiyon + Oblik Projeksiyon: Mekansal İnşa / Kesit Oblik
11) Ortografik Projeksiyon + Oblik Projeksiyon: Mekansal İnşa / Plan + Kesit Oblik, Keşif Gezisi ve Stüdyo Dışı Atölye III
12) Perspektifi Deneyimlemek / Bir Görme Biçimi olarak Perspektif Keşif Gezisi ve Stüdyo Dışı Atölye IV
13) Perspektifi Deneyimlemek / Perspektifi İnşa Etmek, Düzenekler ve Katmanlar
14) Perspektifi deneyimlemek / Tek ve Çift Kaçışlı Perspektif
15) Mimari Çizim Tekniklerinin Yaratıcı Kullanımı / Karma Çizim ve Ortamlar
16) Final Değerlendirme ve Tartışma
Diğer Kaynaklar: Ackerman, J. S. (1991). Distance Points. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Allen, S. (2000). Practice: Architecture, Technique and Representation. London & New York: Routledge.
Allen, S. (1999). Points+Lines Diagrams and Projects for the City. New York: Princeton Architectural Press.
Arnheim, R. (2007). Görsel Düşünme. İstanbul: Metis Yayınları.
Belardi, P. (2016). Mimarlar Neden Hala Çiziyor?. İstanbul: Janus Yayıncılık.
Belardi, P. (2018). Ölçmek, Çizmek, Bilmek. İstanbul: Janus Yayıncılık.
Berger, J. (2012). Bento’nun Eskiz Defteri. İstanbul: Metis Yayınları.
Carpo, M. (2011). The Alphabet and the Algorithm, Writing Architecture. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Carpo, M. (2001). “How Do You Imitate a Building That You Have Never Seen? Printed Images, Ancient Models, and Handmade Drawings in Renaissance Architectural Theory”. Zeitschrift für Kunstgeschichte. 64. Bd., H. 2. pp. 223-233.
Carpo, M. (1998). Architecture in the Age of Printing. Orality, Writing, Typography, and Printed Images in the History of Architectural Theory. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Cook, P. (2014). Drawing: The Motive Force of Architecture. UK: Wiley.
Emmons, P. (2019). Drawing Imagining Building, Embodiment in Architectural Design Practices.Londra ve New York: Routledge.
Evans, R. (1997). Translations from Drawing to Building and Other Essays. London: Janet Evans and the Architectural Association.
Evans, R. (1995). Projective Cast. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Evans, R. (1984). “In Front Of Lines That Leave Nothing Behind. Chamber Works”. AA Files 6. pp. 89-96.
Florenski, P. (2001). Tersten Perspektif. İstanbul: Metis Yayınları.
Frascari, M. (2011). Eleven Exercises in the Art of Architectural Drawing: Slow Food for the Architect's Imagination. London & New York: Routledge.
Goffi, F. (2017). Marco Frascari’s Dream House, A Theory of Imagination. London & New York: Routledge.
Goodman, N. (1968). Languages of Art, an approach to a theory of symbols.
London: Oxford University Press.
Graves, Michael (1977). "The Necessity for Drawing: Tangible Speculation". Architectural Design, v.47 n.6. pp 384-394.
Groihofer, B. (2011). Raimund Abraham [UN]BUILT. Vienna & New York: Springen.
Hejduk, J. & Canon, R. (1999). Education of An Architect: A Point of View. New York: The Monacelli Press.
Hejduk, J. (1995). Architectures in Love, Sketchbook Notes. New York: Rizzoli International Publications Inc.
Hejduk, J. & Diller, E. et al. (1988). Education of An Architect, New York: Co-Published with Rizzoli International Publications Inc.
Kahn, A. (1999). Drawing, Building, Text. New York: Princeton Architectural Press.
Kipnis, J. (2001). Daniel Libeskind: The Space of Encounter. New York: Universe Publishing.
Malt, J. (2013). “Leaving traces: surface contact in Ponge, Penone and Alÿs”. Word & Image: A Journal of Verbal/Visual Enquiry. 29:1. pp 92-104.
Panofsky, E. (2013). Perspektif Simgesel Bir Biçim. İstanbul: Metis Yayınları.
Pamphlet Architecture Series 1-37 (1987-2022). New York: Princeton Architectural Press.
Pérez-Gómez, A., Pelletier, L. (1997). Architectural Representation and the Perspective Hinge. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Pérez-Gómez, A. (2006). Built Upon Love. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Ridway, S. (2015). Architectural Projects of Marco Frascari, The Pleasure of a Demonstration. London & New York: Routledge.
Sheil, B. et al. (2016). Drawing Futures
Speculations in Contemporary Drawing for Art and Architecture. London: UCL Press.
Siza, A. (2015). Apaçıklığı İmgelemek. İstanbul: Janus Yayınları.
Scolari, M. (2005). Oblique Drawing: A History of Anti-Perspective. New York: The MIT Press.
Woods, L. (2015). Slow Manifesto: Lebbeus Woods Blog. New York: Princeton Architectural Press Inc.
Woods, L. (2001). Radical Reconstruction. New York: Princeton Architectural Press Inc.
Woods, L. (1993). War and Architecture. Pamphlet Architecture 15. New York: Princeton Architectural Press Inc.
Woods, L. (1992). Anarchitecture: Architecture as a Political Act. Londra: Academy Press.

https://manifold.press/bilge-bal
https://drawingmatter.org/
https://lebbeuswoods.wordpress.com/
http://socks-studio.com/
http://www.unbuilt-archive.org/
http://www.urbansketchers.org/
http://conceptsketch.tumblr.com/
http://drawingarchitecture.tumblr.com/
http://fabriciomora.tumblr.com/
http://www.youtube.com/watch³v=0jOvmsPXu7Q
http://archisketchbook.com/
http://architectural-review.tumblr.com/
http://urbansketchers-chicago.blogspot.com.tr/
http://www.pinterest.com/archdaily/architectural-drawings/
http://www.lifeofanarchitect.com/architectural-sketching-or-how-to-sketch-like-bob-borson/
http://sketchingarchitecture.blogspot.com.tr/2014/05/a-very-quick-sketch-of-complicated.html
https://www.facebook.com/areasvellas³fref=ts
http://bldgblog.blogspot.com.tr/2015/06/transecting-amsterdam.html





Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

1

2

3

4

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 11 % 40
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 11 66
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 3 51
GENEL SINAV (Final) 1 7
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6