AMELIYATHANE HIZMETLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | AHP103 | ||||||||
Ders İsmi: | Ameliyathanede Çalışan ve Çevre Güvenliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Acar AREN |
Dersin Amacı: | Öncelikli olarak ameliyathane ortamında güvenlik kültürü algısının oluşması, iş sağlığı ve güvenliği farkındalığının yaratılması amaçlanmaktadır. İş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişiminden itibaren İSG’nin bileşenlerini oluşturan iş hukuku, risk etmenleri, meslek hastalıkları, kişisel koruyucu donanımlar, vb. hakkında bilgiler verilecek, dönem sonunda temel düzeyde bilgi sahibi olmak |
Dersin Hedefi: | Ameliyathane ortamında iş sağlığı ve güvenliği kurallarını uygulama yetisi kazandırmak |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Öğrenciler iş sağlığı ve güvenliğinin tarihi gelişimi, ameliyathanede iş kazası ve meslek hastalıkları, iş güvenliği kavramı, iş güvenliği çalışmalarının iş gücü verimliliği açısından önemi, iş güvenliğinde temel unsurlar, tehlikelerin kaynakları, iş sağlığı kavramı, fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal risk etmenleri, İş Kanunu ve İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olurlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ameliyathane ortamında iş sağlığı ve güvenliğinin mantığını anlayan öğrenci, kendi meslek alanını irdeleyebilecek, kendisi için dikkat etmesi gerekenleri temel düzeyde belirleyebilir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ameliyathane ortamında iş sağlığı ve güvenliği kurallarını uygular |
Hafta | Konu | ||
1) | İş sağlığı ve güvenliğinin tarihi gelişimi | ||
2) | Ameliyathane Çalışan Güvenliği- Genel Bilgiler | ||
3) | Çevre güvenliğine giriş | ||
4) | Ameliyathanede Fiziki Risk ve Tehlikeler | ||
5) | Ameliyathanede Kimyasal Risk Ve Tehlikeler | ||
6) | Ameliyathanede Biyolojik Risk Ve Tehlikeler | ||
7) | Ameliyathanede Ergonomi - Psikolojik ve sosyal güvenlik ile ilgili riskler | ||
8) | Kişisel koruma donatımları | ||
9) | Çalışma Ortamı Gözetimi | ||
10) | Sağlık gözetimi ve Meslek hastalıkları | ||
11) | Tıbbi Hukuki Sorumluluklar- Güvenli Cerrahi | ||
12) | Güvenli Cerrahi ve Mahremiyet | ||
13) | Ameliyathanede Çalışan ve Çevre güvenliği açısından tıbbi atık yönetimi | ||
14) | Ameliyathane Çalışan Güvenliğinin Önemli Noktalar | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar. | 3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar. | 3 | 3 | 2 | |||||||||||||||||
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır. | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır. | 2 | 2 | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 28 | % 0 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 12 | 24 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 12 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 6 | 12 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 12 | 24 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 74 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |