TIBBI DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLIK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDS102
Ders İsmi: Bilgisayar Teknolojileri Kullanımı
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Ercan Tutar

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere bilgisayar teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler, bilgisayar donanım ve yazılım sistemlerini tanıyacak, temel bilgisayar becerilerini geliştirecek ve güncel bilgisayar teknolojileri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Ayrıca, bilgisayar teknolojilerini kullanarak veri analizi, bilgi yönetimi ve problem çözme yeteneklerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin Hedefi: Öğrencilere bilgisayar donanımının temel bileşenlerini tanıtmak.
Temel işletim sistemi ve yazılım bilgilerini öğretmek.
Microsoft Office programlarını etkin bir şekilde kullanabilmelerini sağlamak.
İnternet ve e-posta gibi temel iletişim araçlarını etkili bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.
Bilgi güvenliği ve veri koruma konularında farkındalık yaratmak.
Öğrencilere güncel bilgisayar teknolojileri ve trendleri hakkında bilgi vermek.
Öğrencilerin problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerini bilgisayar teknolojileri kullanarak geliştirmelerine yardımcı olmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgisayar Teknolojileri Hakkında Temel Bilgiler: Öğrenciler bilgisayar donanım ve yazılım sistemlerinin temel bileşenlerini tanıyacak ve bu bileşenlerin işlevlerini öğrenecekler. Bilgi Sistemleri ve Veri Yönetimi: Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında kullanılan bilgi sistemleri ve veri yönetimi teknikleri hakkında bilgi sahibi olacaklar. Bilgi Güvenliği ve Gizlilik: Bilgi güvenliği ilkeleri, veri koruma yöntemleri ve gizlilik politikaları hakkında farkındalık kazanacaklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgisayar Programlarını Kullanma: Öğrenciler Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint) gibi temel ofis yazılımlarını etkili bir şekilde kullanabilecekler. Veri Analizi ve Raporlama: Veri analizi yapma ve analiz sonuçlarını raporlama becerilerini geliştirecekler. İnternet ve E-posta Kullanımı: İnternet araştırmaları yapma, e-posta gönderme ve alma, online iletişim araçlarını etkin kullanma becerilerini kazanacaklar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Proje Yönetimi: Öğrenciler, bağımsız olarak küçük projeleri planlama, yürütme ve sonuçlandırma becerilerini geliştirecekler. Sorumluluk Bilinci: İş yerinde bilgisayar teknolojileri ile ilgili sorumluluk alabilme ve bu sorumlulukları yerine getirme yetkinliği kazanacaklar.
  2) Yaşam Boyu Öğrenme: Öğrenciler, bilgisayar teknolojilerindeki sürekli değişim ve gelişmeleri takip edebilme ve kendilerini bu alanda sürekli geliştirme bilincine sahip olacaklar. Öğrenme Kaynaklarını Kullanma: Farklı öğrenme kaynaklarını (kitaplar, çevrimiçi kurslar, videolar) kullanarak bilgi ve becerilerini geliştirme yeteneği kazanacaklar.
  3) Etkili İletişim: Bilgisayar teknolojileri kullanarak yazılı ve sözlü iletişim becerilerini geliştirecekler. Takım Çalışması: Bilgisayar destekli projelerde takım çalışması yapma ve işbirliği becerilerini kazanacaklar.
  4) Tıbbi Dokümantasyon: Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında bilgisayar teknolojilerini kullanarak veri girişi, dosyalama ve arşivleme gibi görevleri etkin bir şekilde yerine getirme becerisi kazanacaklar. Hastane Bilgi Yönetim Sistemleri (HBYS): HBYS kullanarak hasta kayıtları, randevu sistemleri ve diğer tıbbi bilgileri yönetme yetkinliğini geliştirecekler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bilgisayarın tanımı, tarihçesi ve temel bileşenleri
2) Bilgisayar donanımının ve yazılımının tanıtılması
3) İşletim sistemlerinin temel işlevleri ve türleri
4) Temel belgeler oluşturma ve düzenleme
5) Elektronik tablolar oluşturma, veri analizi ve grafikler
6) Sunum hazırlama ve etkili sunum teknikleri
7) İnternet tarayıcıları, arama motorları ve e-posta kullanımı
8) Vize sınavı
9) Bilgi güvenliği ilkeleri ve veri gizliliği
10) HBYS tanıtımı ve kullanımı
11) Tıbbi dokümantasyon süreçleri ve uygulamaları
12) Veri analizi yöntemleri ve rapor hazırlama teknikleri
13) Basit programlama ve otomasyon araçları
14) Öğrencilerin öğrendiklerini uygulamalı bir projede kullanmaları
15) Final sınavı
Diğer Kaynaklar: Brookshear, J. G., & Brylow, D. (2021). Computer science: An overview (13th ed.). Pearson.
Rainer, R. K., Prince, B., & Cegielski, C. G. (2020). Introduction to information systems (8th ed.). Wiley.
Khan Academy. (n.d.). Computer science. Khan Academy. Retrieved August 7, 2024, from https://www.khanacademy.org/computing/computer-science
Coursera. (n.d.). Computer science courses. Coursera. Retrieved August 7, 2024, from https://www.coursera.org/browse/computer-science
Communications of the ACM. (n.d.). Association for Computing Machinery (ACM). Retrieved August 7, 2024, from https://dl.acm.org/cacm

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı için önemli olan anatomi,tıbbi terminoloji, hastalıklar bilgisi ile ilgili kavramları bilir
2) Sağlık kurumlarında tutulan kayıtların, doldurulan belge ve formların arşivlenmesini bilir 3 3 3 3 3 3
3) Sağlık kurumlarında tutulması gereken kayıtları ve tıbbi dokümanları tutabilir. 3 3 3 3 3 3
4) Alanı için yeterli düzeyde bilgisayar kullanır 3 3 3 3 3 3
5) On parmak yazım tekniklerini uygular
6) Mesleki uygulama sahalarında pratik yapar.
7) Kurumda kendine verilen yetkileri, sorumlulukları bilirve karar verme sürecini etkili bir şekilde yönetir 1 1 1 1 1 1
8) Bağımsız olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği sahip olur. 1 1 1 1 1 1
9) Evrensel meslek etiği ve ahlak ilkelerini bilir ve ona göre davranır
10) Sahip olduğu temel bilgi ve becerileri etkin bir şekilde kullanır. 2 2 2 2 2 2
11) Ulusal sağlık uygulama tebliğinie hakim olur.
12) Uluslararası hastalıkların kodlanmasını öğrenir.
13) Hastayla, hasta yakınlarıyla, doktorla, çalışma arkadaşlarıyla etkin ve doğru iletişim kurabilir
14) Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 41
Laboratuvar
Uygulama 15 15
Uygulama Sınavı 2 2
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 15 15
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım 15 41
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav 13 13
Seyir Defteri 1 1
Toplam İş Yükü 128
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4