GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS405
Ders İsmi: Yiyecek İçecek Otomasyonu
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Münevver KAYA

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yiyecek ve içecek hizmetlerinde kullanılan otomasyon sistemlerinin temel ilkelerini kavramak, bileşenlerini tanıtmak ve iş süreçlerinde uygulama becerisi geliştirmektir.
Dersin Hedefi: Yiyecek ve içecek otomasyon sistemlerinin temel bileşenlerini açıklayabilmek.

Sipariş yönetimi yazılımlarını kullanarak sipariş alabilmek ve takip edebilmek.

Stok kontrol modüllerini kullanarak malzeme giriş-çıkış işlemlerini gerçekleştirebilmek.

Faturalama sistemleri aracılığıyla otomatik fatura oluşturabilmek.

Yiyecek ve içecek hizmetlerinde otomasyon teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Otomasyon sistemlerinin temel bileşenlerini sınıflandırabilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sipariş yönetim modüllerini kullanarak dijital ortamda sipariş alabilir.
  2) Stok kontrol süreçlerini dijital araçlarla uygulayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Faturalama yazılımı aracılığıyla otomatik fatura oluşturabilir.
  2) Sistem loglarını analiz ederek bakım gereksinimlerini belirleyebilir.
  3) Otomasyon teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilir.
  4) Entegre otomasyon çözümleri tasarlayarak servis süreçlerini optimize edebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bilgi ve İletişimin Temel Kavramları-Donanım Ve Yazılım Kavramları
2) Yönetim Bilişim Sistemlerinin Tanımı, Gelişimi, Kullanım Alanları
3) Bilgi Sistemine Teorik Yaklaşım ile Bakış Ve Trend Teknolojiler
4) Satış Analizi, Menü Yönetimi
5) Turizm Endüstrisinde Bilişim ve İletişim Teknolojileri
6) Otel İşletmelerinde Kullanılan Bilişim ve İletişim Teknolojileri
7) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Otomasyon Sistemleri Kullanımı
8) Otelcilik Sektöründe PMS İle Veri Yönetimi
9) Satış Yönetim Sistemi Uygulamaları (Ekran Görüntüsü Kontrolleri)
10) Fidelio Yazılımında Yiyecek Ve İçecek Modülü
11) Satış Yönetim Sistemi Uygulamaları (Sipariş İşlemleri)
12) Maliyet Yönetim Sistemi Uygulamaları (Stok İşlemleri)
13) Maliyet Yönetim Sistemi Uygulamaları (Reçeteler)
14) Maliyet Yönetim Sistemi Uygulamaları (Envanter İşlemleri) bunlar haftalık konular, ingilizceye de çevirir misin
Diğer Kaynaklar: Necdet Koç (2011), Yiyecek-İçecek Yönetiminde Performans Analizi, Sayısal ve
İstatistiksel Yöntemler, Detay Yayıncılık, İstanbul.

Kenneth C.Laudon ve Jane P.Laudon, (MIS) Management Information Systems (2014), Managing the Digital Firm, Pearson Yayınları (13?üncü Baskı), İngiltere.

Dündar Denizer (2005), Konaklama İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.

Kınay, H. (2015), Yiyecek İçecek Otomasyonu, Ekin Basım Yayın

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanına özgü temel kavramlar, teoriler ve ilkeleri anlatır. 3
1) Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini, yazılımları ve araç-gereçleri kullanır. 3
1) Mesleki etik kurallara uygun davranmak ve bu kuralları iş yaşamına entegre edebilmek. 3
2) Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun davranışlar sergiler, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
2) Türk ve dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliğini anlatır.
3) Türk ve dünya mutfaklarından çeşitli pişirme tekniklerini ve mutfak uygulamalarını profesyonel düzeyde yapar.
3) Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir.
4) Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin kullanarak takım çalışması içinde liderlik yapar ve sorumluluk alır.
4) Gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular.
5) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında karşılaşılan problemleri analiz eder ve çözüm üretir.
5) Mutfak yönetimi ve operasyonlarını bağımsız olarak yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 6 6
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 42
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 21
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 120
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4