GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS110
Ders İsmi: Gıda Sektöründe İşletmecilik ve Yönetim
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Hilal KESKİN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gıda sektöründe işletmeciliğe ilişkin temel kavramları ve yönetim ilkelerini kavramak.
Dersin Hedefi: Gıda sektörünün tarihsel gelişimini, sektörün Türkiye’deki ve dünyadaki güncel durumunu, işletme kavramını, işletmelerin işlevlerini ve işletme yöneticisinin görev-sorumluluklarını bilmek.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) "1. Gıda sektörü İşletmeciliğine ilişkin temel kavramları bilir. 2. İşletmelerin özelliklerini ve işlevlerini kavrar. 3. Yönetimin fonksiyonlarını, yöneticinin tanımı ve görevlerini bilir."
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) "1. Gıda sektörünün gelişimini etkileyen devrimleri sıralar. 2. Gıda işletmeleri açısından insan gereksinmelerinin önemini açıklar. 3. İşletmelerde işlevleri birbirinden ayırt eder. 4. Yöneticilerin unvan, pozisyon, yönetim düzeylerini ve rollerini anlatır. 5. Üretim faktörlerini analiz eder."
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Bir işletmede yatırımı kararı ile ilgili aşamaları ve kuruluş yeri seçiminin önemine karar verir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1.Hijyen temel kavramları 2.Sanitasyon temel kavramları 3.Gıda sanayinde kalite ve kalite güvence sistemleri 5.Gıda hijyeni, tanımı ve önemi 4.Personel hijyeni 6.İşletme hijyeni ve önemi 7.Besinlerin bozulma nedenleri 8.Besin maddeleri ve mikroorganizma ilişkisi 9.HACCP tanımı ve önemi 10.Ambalaj tanı ve ambalaj malzemeleri 11.Gıda güvenliğini etkileyen tehlikeler ve gıda kaynaklı hastalıklar 12.Mutfak alanında hijyen 13.Yiyecek akış sürecinde hijyen 14.İçecek akış sürecinde hijyen
1) 1.Bölüm Tanıtım ve Adaptasyon Haftası 2.Gıda sektörü, dünyadaki ve Türkiye’deki güncel durumu 3.Gıda sektörünün gelişimini etkileyen devrimler ve insan gereksinmeleri 5.Üretim faktörleri ve gıda sektörü değerlendirmesi 4.İşletmeciliğe ilişkin temel kavramlar ve özellikler 6.İşletmelerin kuruluşunda yatırım kararı 7.İşletmelerde kuruluş yeri seçimi 8.İşletmelerin sınıflandırılması 9.İşletmelerde işlevler 10.İşletmelerde yönetim ve yöneticilik ile ilgili temel kavramlar 11.Yönetimin fonksiyonları 12.Yöneticinin tanımı ve görevleri 13.İşletmelerde pozisyonlar, unvanlar ve yönetim düzeyleri 14.Yöneticinin sahip olması gereken özellikler ve roller
Diğer Kaynaklar: "1. Genel İşletme, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2001
2. Gıda Sektörü: Esnaf ve Sanatkârlar Özelinde Gıda Sektörü Analizi, T.C. Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı Yayınları, 2017
3. Yönetim ve Organizasyon, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2013 "

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanına özgü temel kavramlar, teoriler ve ilkeleri anlatır.
1) Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini, yazılımları ve araç-gereçleri kullanır.
1) Mesleki etik kurallara uygun davranmak ve bu kuralları iş yaşamına entegre edebilmek.
2) Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun davranışlar sergiler, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
2) Türk ve dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliğini anlatır.
3) Türk ve dünya mutfaklarından çeşitli pişirme tekniklerini ve mutfak uygulamalarını profesyonel düzeyde yapar.
3) Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir.
4) Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin kullanarak takım çalışması içinde liderlik yapar ve sorumluluk alır.
4) Gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular.
5) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında karşılaşılan problemleri analiz eder ve çözüm üretir.
5) Mutfak yönetimi ve operasyonlarını bağımsız olarak yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 14
ARA SINAV (Vize) 14 14
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 14 14
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 112
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3