ULUSLARARASI TICARET VE LOJISTIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTL714
Ders İsmi: Sürdürülebilir Yönetim
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Deniz Cebeci

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sürdürülebilir Yönetim dersinin amacı, öğrencilere sürdürülebilir kavramını çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla bütüncül bir şekilde kavratmak; bu yaklaşımı işletme yönetiminin tüm fonksiyonlarına entegre edebilme yetkinliği kazandırmaktır. Ders kapsamında, sürdürülebilirliğin tarihsel gelişimi, güncel durumu ve karmaşık yapısı ele alınırken; pazarlama, tedarik zinciri, muhasebe, insan kaynakları, üretim, inovasyon ve dijitalleşme gibi temel işletme fonksiyonları sürdürülebilirlik perspektifiyle ayrı ayrı ve detaylı şekilde incelenmektedir. Ayrıca paydaş yönetimi, kurumsal sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik stratejileri, raporlama standartları ve alternatif iş modelleri gibi konularla, öğrencilerin etik duyarlılığı yüksek, stratejik düşünebilen ve çok paydaşlı sistemlerde etkin rol alabilecek sürdürülebilir liderler olarak yetişmeleri hedeflenmektedir. Bu ders, yalnızca sürdürülebilirliği anlamayı değil; aynı zamanda sürdürülebilir dönüşüme yön verebilecek yönetimsel vizyonu kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Hedefi: Bu dersin temel hedefi, öğrencilere sürdürülebilirlik yönetiminin kuramsal temellerini ve uygulama alanlarını disiplinlerarası bir bakış açısıyla öğretmektir. Ders kapsamında öğrenciler, sürdürülebilir kalkınmanın çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarını tanıyarak, bu ilkelerin işletme yönetiminin tüm fonksiyonlarına nasıl entegre edileceğini öğreneceklerdir. Ayrıca sürdürülebilirlik stratejileri geliştirme, paydaş beklentilerini yönetme, sürdürülebilirlik performansını ölçme ve raporlama gibi temel yetkinlikleri edinmeleri hedeflenmektedir. Bu sayede öğrencilerin, günümüz kuruluşlarının karşılaştığı karmaşık sürdürülebilirlik sorunlarını analiz edebilecek, etik ve sorumlu kararlar alarak sürdürülebilir dönüşüme katkı sağlayabilecek bilgi ve becerilere sahip olmaları amaçlanmaktadır.

Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sürdürülebilirlikle ilgili temel konuları, ilkeleri, kavramları, süreçleri ve uygulamaları anlamak
  2) Öğrenci, sürdürülebilir yönetim uygulamalarının kurumsal yapılara entegrasyonunu analiz edebilir; kurumsal sürdürülebilirlik stratejilerinin sosyal, çevresel ve ekonomik boyutlarını değerlendirebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel kavramları, belgeleri ve sürdürülebilirlik için kritik öneme sahip alanları konu alanlarını öğrenmek
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, sürdürülebilir yönetim yaklaşımlarını alan bağlamında yorumlayarak farklı sektörlere uygulanabilir çözümler geliştirebilir.
  2) Sürdürülebilir işletme ile diğer işletmeler arasındaki farkları analiz edebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma Kavramları
2) Sürdürülebilir İşletme Kavramı
3) Kurumsal Sürdürülebilirlik Kavramı
4) Sürdürülebilirlik Stratejileri
5) Paydaş Yönetimi ve Sürdürülebilirlikte Kurumsal Yönetişim
6) Sürdürülebilirlik Muhasebesi ve Raporlama
7) Sürdürülebilirlik Pazarlaması
8) Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Yonetimi
9) Sürdürülebilir Üretim ve Lojistik
10) Sürdürülebilirlik Yönetiminde Yenilikçilik
11) Sürdürülebilir İnsan Kaynakları Yönetimi
12) Entegre Sistemler ve Dengeli Skor kartlar
13) Sürdürülebilirlik Raporlama, İş Modelleri ve Dijitalleşme
Diğer Kaynaklar: 1. Hahn, R. (2023). Sustainability management: Concepts, instruments, and stakeholders from a global perspective. Springer.
2. Pekdemir, I. M. (2023). İşletmelerde sürdürülebilirlik dinamikleri. Beta Yayıncılık.
3. Kolektif. (2022). Fonksiyonel perspektifle sürdürülebilir işletme yönetimi (2. Baskı, E. Yıldırım Söylemez & M. Dil Şahin, Eds.). Gazi Kitabevi.
4. Sachs, J. D. (2019). Sürdürülebilir kalkınma çağı. Yeditepe Universitesi Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

Program Kazanımları
1) 1. Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgileri kavrar.
2) 2. Küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini tanımlar.
3) 3. Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemeleri takip eder.
4) 4. Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz eder.
5) 5. Lojistik ile ilgili sorunları tanımlar, çözüm yolları sunma becerisi kazanır.
6) 6. Bilgisayar ve uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımlarını kullanabilme becerisi kazanır.
7) 7. Araştırma becerisi ve analitik düşünme yeteneği kazanır.
8) 8. Alınacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını belirler, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurur, stratejik yaklaşım geliştirir
9) 9. Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirler.
10) 10. Farklı kaynaklardan bilgi elde eder ve analiz etme becerisine sahip olur ve inisiyatif kullanır.
11) 11. Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olur.
12) 12. Düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletir, yatay ve dikey iletişim kurar ve yüksek ikna gücüne sahip olur.
13) 13. Liderlik özelliklerine sahip olup takım çalışmasına yakın olur.
14) 14. En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olur ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır.
15) 15. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16) 16. Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
17) 17. Paydaşlarla ilişkileri analiz eder, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izler, kurumunun konumunu sorgular ve öneriler sunar.
18) 18. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 15
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 150
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5