İÇ MIMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM712
Ders İsmi: İç Mekan Algısı
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Banu Muratlı

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İç mimarlıkta mekanı algılamayı etkileyen duyusal fonksiyonların etkilerini öğrenir. Bu etkilerin iç mekan tasarımında nasıl kullanılabileceğine dair eskiz çıkartmayı, yapay zekadan faydalanmayı, malzeme seçimi yapabilmeyi öğrenir. Işık -_Renk- Doku- Yön kavramlarının mekan algısı açısından anlamlarını öğrenir. Kültürler arasındaki etkileşimin mekan tasarımında semboller açısından nasıl kullanıldığına dair örnekler verebilir.
Dersin Hedefi: Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;
1. İç mekan algısında duyuların etkilerini bilir
2. Renk teorisi ve renklerin psikolojik etkilerine göre mekana uygun renk seçer
3. İç mekanda kültürel benzerlik ve farklılıkları sembollerle kurgular
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. İç Mekan ve İnsan Psikolojisi • Tanışma • Mekan nedir? • Algı nedir?
2) 2. Mekan algısı • Mekan algısı nedir? • Mekan ve container etkisi • Mekan algısını etkileyen unsurlar nelerdir? • Workshop
3) 3. Duyusal Algı Ve Hassasiyetlerin Algıya Etkisi • Görsel algı • İşitsel algı: Sesin iç mekan • Dokunsal Algı: Yüzeyler, Malzeme (Takdil duyu bozukluğunun mekanla ilişkisi) • Koku ve tadın iç mekan algısındaki rolü • Vestübüler algı ve mekan tasarımı (Çocuklar için okul, sınıf, oda vs düzenlemesi)
4) 4. Mekanda Form ve Biçim • Soyut ve Somut formlar • Organik ve İnorganik Formlar • Simetrik ve Asimetrik Formlar
5) 5. Işık ve Aydınlatmanın Algı Üzerindeki Etkisi • Doğal ve yapay aydınlatma ortamının algılama etkisi • Aydınlatma tasarımı • Işık ve renk ilişkisi
6) 6. Renk Psikolojisi ve Algısı • Renklerin psikolojik etkileri ve yerleşimi • Renk teorileri ve iç mekan tasarımındaki kullanımı • Renk değişimlerinin yüzey üzerindeki etkileri
7) Vize Haftası
8) 8. Işık ve Aydınlatmanın Algı Üzerindeki Etkisi • Doğal ve yapay aydınlatma ortamının algılama etkisi • Aydınlatma tasarımı • Işık ve renk ilişkisi
9) 9. Renk Psikolojisi ve Algısı • Renklerin psikolojik etkileri ve yerleşimi • Renk teorileri ve iç mekan tasarımındaki kullanımı • Renk değişimlerinin yüzey üzerindeki etkileri
10) 10. Mekân Düzeni Ve Yön Algısı • Mekânın düzeninin algıya etkileri • Düzensizlik ve karmaşıklığın ruh hali etkisi • Mekanda yön kavramı ile ilgili alternatif yaklaşım olarak “Feng Shui”
11) 11. Sosyal ve Kültürel Araçlar • Kültürün iç mekan algısı üzerindeki etkisi • Sosyal etkileşim, kolektif bilinçdışı ve mekan tasarımı
12) 12. Kent ve mekan algısı • Mehmet Sindel ile webinar
13) 13. Kent ve mekan algısı • Kültürel farklılıkların mekân algısındaki yeri
14) 14. Uygulamalı vize ödevi çalışması
Diğer Kaynaklar: 1. İç Mekânda Görsel Algıyı Etkileyen Faktörler: Görsel Algı ve Aidiyet Kavramları
Üzerinden Mekânı Okumak, Reyda Ör
https://orcid.org/0009-0006-7628-7273
İstanbul / TÜRKİYE
Doç. Dr. Esin Sarıman Özen
https://orcid.org/0000-0003-0553-117X
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, İstanbul / TÜRKİYE
1. Factors Affecting Visual Perception in Interior Space: Reading Space Through the Concepts of Visual Perception and Belonging, Reyda Ör
https://orcid.org/0009-0006-7628-7273
İstanbul / TÜRKİYE
Doç. Dr. Esin Sarıman Özen
https://orcid.org/0000-0003-0553-117X
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, İstanbul / TÜRKİYE

2. İÇ MEKANDA RENK VE RENKLERİN İNSAN
PSİKOLOJİSİNE ETKİLERİ
Yüksek Lisans Tezi
NEDİM ALİCİ
Danışman: Doç. MÜGE GÖKER PAKTAŞ
İstanbul
3. MEKANI KAVRAMA SÜRECİNDE ALGILAMA BİLEŞENLERİ
Hale GEZER, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 11 Sayı: 21 Bahar 2012 / 1 s.1-10

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 0
Sunum % 0
Projeler 2 % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası 4 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 60
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 60

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 39
Laboratuvar
Uygulama 13 13
Uygulama Sınavı 2 2
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 4 4
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 1
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 60
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2