MAHKEME BÜRO HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MHB105
Ders İsmi: Anayasa Hukuku
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Bilge YILDIZ DEMİRTÜRK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Anayasa hukukuna ilişkin temel kavramlar, hükümet sistemleri, Türk anayasal gelişmeleri, temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasası çerçevesinde yasama, yürütme ve yargı organı, anayasa yargısı ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi hakkında temel bilgiler vermek
Dersin Hedefi: Anayasal hukukuna ilişkin temel kavramları ve hükümet sistemlerini, Türk anayasal gelişmelerini, temel hak ve özgürlükleri, 1982 Anayasası çerçevesinde yasama, yürütme ve yargı organını, anayasa yargısı ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesini anlama ve açıklama
Anayasa hukukuna ilişkin uyuşmazlıkları analiz etme ve yorumlama
Temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organları hakkında değerlendirmeler yapabilme
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anayasa Hukukuna ilişkin temel kavramlar hakkında bilgi sahibidir.
  2) Hükümet sistemleri, temel hak ve özgürlükler, Türk anayasal gelişmeleri hakkında bilgi sahibidir.
  3) 1982 Anayasası çerçevesinde yasama, yürütme, yargı hakkında bilgi sahibidir.
  4) Anayasa yargısı ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anayasa hukukuna ilişkin basit uyuşmazlıkları yorumlar.
  2) Hükümet sistemleri arasındaki farkları ayırt edebilir.
  3) Türk anayasal gelişmeleri ile 1982 Anayasası arasında bağlantı kurar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anayasa hukukuna ilişkin basit uyuşmazlıkları bağımsız olarak analiz edebilir.
  2) Yasama, yürütme ve yargı organlarının yapısını ve işlevlerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  3) Anayasa hukukuna ilişkin terminolojiyi etkili şekilde kullanır.
  4) Anayasa hukukuna ilişkin temel ilkeler ile temel hak ve özgürlüklere ilişkin olarak edindiği bilgiler adalet anlayışını geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Anayasa Kavramı ve Anayasa Hukukuna Giriş
2) Siyasi İktidar, Egemenlik ve Demokrasi Kavramları ile Hükümet Sistemleri
3) Türk Anayasal Gelişmeleri Çerçevesinde Sened-i İttifak, 1921 Anayasası ve 1924 Anayasası
4) 1961 Anayasası ve 1982 Anayasasına Giriş
5) 1982 Anayasasına Göre Devletin Temel Nitelikleri
6) 1982 Anayasasına Göre Temel Hak ve Özgürlükler
7) 1982 Anayasasına Göre Temel Hak ve Özgürlükler ve Bu Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması, Durdurulması ve Kötüye Kullanılması
8) 1982 Anayasasına Göre Yasama Organı I
9) 1982 Anayasasına Göre Yasama Organı II
10) 1982 Anayasasına Göre Yürütme Organı I
11) 1982 Anayasasına Göre Yürütme Organı II
12) 1982 Anayasasına Göre Yargı ve Anayasa Yargısı
13) Anayasa Değişikliği
14) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
Diğer Kaynaklar: Ayhan DÖNER, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, 2024/2.
Ayhan DÖNER, Anayasa Hukuku Genel Esaslar, Yetkin Yayınları, 2023/10.
Ergun ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, 2024/6.
Ömer ANAYURT, Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, 2024/9.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Hukukun temel ilkeleri, hukuk teorileri, hukuk terminolojisi ve temel hukuk metodolojisine dair bilgiye sahiptir. 3 3 3 3
2) Temel mevzuat, öğreti ve içtihatlar hakkında bilgiye sahiptir. 3 3 3 3
3) Mahkemelerde ve diğer hukuk alanında çalışan kurumlarda yürütülen idari işlemler ve büro işlemleri hakkında bilgiye sahiptir.
4) Mahkemelerde ve diğer hukuk alanında çalışan kurumlardaki adli hizmetlerde doğan ihtiyaçların giderilmesi konusunda edindiği bilgileri kullanır.
5) Mevzuat, içtihat ve öğretiyi düzenli olarak takip eder ve mesleğinde kullanır.
6) Hukukun temel kavramları ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle, somut uyuşmazlığa uygulanacak hukuk kurallarını tespit eder ve uygular. 3
7) Hukukun temel kavramları ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle, mevzuat, içtihat ve öğretiyi yorumlar. 3 3
8) F Klavye kullanır.
9) Hukuk alanındaki temel bir çalışmayı kendi başına yürütebilir. 3
10) Yürütülen işle ilgili süreçlerde karşılaşılan sorunları çözmek konusunda sorumluluk alır.
11) Sorumluluğu altında çalışanları denetler ve gelişimlerine yönelik faaliyetler yürütür.
12) Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
13) Öğrenimini lisans düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilir.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
15) Etkili iletişim kurar ve stres yönetimini sağlar.
16) Hukuk terminolojisini etkili ve güzel kullanır. 3
17) Hukuk ve adalet hizmetleriyle ilgili düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bu alanlarda uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilir.
18) İngilizce yabancı dil bilgisini kullanarak alanıyla ilgili uluslararası gelişmeleri izler ve mesleğinde kullanır.
19) Bilgisayar kullanma yeterliliğine sahip olarak gerekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
20) Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. 3
21) Mesleğini adalet hizmetlerinin geliştirilmesi ve toplumsal ihtiyaçların karşılanması bilinciyle yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 2 6
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 9
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 8 10
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 14 42
Tartışma 14 14
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 125
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4