TIBBI LABORATUVAR TEKNIKLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | TLT108 | ||||||||
Ders İsmi: | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Klinik Uygulamaları II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Nilay Yönet |
Dersin Amacı: | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Klinik Uygulamaları I dersinde işlenen konuları derinlemesine açıklamak, bu derste kazandıkları temel laboratuvar bilgi ve becerilerini pekiştirmek ve geliştirmek Öğrencilere laboratuvar ortamında daha karmaşık ve spesifik testleri bağımsız olarak gerçekleştirebilmeleri için deneyim kazandırmak İleri düzey laboratuvar cihazlarını tanıtmak Öğrencilerin ileri düzey laboratuvar cihazlarını etkin bir şekilde kullanabilmeleri için deney düzenekleri sunmak Öğrencilerin elde edilen verileri doğru bir şekilde analiz ederek klinik sonuçları yorumlayabilmelerini sağlamak |
Dersin Hedefi: | Biyokimya, hematoloji, mikrobiyoloji ve moleküler biyoloji gibi alanlarda ileri düzey laboratuvar testlerini bağımsız olarak uygulayabilmek Laboratuvar cihazlarını (örneğin, PCR, otomatik analizörler, spektrofotometre) etkin bir şekilde kullanarak testlerin doğru ve güvenilir bir şekilde yapılmasını öğrenmeleri amaçlanır. Ayrıca, öğrencilerin laboratuvar testlerinden elde edilen verileri analiz edebilmeleri, bu verileri klinik açıdan yorumlayarak doğru sonuçlar çıkarabilmeleri hedeflenir. Ders süresince, öğrencilerin laboratuvar çalışmaları sırasında karşılaştıkları teknik sorunları tanımlayıp çözme yeteneği geliştirmeleri ve bu süreçte kritik kararlar alabilmeleri desteklenecektir. Laboratuvar güvenliği ve biyogüvenlik ilkelerine sıkı sıkıya bağlı kalarak çalışmaları, mesleki etik kuralları uygulamalarına entegre etmeleri bu dersin bir diğer önemli hedefidir. Son olarak, öğrencilerin laboratuvar ortamında bağımsız çalışarak mesleki becerilerini geliştirmeleri ve profesyonel laboratuvar teknikleri konusunda ileri düzey bilgi ve yetkinlik kazanmaları bu dersin temel amaçlarındandır. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, sağlık kurumlarının laboratuvar departmanlarının işleyişini ve bu departmanların hastane içindeki yerini ve önemini anlayacaklardır. Laboratuvar sonuçlarının klinik kararlar üzerindeki etkisini kavrayarak, doğru ve zamanında raporlama yapmanın hasta bakım süreçlerine nasıl katkı sağladığını öğreneceklerdir. Ayrıca, öğrenciler, laboratuvar işlemlerinin kurum içi prosedürlere ve kalite standartlarına uygun şekilde yürütülmesinin, genel sağlık hizmetlerinin kalitesini nasıl artırdığı konusunda farkındalık kazanacaklardır. Bu kazanım, öğrencilerin sağlık kurumlarında çalışırken kurumsal yapı ve işleyişe uygun davranmalarını ve bu bağlamda mesleki sorumluluklarını yerine getirmelerini sağlamayı amaçlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, laboratuvar testlerinin teorik temellerini derinlemesine anlayarak, bu bilgileri pratik uygulamalara dönüştürebileceklerdir. Laboratuvarda kullanılan ileri düzey cihazların (örneğin, PCR, otomatik analizörler, spektrofotometre) çalışma prensiplerini kavrayarak, bu cihazları doğru ve etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, öğrenciler, elde edilen laboratuvar verilerini analiz edebilecek, bu verileri klinik bağlamda yorumlayarak doğru sonuçlar çıkarabileceklerdir. Bu kazanım, öğrencilerin hem teorik bilgiyi anlama hem de bu bilgiyi laboratuvar ortamında etkili bir şekilde uygulayabilme yeteneklerini geliştirmelerini hedefler. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, laboratuvar ortamında karşılaştıkları görevleri bağımsız olarak yürütebilme becerisi kazanacak, belirlenen prosedürleri takip ederek testleri eksiksiz ve doğru bir şekilde gerçekleştirebileceklerdir. Aynı zamanda, öğrenciler, laboratuvarda yürüttükleri çalışmalarda sorumluluk almayı öğrenerek, laboratuvar sonuçlarının doğruluğu ve güvenilirliği konusunda mesleki sorumluluk bilinci geliştireceklerdir. Bu kazanım, öğrencilerin inisiyatif kullanabilme, görevlerini bağımsız şekilde tamamlayabilme ve ortaya çıkan sonuçların sorumluluğunu üstlenme yetkinliklerini pekiştirmeyi amaçlar. |
||
2) Öğrenciler, laboratuvar ortamında etkili ve profesyonel iletişim kurma becerisi kazanacak, laboratuvar sonuçlarını açık ve anlaşılır bir şekilde raporlayarak diğer sağlık profesyonelleriyle işbirliği yapabileceklerdir. Ayrıca, ekip çalışması sırasında meslektaşlarıyla uyumlu bir şekilde çalışmayı öğrenerek, ortak hedefler doğrultusunda koordineli bir şekilde hareket edebileceklerdir. Bu kazanım, öğrencilerin hem sözlü hem de yazılı iletişim yeteneklerini geliştirmelerini ve laboratuvar sonuçlarını doğru ve etkili bir şekilde iletme konusunda yetkinlik kazanmalarını amaçlar. Aynı zamanda, öğrencilerin sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek, sağlık hizmetlerinde etik ve profesyonel davranışlar sergilemelerini destekler. |
Hafta | Konu | ||
1) | Genel Laboratuvar Kuralları ve Mikropipet Kullanımı - Tekrar | ||
2) | Santrifüj Cihazının Tanıtımı ve Kullanımı | ||
3) | pH Metre ve Kimyasal Analiz Cihazları | ||
4) | Spektrofotometre Tanıtımı ve Kullanımı | ||
5) | İleri Düzey Laboratuvar Cihazlarının Tanıtımı (PCR, HPLC, UV Spektrofotometre) | ||
6) | PCR Cihazının Kullanımı ve Veri Analizi | ||
7) | Klinik Kimya | ||
8) | Arasınav | ||
9) | Mikrobiyoloji Laboratuvarı - Gelişmiş Kültür Teknikleri | ||
10) | Mikrobiyoloji Laboratuvarı - Gelişmiş Kültür Teknikleri | ||
11) | İmmünolojik Testler - Western Blot ve ELISA | ||
12) | Laboratuvar Kalite Kontrol ve Güvence Sistemleri | ||
13) | Genel Tekrar | ||
14) | Öğrenci Projeleri | ||
15) | Öğrenci Projeleri | ||
16) | Final Sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme | 3 | 2 | |||||||||||||||||
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme. | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme. | 1 | 1 | |||||||||||||||||
4) Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme. | 3 | ||||||||||||||||||
5) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme. | 1 | 3 | |||||||||||||||||
6) Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/parazitler etkenlerle ilişkilendirebilme. | 1 | 3 | |||||||||||||||||
7) Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme. | 2 | 3 | |||||||||||||||||
8) Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme. | |||||||||||||||||||
9) Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme. | 3 | 1 | |||||||||||||||||
10) Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygulayabilme, kişisel güvenlik önlemlerini alabilme ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme. | 2 | 2 | |||||||||||||||||
11) Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma. | 1 | ||||||||||||||||||
12) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
13) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder. | 1 | 1 | |||||||||||||||||
14) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve kazanımlar elde eder. | |||||||||||||||||||
15) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir. | |||||||||||||||||||
16) Sağlık hizmetinin yürütülmesinde sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilir ve Türkçe’yi etkili kullanır. | |||||||||||||||||||
17) İngilizceyi orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilir. | |||||||||||||||||||
18) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilir. | |||||||||||||||||||
19) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir. | 1 | 1 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | 1 | % 5 |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | ||
Laboratuvar | 15 | 75 |
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | 1 | 5 |
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | 14 | 14 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 2 | 10 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | 1 | 5 |
Genel Sınava Hazırlanma | 13 | 13 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 5 |
Katılım | 14 | 14 |
Tartışma | 14 | 14 |
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 155 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 5 |