SOSYAL HIZMET
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHB310
Ders İsmi: Sosyal Hizmette Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri-II
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Nazlı Uçar

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye bilimsel bir araştırma yapma becerisini kazandırmaktır. Bu amaca yönelik olarak özellikle, sosyal bilimcilerin nasıl nitel araştırma önerisi hazırladıkları, nasıl nitel veri topladıkları, verilerini nasıl organize ettikleri, kodladıkları, analiz ettikleri ve sundukları üzerinde durulmaktadır.
Dersin Hedefi: Nitel araştırma yöntemleri: araştırma tasarımı, verilerin toplanması ve veri analizi.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Araştırma terminolojisini ve kavramlarını tanımlar.
  2) Bilimsel bilgi elde etmede kullanılan yöntemleri açıklar.
  3) Niteliksel araştırma tasarımının temel yapı taşlarını tarif eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Güncel sosyal hizmet alanındaki literatürü takip eder.
  2) Sosyal hizmetin gelişiminde sosyal bilimsel araştırmanın rolünü tespit eder.
  3) Sosyal bilimlerde kullanılan nicel ve nitel teknikleri ayırt eder.
  4) Araştırma sonuçlarını raporlar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Niteliksel sosyal araştırma yöntemlerini uygular.
  2) Uygun araştırmayı tasarlar.
  3) İyi araştırma soruları hazırlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) DERSİN TANITIMI VE DERS YÖNTEMİ HAKKINDA ÖĞRENCİLERİN BİLGİLENDİRİLMESİ. YORUMLAYICI PARADİGMA VE NİTEL ARAŞTIRMA
1) DERSİN TANITIMI VE DERS YÖNTEMİ HAKKINDA ÖĞRENCİLERİN BİLGİLENDİRİLMESİ. YORUMLAYICI PARADİGMA VE NİTEL ARAŞTIRMA
2) NİTEL ÇALIŞMA NEDİR? NİTEL ÇALIŞMANIN ÖZELLİKLERİ-I
3) NİTEL ÇALIŞMA NEDİR? NİTEL ÇALIŞMANIN ÖZELLİKLERİ-II
4) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA -I: GÖZLEM VE ODAK GRUP GÖRÜŞMESİ
5) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA -II: DERİNLEMESİNE GÖRÜŞME VE YARI YAPILANDIRILMIŞ SORU FORMU HAZIRLAMA
6) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA -III: DOKÜMAN VE MATERYAL İNCELEME
7) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ ANALİZİ
8) SINAV
9) NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ-I: FENOMOLOJİK ARAŞTIRMA
10) NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ -II: GÖMÜLÜ TEORİ
11) NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ -III: ANLATI ARAŞTIRMASI
12) NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ -IV: VAKA (DURUM) ÇALIŞMASI
13) NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ -V: EYLEM ARAŞTIRMASI
14) NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ -VI: ETNOGRAFYA
15) TARTIŞMA VE GENEL DEĞERLENDİRME
16) SINAV
Diğer Kaynaklar: Dural Peker, H. ve Karasu, M. (ed.) (2023) Nitel Araştırma Yöntemleri Psikolojide Uygulama Yöntemleriyle. Ankara: Nobel

Gençöz, T. (ed.) (2022) Psikolojide Nitel Araştırma Yöntemleri Yaklaşımlar, Veri Analizi ve Uygulama Örnekleriyle. Ankara: Nobel

Creswell, W. J. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitap

Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel.

Güçlü, E. (2019) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Teknik Yaklaşım ve Uygulama. Ankara: Nika Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

10

9

Program Kazanımları
1) Sosyal Hizmet bilimine ait temel kavram ve kuramları, tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibidir.
2) Sosyal sorunlar ve sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahiptir.
3) İnsan hakları ve özgürlükleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Mevzuat, mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
5) İnsani hizmet örgütlerinde ve kamuya ait kurumlarda sosyal hizmet alanını ilgilendiren yönetim ve yönetim süreçleri bilgilerine sahiptir
6) Sosyal hizmet uygulamalarında, sosyal inceleme, değerlendirme, planlama, özetleme vb. faaliyetlerde yazma, raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
7) Analiz ve sentez yapabilme ve eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir.
8) Sosyal hizmet uygulamalarında, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak müdahalesini bağımsız bir şekilde yürütür.
9) Sosyal hizmet uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanında öğrenme ile ilgili gereksinimlerini belirler ve bunları gerçekleştirir.
11) Uluslararası ortamda alanı ile ilgili kaynakları kullanabilecek yabancı dil bilgisi ile alanındaki değişim ve gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12) Sosyal hizmet uygulamalarında profesyonelce gözlem ve mesleki görüşme yapma becerisine sahiptir.
13) Sosyal hizmet uygulamalarında birey, aile, grup, toplum ve kurumları bilgilendirir.
14) Sosyal hizmet uygulamaları sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurar ve iletişim araçlarını kullanır.
15) Sosyal hizmet uygulamalarında, toplumsal sorumluluk bilincini gözeterek proje ve etkinlikler organize eder ve bunları uygular.
16) Sosyal hizmetin değer temelini, etik ilke ve standartları anlayabilme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
17) Sosyal hizmet uygulamalarında, ilgili mevzuat, mesleki etik, norm ve standartlara göre sosyal adalet ve hak temelli bir yaklaşım ile karar verir ve hareket eder.
18) Sosyal hizmetler uygulamalarında, sosyal politikaları hayata geçirir.
19) Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarında sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisinin bilinci ile davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 4 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 15 15
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma 14 14
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 169
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5