FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR700
Ders İsmi: Kadın Sağlığı
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Azize DİK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere kadın sağlığı ve jinekolojik fizyoterapi alanındaki temel kavramları, değerlendirme ve tedavi yöntemlerini öğretmek ve kadın hastalıklarının fizyoterapi yaklaşımlarını kavratmaktır.
Dersin Hedefi: Kadın anatomisi ve fizyolojisini anlamak.
Jinekolojik fizyoterapi değerlendirme tekniklerini öğrenmek.
Hamilelik ve doğum sonrası fizyoterapi uygulamalarını anlamak.
Pelvik taban disfonksiyonlarını tanımak ve tedavi etmek.
Kadın sağlığı alanındaki güncel araştırmaları izlemek ve yorumlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kadın anatomisi ve fizyolojisi hakkında temel bilgileri anlamak.
  2) Kadın üreme sistemi ve pelvik yapının fizyolojik değişikliklerini açıklamak.
  3) Kadın sağlığındaki önemli fizyoterapi yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi edinmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Pelvik muayene ve değerlendirme tekniklerini uygulamak.
  2) Hamilelik ve doğum sonrası fizyoterapi egzersizlerini yönlendirebilmek.
  3) Pelvik taban kaslarının değerlendirilmesi ve güçlendirilmesi için uygun egzersizleri tasarlayabilmek.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Etik kurallara uygun şekilde hasta ile iletişim kurmak ve hasta memnuniyetini sağlamak.
  2) Kadın sağlığı alanındaki güncel araştırmaları takip ederek mesleki gelişimi sürdürmek.
  3) Kadın sağlığı sorunlarını değerlendirmek ve uygun fizyoterapi planları oluşturmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kadın Sağlığı Fizyoterapisine Giriş
2) Pelvik Taban Anatomisi ve Fonksiyonu
3) Stres Üriner İnkontinans
4) Aşırı Aktif Mesane
5) Fizyolojik Değişiklikler Gebelik ve Doğum Sonrası Fizyoterapi
6) Gebelikte Fiziksel Aktivite ve Egzersiz
7) Sınava Hazırlık
8) Vize Sınav Haftası
9) Doğum Sonrası Fizyoterapi
10) Menopoz ve Menopoz Sonrası Fizyoterapi
11) Meme Kanseri
12) Lenfödem
13) Pelvik Ağrı
14) Adet Bozukluklarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
15) Sınava Hazırlık
16) Final Sınav Haftası
Diğer Kaynaklar: Bo, K., Berghmans, B., & Morkved, S. (Eds.). (2018). Evidence-Based Physical Therapy for the Pelvic Floor: Bridging Science and Clinical Practice (2nd ed.). Churchill Livingstone.

Jones, S., & Creighton, S. M. (Eds.). (2019). Physiotherapy in Obstetrics and Gynaecology (3rd ed.). Elsevier.

Lee, D. (2017). Pelvic Health and Childbirth: What Every Woman Needs to Know. Demos Health.

Sapsford, R. (Ed.). (2017). Pelvic Floor Essentials. Churchill Livingstone.

Bernhard, K. R. (Ed.). (2020). Women’s Health in Physical Therapy. Wolters Kluwer.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. 1 2 2 3 3 3 3 3 3
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar 1 2 3 3 3 3 3 3
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 1 2 3 3 3 3 3 3
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 1 2 3 3 3 3 3
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 1 3 3
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 3 3 3
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır 3 3 3
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. 3 3 3
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 3 3 3
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma 14 14
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 88
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2