KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP115
Ders İsmi: Kent ve Bellek
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr. Üyesi. G.Pelin OLCAY Dr.Öğr. Üyesi. Sezen TARAKÇI Araş.Gör.İlayda KILIÇ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, kenti sadece görünür katmanlar üzerinden değil, tarih içerisindeki değişimleri üzerinden de okuyabilmek adına İstanbul'da farklı dinlerin, kültürlerin yansıması ile biçimlenen fiziki-tarihsel katmanları keşfetmek ve mekanın yapılanma şekillerini dönemsel özellikleriyle algılayıp, kent gelişim sürecinde kentsel belleğin önemini kavramaktır.
Dersin Hedefi: Bu derste,
• Deneyimlenen kentin fiziki-tarihsel katmanlarını yerinde, bağlamı içerisinde okumak,
• Kentin tarihi katmanlarına dair görsel bir hafıza ve ifade biçimi oluşturmak,
• Kenti yürüyen bir beden olarak deneyimlerken konumlu bilgi üretmek
• Kentte çoğul okumalar yapabilmek
• Kentlerin yapılanmasında tarihin geçirgenliğini ve yönlendiriciliğini algılamak,
hedeflenmiştir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Kent mekanının biçimlenmesinde tarihi dönemlerde yaşanan sosyal ve kültürel ögeler hakkında bilgi edinir. 2. İstanbul’un tarihsel topografyası ve geçirdiği dönüşümler hakkında bilgi edinir. 3. İstanbul’un çok katmanlı kentsel yapısı hakkında bilgi edinir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Kenti okumak için farklı anlatı araçlarını ve yöntemlerini kullanma becerisi kazanır. 2. Yürüyerek ve görerek deneyimlediği kente, tarihsel kavramsal bilgiyi de ekleyere kendi yer kavrayışını inşa etme becerisi kazanır. 3. Kentte yer değiştirmeyi bir zihin-beden-mekan yolculuğuna çevirebilme becerisi kazanır. 4. Kenti yürüyerek, görünmez kılınan katmanlarında kent formunu şekillendirmedeki rolünü anlama-yorumlama becerisi kazanır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Kentin fiziki-tarihsel katmanlarını okuma yetkinliği kazanır. 2. İlk defa karşılaştığı bir kenti okuma, anlama ve yorumlama yetkinliği kazanır. 3. Kenti farklı dönemlerini kültürel ve mimari karakterleri üzerinden ayırt etme yetkinliği kazanır. 4. Kent makroformunu dönemsel olarak anlayabilme ve yorumlayabilme yetkniliğine sahiptir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma: Dersin Kapsam ve İçeriğinin Tanıtılması Tartışma: Kent ve Kent Belleği Nedir?
2) Yürüme Deneyimi I: Tarihi Yarımada'ya Anlamlı Bakış
3) Seminer I
4) Yürüme Deneyimi II: Mese Güzergahı -Ayasfoya'dan Saraçhane'ye-
5) Seminer II
6) Yürüme Deneyimi III: -Hipodrom'dan Sarnıç'a-
7) Sınıf Çalışması: Mapping
8) Ara Sınav/ Jüri
9) Seminer III
10) Yürüme Deneyimi IV: Topkapı Sarayı, Fatih Camii
11) Seminer IV
12) Yürüme Deneyimi V: Süleymaniye Camii, Beyazıt Camii
13) Yürüme Deneyimi VI: -Karaköy'den Dolmabahçe'ye-
14) Final Jüri Çalışması
15) Final Jüri Sunumları
Diğer Kaynaklar: •Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
•Ataman, A.. (2000). Bir Göz Yapıdan Külliyeye. İstanbul: Mimarlar Tasarım Yayını.
•Burns, C., & Kahn, A. (2004). Site Matters. London: Routledge.
•Careri, F. (2017). Walkscapes Walking As An Aesthetic Practice . Ames: Culicidae Architectural Press.
•Çelik, Z. (1996). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•De Certeau, M. (2008). Gündelik Hayatın Keşfi I-II. Ankara: Dost Kitabevi.
•Gros, F. (2017). Yürümenin Felsefesi. İstanbul: Kolektif Kitap.
•Kuban, D. (1996). İstanbul: Bir Kent Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•Ingold, T. (2011). Being Alive, Essays on Movement, Knowledge and Description. London, New York: Routledge.
•Le Breton, D. (2003). Yürümeye Övgü. İstanbul: Sel Yayıncılık.
•Le Corbusier (2018). Şark Seyahati: İstanbul 1911. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
•Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
•Müller-Wiener,W. (1998). Bizans'tan Osmanlı'ya İstanbul'un Limanı, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•Paquot, T. (2011). Şehirsel Bedenler. İstanbul: Everest Yayınları.
•Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya.İstanbul: Metis Yayınları.
•Siza, A. (2015). Apaçıklığı İmgelemek. İstanbul: Janus Yayıncılık.
•Solnit, R. (2001). Wanderlust: A History of Walking. New York: Penguin Books.
•Tekeli, İ. (1994). The Development of the İstanbul Metropolitan Area. İstanbul: IULA-EMME Yayını.
•Thoreau, H. D. (2019). Yürümek. İstanbul: Can Yayınları.
•Vergunst, J.L. & Ingold, T. (2008). Ways of Walking, Ethnography and Practice on Foot. London, New York: Routledge.
• Erdoğan, G., E. (2012). Bizans Dönemi’nde Ayasofya, Tarihçesi Ve Mimari Özellikleri Hakkında Genel Bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (1). 1-7
• Keçiş, M. (2015). Bizans Döneminde İstanbul’un Kent Yönetimi. Büyük İstanbul Tarihi. Antik Çağ’dan XXI. Yüzyıla Büyük İstanbul Tarihi. Cilt III. 18-37
• Crow, J. (2005). Bizans Konstantinapolis’in Su Tedarik Sistemi. Büyük İstanbul Tarihi. Antik Çağ’dan XXI. Yüzyıla Büyük İstanbul Tarihi. Cilt VI. 44-53
• Okur, C., E. (2018). Galata Surları’nın Yıkım Süreci. Tasarım+Kuram. Sayı:25. 33-58.
• Ahunbay, M. Ahunbay, Z. (2000). Recent Work on the Land Walls of Istanbul: Tower 2 to Tower 5. Dumbarton Oaks Papers , Vol. 54, pp. 227-239
• Çıvgın, İ. (2008). Orta Çağ Tarihi. Maya Akademi. Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100