ULUSLARARASI TICARET VE LOJISTIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-H-312 | ||||||||
Ders İsmi: | Uluslararası İnsancıl Hukuk | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 8. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Dışı Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Şener Çelik |
Dersin Amacı: | Bu derste, uluslararası hukukun en teknik alanlarından olan uluslararası insancıl hukukun (silahlı çatışma hukuku) kapsamı, tarihsel gelişimi, güvenceye aldığı haklar, taraflara yüklediği sorumluluklar, yazılı kaynakları, teamülleri ve temel ilkeleri öğretilecektir. Bu kavramların ve temel hukuk ilkelerinin, özellikle uluslararası insancıl hukukun temel düzenleyici anlaşması olan Cenevre Sözleşmeleri'nde ne şekilde kodifiye edildiği incelenecek, uluslararası nitelikteki silahlı çatışmalar ve uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışamlarda nasıl uygulandığı, hangi maddelerin, kime, ne tür hak ve sorumlulukları sağladığı belirlenecektir. Sonuç olarak, öğrencilerin sözkonusu ilke ve normları sözleşme kapsamındaki maddelere göre değerlendirerek kavraması amaçlanmıştır. |
Dersin Hedefi: | Dersin hedefi, öğrencilerin uluslararası insancıl hukukun amacını, sağladığı güvenceleri, temel kaynakları anlama becerisi edinmesine yardımcı olmak; bu alandaki ilkeleri ve normaları hukuki kavramlar kullanarak açıklama yeteneği kazandırmaktır. |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler bu dersin sonunda uluslararası insancıl hukuku doğru olarak tanımlayabilir. |
||
2) Temel kaynakları inceledikleri vakalara göre yorumlayabilirler. |
||
3) Öğrendikleri temel bilgileri kullanarak, uluslararası nitelikte olan ve olmayan silahlı çatışmaları analiz edebilirler. |
||
4) Silahlı çatışmalarda hangi ilke, norm, sözleşme maddesi ve teamüllerin ihlal edildiğini hukuki argümanlarla tartışarak değerlendirebilirler. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Uluslararası İnsancıl Hukuka Giriş. Uluslararası İnsancıl Hukukun Tanımı. Uluslararası İnsancıl Hukukun Tarihsel Gelişimi. | ||
2) | Haklı Savaş ve Savaş Hukuku. Savaşın meşruiyeti. Gerekçeleri. Uluslararası nitelikte olan ve olmayan silahlı çatışmaların temel ilkeleri. | ||
3) | İnsancıl Hukukun Temel İlkeleri. Ayırt Etme İlkesi. Askeri Gereklilik İlkesi. Orantılılık İlkesi. | ||
4) | İnsani Davranış İlkesi. Adil Yargılanma Hakkı. Uluslararası Ceza Hukuku Düzenlemesi. Önemli Davalar. | ||
5) | Kültürel Varlıkların Korunması. Kültürel varlık tanımı. Maddi ve maddi olmayan kültürel varlıklar. Temel düzenlemeler. Örnek ihlaller. | ||
6) | İç Savaşlarda Hukuki Statü Sorunu. Uluslararası Çatışmalarda Hukuki Statü. Uluslararası Olmayan Çatışmalarda Hukuki Statü. Muhasamata Doğrudan Katılma. | ||
7) | Savaş Suçları ve Uluslararası Ceza Hukuku. Ceza Hukuku Kavramı. İnsancıl Hukuk ile Ortak Yönü. Uluslararası Ceza Hukukunun Kaynakları. Uluslararası Ceza Mahkemeleri. | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Postmodern Savaş, Teknoloji ve Hedefli-Öldürme. Savaşın 21. yüzyılda yeni anlamı. Yeni savaş ve savunma teknolojileri. Operasyonel ve hukuki açıdan hedefli-öldürme. | ||
10) | Siber Saldırılar ve Meşru Müdafa. Saldırı suçu olarak siber saldırı fiili. Hukuki sonuçları. | ||
11) | Yapay Zeka ve Uluslararası Hukukta Sorumluluk. Otonom silah sistemlerinin kullanımı. Saldırı suçu kapsamında analiz. Sorumluluk ilkesi kapsamında değerlendirme. | ||
12) | Vaka Çalışması: Suriye | ||
13) | Vaka Çalışması: Afganistan | ||
14) | Vaka Çalışması: Ukrayna | ||
15) | Genel Değerlendirme | ||
16) | Final sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) 1. Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgileri kavrar. | ||||||||||||||||||
2) 2. Küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini tanımlar. | ||||||||||||||||||
3) 3. Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemeleri takip eder. | ||||||||||||||||||
4) 4. Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz eder. | ||||||||||||||||||
5) 5. Lojistik ile ilgili sorunları tanımlar, çözüm yolları sunma becerisi kazanır. | ||||||||||||||||||
6) 6. Bilgisayar ve uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımlarını kullanabilme becerisi kazanır. | ||||||||||||||||||
7) 7. Araştırma becerisi ve analitik düşünme yeteneği kazanır. | ||||||||||||||||||
8) 8. Alınacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını belirler, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurur, stratejik yaklaşım geliştirir | ||||||||||||||||||
9) 9. Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirler. | ||||||||||||||||||
10) 10. Farklı kaynaklardan bilgi elde eder ve analiz etme becerisine sahip olur ve inisiyatif kullanır. | ||||||||||||||||||
11) 11. Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olur. | ||||||||||||||||||
12) 12. Düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletir, yatay ve dikey iletişim kurar ve yüksek ikna gücüne sahip olur. | ||||||||||||||||||
13) 13. Liderlik özelliklerine sahip olup takım çalışmasına yakın olur. | ||||||||||||||||||
14) 14. En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olur ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır. | ||||||||||||||||||
15) 15. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | ||||||||||||||||||
16) 16. Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||
17) 17. Paydaşlarla ilişkileri analiz eder, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izler, kurumunun konumunu sorgular ve öneriler sunar. | ||||||||||||||||||
18) 18. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 16 | 32 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | 1 | 2 |
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 36 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 1 |