DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS4001
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisi IV
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: 60301203 - Protetik Diş Tedavisi-I | DIS1001 - Protetik Diş Tedavisi I | DIS 213 - Protetik Diş Tedavisi-I
60301203 - Protetik Diş Tedavisi-I | DIS1001 - Protetik Diş Tedavisi I | DIS 213 - Protetik Diş Tedavisi-I | DIS3001 - Protetik Diş Tedavisi III
DIS1001 - Protetik Diş Tedavisi I | DIS 123 - Diş Anatomisi ve Morfolojisi | DIS2002 - Protetik Diş Tedavisi II | DIS 213 - Protetik Diş Tedavisi-I
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fatma Ünalan, Dr. Öğr. Üyesi Sinem Ok Tokaç, Dr. Öğr. Üyesi Pınar Şeşen, Dr. Öğr. Üyesi Berk Kaffaf

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hareketli bölümlü protez ihtiyacı olan hastalarda doğru teşhis ve tedavi planlamasını yapar, klinik yapım aşamalarını bilir
Sabit protezlerde metal destekli ve tam seramik sistemler kullanılarak yapılan tedavi aşamlarına hakim olur.
Dersin Hedefi: Sabit protetik restorasyonların ve hareketli bölümlü protezlerin klinik yapım aşamalarını başarıyla tamamlayabilmek.
Tedavi aşamalarında karşılaşabilecekleri problemleri aşabilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Parsiyel diş eksikliği olan hastanın ağzında protezlerin oturduğu alanın özelliklerini ve protezi etkileyen çevre kasların işlevlerini bilir. HB protezlerin klinikteki yapım aşamalarını (ölçü almak, dikey boyut, sentrik ilişki, dişli prova gibi) bilir ve uygular.
  2) Sabit protezlerin tanımı, sınıflandırması, tarihçesi, endikasyon, kontraendikasyonları ve yapım tekniklerini bilir.
  3) Sabit protezlerde farklı preparasyon türlerine ve güncel materyallere hakim olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diş teknisyen laboratuvarı ile doğru ve eksiksiz iletişim kurabilir.
  2) Kısmi dişsizliği tanımlar, çevre dokuların anatomisini bilir Tam ve kısmi hareketli protezlerle ilgili kavramları açıklar. Tam ve hareketli bölümlü protezlerin laboratuvar yapım tekniklerini uygular. Protez alanına özel yetkinliğe sahiptir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrendiği bilgi birikimi ve hareketli bölümlü protezlerin ve sabit protezlerin laboratuvar yapım aşamaları hakkındaki becerileri sayesinde klinikte karşılaşabileceği sorunları çözer.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Genel bilgi: anatomi ve sınıflama,ilk muayene
2) İlk ölçü / Diagnostik Modeller ve İlgili Prosedürler. Model analizi ve paralelometre
3) Hareketli Parsiyel Protezler İçin Ağız Hazırlığı/ Okluzal/insizal tırnaklar
4) Retansiyon: direkt tutucular ve indirekt tutucular
5) Kavrama (resiprokasyon): kaide plağı, ana bağlayıcılar, küçük bağlayıcılar
6) Dikey boyut. Sentrik-eksentrik ilişkilerin saptanması ve artikülatöre transferi /oklüzal ilişkiler
7) İskelet döküm protezin ağızda provası, retansiyon ağları
8) Diş seçimi/ diş dizimi. Dişli prova
9) Fonksiyonel ölçü. Protezlerin teslimi /klinik sorunlar
10) Parsiyel hareketli protezlerde hassas bağlantılar
11) Bölümlü dişsizlikte İmplant destekli protezler
12) Bölümlü dişsizliğin stomatognatik sistem üzerine etkileri
13) Bölümlü protezlerin dizayn prensipleri
14) Seminer
15) Sabit Protez Hastalarında Anamnez, Radyolojik ve Klinik Muayene
16) Sabit Protez Hastalarında Tedavi Öncesi Hazırlıklar
17) Teşhis Yöntemleri ve Tedavi Planı
18) Sabit Protezlerde Restoratif Materyal Seçimi
19) Sabit Protezlerde Renk ve Tespit Yöntemleri
20) Hareketli ve Sabit Geçici Restorasyonlar
21) Sabit Protezlerde İnterokluzal Kayıtlar
22) Tam Metal ve Metal-Seramik Restorasyonlar-I
23) Tam Metal ve Metal-Seramik Restorasyonlar-II
24) Sabit Protezlerde Alt Yapı Prova Aşaması / Sabit Protezlerde Dentin Prova ve Bitim Aşaması
25) Sabit Restorasyonlarda Simantasyon/ İdame: Periodontal Sağlık ve oral hijyen Sabit Protezlerde Görülen Klinik Başarısızlıkların Nedenleri
26) Sabit Protez Uygulamalarında Enfeksiyon Kontrolü
27) Sabit Protezlerde Özel Problemler (Pier Destek, Eğilmiş Molar, Kantilever)
28) Sabit protezlerin ağız içi ve ağız dışı tamir yöntemleri
Diğer Kaynaklar: 1-Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu (2010) Dişsiz hastaların Protetik Tedavisi, Klasik Tam Protezler, Quintessence Books,
2 - Prof. Dr. Yasemin Özkan (2017)Tam Protezler: Problemler ve Çözüm Yolları, Quintessence Publishing Ltd..
3 - Zarb and Bolender (2004) Prosthodontic Treatments for Edentulous Patients, Mosby.
4 – Deeapak Nallaswamy (2004) Text book of Proosthodontics , Jaypee Brothers Medical Publishers LTD New Delhi .
5 – Guilio Preti, MD, DDS (2011) Prosthetic Rehabilitation Part II: Technical Procedures, Quintessence Publishing Ltd. .
6 – Craig’s Restorative Dental Materials 13th edition
7 - Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu (2000)Diş Hekimliğinde Maddeler Bilgisi ( Metal olmayan Maddeler) İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 3 3
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 3 3
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 3 3
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 3 1
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 3 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 2 1
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 3 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3 3
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 1
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. 1
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1 3
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 3 3
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 7 42
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 28
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 185
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6