DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS3006
Ders İsmi: Periodontoloji I
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): PROF. DR. SERDAR ÇİNTAN, PROF.DR. CANSU BAŞEĞEMEZ, DR.ÖĞR.ÜYESİ GÖKHAN KASNAK, DR.ÖĞR.ÜYESİ EMRE CANTÜRK URAL, DR.ÖĞR.ÜYESİ LİUBOV KARAGÜLLE

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Periodontal dokuları tanımak, periodontal hastalıkların teşhis ve tedavileriyle ilgili temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri klinik pratikte yorumlamak.Periodontal dokuları bilmek.
Dersin Hedefi: Periodontal dokuların sağlık ve hastalık durumlarını bilmek. Periodontal dokuların muayenesini yapmak. Hastalara oral hijyen eğitimi vermek.
Dişeti ve dişi destekleyen yapıların anatomisinin detaylı şekilde öğrenmek. Periodontal hastalıkların etyolojisi, mikrobiyolojisi ve patogenezinin kavranması, sistemik hastalıklarla olan ilişkisini iredelemek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Periodontal dokuların anatomisini bilir.
  2) Periodontal dokuların sağlık ve hastalık durumundaki biyolojik özelliklerini tanır.
  3) Periodontal hastalığa neden olan faktörleri bilir.
  4) Periodontal hastalıkların etiyolojisi ve patolojisi ile ilgili kavramları açıklar.
  5) Gingivitis türlerini tanımlar.
  6) Periodontal hastalıkların sıklığını, dağılımını ve yayılımını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Periodontal dokuların muayenesi sırasında nelere dikkat edilmesi gerektiğini sıralar.
  2) Periodontal hastalıkları sınıflar.
  3) Periodontal indeksleri uygulayabilir.
  4) Gingivitisi teşhis edebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastalara oral hijyen uygulamalarını modeller üzerinde gösterir.
  2) Periodontal hastalıklara sebep olan mikroorganizmaları tanır ve dişeti hastalıklarını teşhis edebilir.
  3) Periodontal hastalığı bulunan bireylere ilişkin gözlem, teşhis, tedavi gibi kavramların temelini özümser ve meslek hayatının ileri dönemlerinde bu temel bilgileri kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Periodontal dokular: Dişetinin anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi
2) Periodontal dokular: Alveol kemiğinin anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi
3) Periodontal dokular: Sement, periodontal ligaman ve dişeti fibrillerinin anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi
4) Periodontal dokular: Çocukluk ve yaşlılıkta görülen anatomik, fizyolojik ve histolojik değişiklikler
5) Periodontal Hastalıkların Etiyolojisi: Biyofilm ve MDP
6) Periodontal Hastalıkların Etiyolojisi: Diştaşı ve yerel hazırlayıcı faktörler
7) Periodontal Hastalıkların Patogenezi ve Konak yanıtı: Yumuşak destek dokularda gözlenen inflamatuar değişiklikler
8) Periodontal Hastalıkların Patogenezi ve Konak yanıtı: Sert destek dokularda gözlenen inflamatuar değişiklikler
9) Periodontal Hastalıkların Patogenezi ve Konak yanıtı: Genetik faktörlerin rolü ve dişetinin savunma mekanizmaları
10) Periodontal Cep
11) Periodontal Hastalıkların Sınıflaması
12) Plağa Bağlı Gingival Hastalıklar
13) Periodontit
14) Periodontal Muayene: Sistemik ve oral anamnez, Klinik ve radyolojik muayenenin temelleri
15) Periodontal İndexler
16) Sistematik periodontal tedavi planlaması ve Cerrahi olmayan periodontal tedavinin esasları
17) Diş taşının uzaklaştırılması ve kullanılan el aletleri
18) Periodontal tedavide kullanılan elektrikli aletler
19) Periodontal tedavide profilaksinin önemi ve toz püskürtme sistemleri
20) Kişiselleştirilmiş ağız bakımı: Diş fırçaları, fırçalama teknikleri ve arayüz temizliği
21) Kişiselleştirilmiş ağız bakımı: Diş macunları ve ağız gargaraları
22) Periodontal tedavinin sonuçlarının değerlendirilmesi ve idame tedavisi
23) Plağa Bağlı Olmayan Gingival Hastalıklar
24) Nekrotizan Periodontal Hastalıklar
25) Sistemik Hastalıklarla Birlikte Görülen Periodontit
26) Sigara kullanımının periodontal sağlığa etkileri
27) Diyabet ve periodonsiyum
28) Gebelik ve periodonsiyum
Diğer Kaynaklar: ** Periodontoloji ve implantoloji. Quintessence Publishing. 2018,
**NEWMAN AND CARRANZA'S CLINICAL PERIODONTOLOGY, Michael G. Newman, Henry H. Takei, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza 13TH ED, SAUNDERS
** LINDHE'S CLINICAL PERIODONTOLOGY AND IMPLANT DENTISTRY, 7TH ED, WILEY-BLACKWELL
**PERİODONTOLOJİ AKIL NOTLARI, ÖZEN TUNCER-CENKER ZEKİ KOYUNCUOĞLU, 1. BASKI, GÜNEŞ KİTABEVİ
**HER YÖNÜYLE PERİODONTOLOJİ,Prof. Dr. Valerie Clerehugh, Dr. Aradhna Tugnait ve Prof. Dr. Robert J. Genco,ESRA GÜZELDEMİR (ÇEVİRİ ED), DENTSEM


AYŞE CANSU BAŞEĞMEZ
EMRE CANTÜRK URAL
GÖKHAN KASNAK
LIUBOV KARAGÜLLE
SERDAR ÇİNTAN


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3 2 3 3 2
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 3 3 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 2 2 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 2 2 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 2 2 2 2
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 2 2 3 3
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. 1 1 3 3
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 3 2 3
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 2 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 2 3
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 3 3 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2 2 3
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 3 3 3
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. 2 2 3
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1 1 1
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 1 1 2
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3 3 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 3 3 3
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 26 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 14 42
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 28
ARA SINAV (Vize) 1 4
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 188
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6