AMELIYATHANE HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AHP206
Ders İsmi: Temel Sağlık Uygulamaları
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Acar AREN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık Teknikerlerine Temel sağlık uygulamaları hakkında bilgilendirmek, ameliyathanede acil müdahaleler yapabilmelerini sağlamak, temel sağlık problemlerine etik şekilde yaklaşmalarını sağlamak
Dersin Hedefi: Sağlık Teknikerlerine Temel sağlık uygulamalarını etik kurallar çerçevesinde en doğru şekilde uygulatmak
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ameliyathanede acil müdahaleler yapabilirler
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tüm Temel sağlık uygulamaları konusunda bilgi sahibi olurlar
  2) Temel sağlık problemlerine etik şekilde yaklaşmalarını sağlamak
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ameliyathanede temel sağlık uygulamaları hakkında fikir sahibi olurlar
  2) Temel sağlık uygulamalarına bilinçli bir şekilde yaklaşırlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İLK YARDIM (KANAMAYA MÜDADALE- TRAVMALI HASTAYA YAKLAŞIM YAKLAŞIM-TEMEL YAŞAM DESTEĞİ-İLK YARDIM- YANIK -BÖCEK SOKMASI-ZEHİRLENMELERE YAKLAŞIM-HEİKLİCH MANEVRASI
2) HASTA VEYA YARALILARIN TAŞINMASI (ACİL TAŞIMA TEKNİKLERİ- KISA MESAFEDE HIZLI TAŞIMA TEKNİKLERİ- SEDYE OLUŞTURARAK TAŞIMA)
3) VİTAL BULGULAR I (VÜCUT ISISINI ÖLÇME-NABIZ SAYMA)
4) VİTAL BULGULAR II (SOLUNUM SAYMA TEKNiĞi-ARTERİYEL KAN BASINCI ÖLÇÜMÜ)
5) ACiL DURUMLARDA VERİLEN POZİSYONLAR
6) ANTİSEPTİK TEKNİKLER (EL YIKAMA- STERİL GİYİNME- TIBBİ ATIK ATMA VE TOPLAMA- İZOLASYON)
7) TEMEL SAĞLIK UYGULAMALARI ÖNEMLİ NOKTALAR I
8) BOŞALTIM UYGULAMALARI (NAZOGASTRİK SONDA UYGULAMASI -MESANE SONDASI UYGULAMASI)
9) İLAÇ UYGULAMALARINA GİRİŞ (ORAL YOLLA İLAÇ UYGULAMALARI- REKTUMA İLAÇ UYGULAMA- VAJİNAYA İLAÇ UYGULAMA- DUYU ORGANLARINA İLAÇ UYGULAMA) DERİ TABAKALARINA İLAÇ UYGULAMA
10) SUBKÜTAN (DERİ ALTI) ENJEKSİYON- İNTRADERMAL / İNTRAKUTAN (DERİ İÇİ) ENJEKSİYON)
11) KAS İÇİ (İNTRAMÜSKÜLER) İLAÇ UYGULAMA (HAZIRLIK-İ.M. UYGULAMA BÖLGELERİ-İ.M. İLAÇ UYGULAMA TEKNİĞİ)
12) DAMAR İÇİ (İNTRAVENÖZ) İLAÇ VE SIVI UYGULAMA (İNTRAKET İLE DAMAR YOLU AÇILMASI- KELEBEK SET İLE DAMAR YOLU AÇILMASI- İV İLAÇ UYGULAMASI-İV SIVI UYGULAMASI- KAN ALMA)
13) KIRIK ÇIKIK VE BURKULMALARDA İLK YARDIM (BAŞ VE OMURGA KIRIKLARI- ÜST EKSTREMİTE KIRIK ÇIKIK VE BURKULMALARI- KALÇA VE ALT EKSTREMİTE KIRIK ÇIKIK VE BURKULMALARI
14) TEMEL SAĞLIK UYGULAMALARI ÖNEMLİ NOKTALAR II
Diğer Kaynaklar: 1.Erdil F.,Özhan Elbaş N.(2001)Cerrahi hastalıklar Hemşireliği,Tasarım Ofset,Ankara
2-.UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri,Ayrıntı Basımevi,Ankara.
Yardımcı Kaynaklar:
1-GROAH L.(1996) Perioperative Nursing.A.Simon&Schuster Company,USA.
2-3.HATUN Ş.(1999) Hasta Hakları [Patient Rights]. İletişim Yayınları, İstanbul. 3.ÖZTEKİN D.S.(2009)Sağlık Çalışanlarının Güvenliği,Medikal Yayıncılık,İstanbul 4.Colin D.Johnson , john Cumming(1998)Temel Cerrahi Teknikler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Kazanımları
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar 3 3 2 2 3
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur 3 3 3 3 3
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar. 3 2 2 2 3
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar. 3 2 3 2 2
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar. 3 2 3 2 3
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır.
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar.
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir.
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir.
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir.
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur.
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur.
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 28 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 14 14
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 128
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4