DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS2001
Ders İsmi: Temel Bilim Kurulları II (Kurul 6-7-8)
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 3 8 18
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Sercan Doğukan Yıldız (Anatomi) - Prof. Dr. H. Yegane Güven (Biyokimya) - Prof. Dr. A. Kaya Emerk (Biyokimya), Öğr. Gör. Gökhan Biçim (Biyokimya), Dr. Ezgi Gizem Berkay (Tıbbi Biyoloji) - Dr. Öğr. Üyesi Türkân Sarıoğlu (Histoloji-Embriyoloji) - - Dr. Öğr. Üyesi Olgu Tok (Histoloji-Embriyoloji) - Dr. Öğr. Üyesi Hasan Hüseyin Şahin (Fizyoloji)

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1-Vücudun koordinasyon duraklarını oluşturan organ sistemlerini kavramak. Tüm organların anatomik, kimyasal, histolojik, fizyolojik, fizik özelliklerini bilmek.
2-İnsanda sinir sistemini ve sindirim sistemini kendi içinde ve diğer organlar ile entegrasyon içinde kavramak. Organ sistemlerinin embriyolojisini bilmek.
3-Tüm ağız içi biyolojisini; anatomi, histoloji, fizyoloji disiplinleri içerisinde öğrenmek.
Dersin Hedefi: 1-Kalp, damar, solunum, immun organlar, endokrin sistem, üriner sistem anatomisi, histolojisi ve fizyolojisini bilmek. Tüm organların bu disiplinler içindeki yapı-fonksiyon özelliklerini birbiri ile entegre etmek. Sistemler için su ve pH'nın önemini kavramak.
2-Nöro anatomiyi, histoloji ve fizyolojiyi bilmek. Nöronal sinyalleri, nöronal hastalıkları kavramak. Sindirim sistemi ve bağlı bezlari kavramak. Organ sistemlerinin embriyonik gelişimimini bilmek. Konjenital anomalileri ve yaygın konjenital kusurlara yol açan gelişimsel anormallikleri bilmek. Mutajen etkiler,
mutasyonlar, kök hücre, kanser konularında ve gen tedavilerinde bilgi sahibi olmak.
3-Ağız biyolojisi içerisinde baş boyun anatomisini, embriyolojisini bilmek. Ağız içi dokuları, dil, diş, dudak ve tükürük bezlerinin histolojik yapısını kavramak. Üst solunum sistemi ve sistem içindeki sensörial histolojiyi bilmek. Ağız içi fizyolojisini özetlemek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sinir sistemi ve sindirim sistemi hariç insan vücudundaki tüm organların anatomisini, histolojisini kimyasını ve fizyolojisini bilir.
  2) Sinir sistemi ve sindirim sistemi gelişimini, anatomisini, histolojisi ve fizyolojisini bilir.
  3) Nöronal sinyalleri ve hastalıklarını bilir
  4) Sindirim sistemi ile ilişkili olarak beslenme biyokimyası, vitaminler ve mineralleri bilir.
  5) Mutasyonlar, teratojenleri kavrar.
  6) Kök hücre, kanser temel mekanizmalarını bilir.
  7) Gelişimden başlayarak ağıziçi biyolojisini anatomi, histoloji, fizyoloji disiplinleri içerisinde birbiri ile entegre ederek yapı-fonksiyon temelinde bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tüm organları yapı-fonksiyon içerisinde entegre ederek anlatır.
  2) Tüm ağıziçi biyolojisini yapı ve fonksiyon ilişkisi içinde anlatır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sorumluluk ve öz disiplin gösterir.
  2) Üretken, sorgulayan kişiliğe sahiptir.
  3) Bağımsız çalışıp, sorumluluk alabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) KURUL-6 ANATOMİ: Kalp anatomisi, kalbin damar ve sinirleri; HİSTOLOJİ: Kalp-Damar Gelişimi; FİZYOLOJİ: Kardiyovasküler Sistem-I.
2) KURUL-6 ANATOMİ: Arteriyel sistem, venöz sistem, lenfatik sistemi, dolaşım sistemi bölgesel topografik anatomisi; HİSTOLOJİ: Kalp Damar Sistemi; FİZYOLOJİ: Kardiyovasküler Sistem-II.
3) KURUL-6 ANATOMİ: Lenfatik Sistem, İmmun Organlar; HİSTOLOJİ: İmmun Organlar-I; FİZYOLOJİ: Lanfatik Sistem.
4) KURUL-6 TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: Mukozal İmmünite ve Hastalıklar; HİSTOLOJİ: İmmun Organlar-II; FİZYOLOJİ: İmmün Sistem.
5) KURUL-6 ANATOMİ: Akciğerler, broşlar, plevra ve mediastinum anatomisi; HİSTOLOJİ: Solunum sistemi gelişimi; FİZYOLOJİ: Solunum Sistemi-I.
6) KURUL-6 HİSTOLOJİ: Alt Solunum Sistemi; FİZYOLOJİ: Solunum Sistemi-II.
7) KURUL-6 HİSTOLOJİ: Üriner sistem gelişimi.
8) KURUL-6 HİSTOLOJİ: Üriner Sistem; FİZYOLOJİ: Üriner Sistem-I.
9) KURUL-6 ANATOMİ: Böbrekler, üreter, mesane; FİZYOLOJİ: Üriner Sistem-II.
10) KURUL-6 FİZYOLOJİ: Üriner Sistem-III.
11) KURUL-6 ANATOMİ: Endokrin organların bölgesel anatomisi TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: Endokrin Sistem ve Hastalıkları; HİSTOLOJİ: Endokrin Sistem-I; FİZYOLOJİ: Endokrin Sistem-I.
12) KURUL-6 TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: Nöroendokrin Regülasyon - Hormonlar; HİSTOLOJİ: Endokrin Sistem-II; FİZYOLOJİ: Endokrin Sistem-II.
13) KURUL-6 ANATOMİ: Genital sistem anatomisi; FİZYOLOJİ: Üreme Sistemi-I.
14) KURUL-6 FİZYOLOJİ: Üreme Sistemi-II.
15) KURUL-7 ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
16) KURUL-7 ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
17) KURUL-7 ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
18) KURUL-7 ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
19) KURUL-7 ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
20) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
21) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
22) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
23) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
24) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
25) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
26) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
27) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
28) KURUL- ANATOMİ: BİYOKİMYA: TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK: HİSTOLOJİ: FİZYOLOJİ:
Diğer Kaynaklar: **Arifoğlu, Y. (2021). Her Yönüyle ANATOMİ 3. BASKI.
**FH, N. (2010). İnsan Anatomisi Atlası (6. Baskı). Cumhur M.(Edt), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
**Wictor W. Rodwell, D. A. B., Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. (2019). Harper'ın Resimli Biyokimyası (31 ed.). Güneş Tıp Kitabevi.
**Gürdöl, F. (2021). Tıbbi Biyokimya (5 ed.). Nobel Tıp Kitapevi.
**Geçkil, H., Özmen, M., & Yeşilada, Ö. (2011). Moleküler Hücre Biyolojisi. Palmae yayıncılık.
**Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Öner, C. (2011). Genetik kavramlar. Palme Yayıncılık.
**Campbell, N. A. (2015). Campbell biyoloji. Palme Yayıncılık.
**Allison, L. (2014). Temel Moleküler Biyoloji. Palme Yayınevi.
**Nalini Chandar, S. V. (2012). Lippincott's Hücre ve Moleküler Biyoloji. Nobel Tıp Kitapevi.
**Mülkiye KASAP, O. D., Davut ALPTEKİN, Ümit LÜLEYAP, Ayfer PAZARBAŞI, A.İrfan GÜZE. (2020). Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Kitapevi.
**Refik KUNT, S. T. (2020). Nörolojik Muayene, İnceleme ve Hastalıkları. Akademisyen Kitabevi.
**Junqueira, L. C. U., Carneiro, J., Aytekin, Y., & Solakoğlu, S. (2009). Temel histoloji: text & atlas. Nobel Tıp Kitabevleri.
**Mescher, A. (2015). Junqueira's Temel Histoloji Atlas Kitap. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.
**Demir, R. (2006). Histoloji ve Hücre Biyolojisi: Patolojiye Giriş. Palme Yayıncılık.
**Ross, M., & Pavlina, W. (2014). Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas (6. Baskı). B. Baykal (Çev.), Ankara: Palme Yayıncılık.
**Yüncü, P. D. M. (2016). Genel Histoloji ve Genel Embriyoloj. Çukurova Nobel Tıp Kitapevi.
**Kumar, G. (2011). Orban's oral histology & embryology. Elsevier Health Sciences.
**Chiego, D. J. (2018). Essentials of Oral Histology and Embryology E-Book: A Clinical Approach. Elsevier Health Sciences.
**Can, A. (2018). Yaşam Bilimlerinde A’dan Z’ye Mikroskopi. Ankara Nobel Tıp Kitapevi.
**Hall, J. (2016). Guyton ve Hall tıbbi fizyoloji (13. Baskı). Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.
**Widmaier, E. P., Raff, H., & Strang, K. T. (2014). Vander insan fizyolojisi: vücut fonksiyon mekanizmaları. Güneş Tıp Kitabevleri.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 3 3 3 3 3 3 3
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3 3 3 3
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 3 3 1 3 3
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 3 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3 3
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 3 3
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. 1 3
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. 3 3
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 3
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. 1 3 3
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. 2 2
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. 2 2
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 2
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. 3
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 3 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 28 168
Laboratuvar 28 84
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 26 208
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 26 26
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 30
ARA SINAV (Vize) 3 3
Genel Sınava Hazırlanma 6 30
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 550
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 18