TIBBI LABORATUVAR TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT210
Ders İsmi: Parazitoloji
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Rümeysa Emine CEBECİOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere parazitin tanımı ve parazitler, parazitlerin sınıflandırılması, yaptıkları hastalıklar, yaşama ortamları, diğer canlılarla olan ilişkileri, yaşam döngülerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Hedefi: 1.Parazitliğin tanımı ve parazitolojik terimleri tanımlayabilirler.

2. Parazitlerin sınıflandırılmasını bilirler ve özelliklerine göre tanımlayabilirler.

3. Parazit konak ilişkisini açıklayabilirler.

4. Parazitlerin genel yaşam döngülerini açıklayabilirler.

5. Parazitlerin neden olduğu hastalıkları, bulaşma yollarını tanımlayabilirler.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) Parazitolojinin tanımını yapar, temel prensiplerini bilir 2) Protozoonları sınıflandırır 3) Helmintlerin genel özellikleri,bulaş yolları ve klinik belirtilerini bilir 4) Sestodların genel özellikleri,klinik belirtileri ve bulaş yollarını bilir 5) Trematodların genel özellikleri,klinik belirtileri ve bulaş yollarını bilir 6) Nematodların genel özellikleri,klinik belirtileri ve bulaşma yollarını bilir 7) Artropodların genel özellikleri,klinik belirtileri ve bulaşma yollarını bilir 8) Paraziter enfeksiyonlardan korunma yollarını bilir 9) Dışkıda görülen parazitlerin tanı yöntemleerini bilir ve uygular 10) Kan ve doku parazitlerinin tanı yöntemlerini bilir ve uygular
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma ve parazitolojiye giriş
2) Parazit ve parazitlik, parazit konak ilişkileri
3) Parazitlik çeşitleri (zorunlu parazitlik, fakültatif parazitlik, tesadüfen parazitlik, geçici parazitlik, kalıcı parazitlik, endo parazitlik, ekto parazitlik).
4) Parazitlerin kaynakları ve bulaşması, patogenez ve patoloji.
5) Protozoonların genel özellikleri ve sınıflandırılması
6) Helmintlerin genel özellikleri,morfoloji ve evrimi,klinik belirtileri,tanı ve korunma
7) Sestodların genel özellikleri,morfoloji ve evrimi,klinik belirtileri,tanı ve korunma
8) Ara sınav
9) Trematodların genel özellikleri,morfoloji ve evrimi, klinik belirtileri,tanı ve korunma
10) Nematodların genel özellikleri,morfoloji ve evrimi,klinik belirtileri,tanı ve korunma-1
11) Nematodların genel özellikleri,morfoloji ve evrimi,klinik belirtileri,tanı ve korunma-II
12) Annelida (Sülükler) ve parazitlikleri
13) Artropodların genel özellikleri,klinik belirtileri,tanı ve korunma
14) Parazitolojide tanı yöntemleri-I
15) Parazitolojide tanı yöntemleri-II
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: 1. Murray, P. R. (Yıl). Basic Medical Microbiology Fundamentals and Clinical Cases. Şehir, Eyalet: Yayınevi.

2. Çetin, E. T. (1985). Tıbbi Parazitoloji. İstanbul: Bayda Yayın.

3.Göçmen, B. (1998). Genel Parazitoloji. İzmir: Çağdaş Yayıncılık.

4.Altıntaş, K. (2002). Tıbbi Parazitoloji. Şehir, Eyalet: Nobel Tıp Kitapevleri.

5.Ustaçelebi, Ş. (1999). Temel ve Klinik Mikrobiyoloji. Ankara: Güneş Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme.
4) Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme.
5) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme.
6) Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/parazitler etkenlerle ilişkilendirebilme.
7) Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme.
8) Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme.
9) Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
10) Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygulayabilme, kişisel güvenlik önlemlerini alabilme ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme.
11) Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma.
12) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar.
13) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder.
14) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve kazanımlar elde eder.
15) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir.
16) Sağlık hizmetinin yürütülmesinde sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilir ve Türkçe’yi etkili kullanır.
17) İngilizceyi orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilir.
18) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilir.
19) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar 1 % 10
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 32
Laboratuvar 16 64
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 96
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3