TIBBI LABORATUVAR TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT205
Ders İsmi: Tıbbi Mikrobiyoloji-II
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 4 5 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Rümeysa Emine Cebecioğlu

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tıbbi mikrobiyolojinin kapsamı ve temel özelliklerini bilmek. Laboratuvarına gelen klinik materyallerden etken mikroorganizmaları tanımlayabilmek için ve antibiyotik/antifungal duyarlılık durumunu belirleyebilmek için gerekli testleri öğrenmektir.
Dersin Hedefi: Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı, sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak, hekimin gerekli gördüğü tıbbi analizleri yapan, konusu ile ilgili aldığı eğitimi ve bilgi birikimini pratikle birleştirebilen, tıbbi laboratuvarla ilişkili analiz bulgularını elde edebilen, amacına uygun şekilde düzenleyip, paylaşabilen ve bu özelliklerini sağlık sektöründe hizmet veren laboratuvarlarda kullanarak, görev alabilecek kalitede meslek elemanları yetiştiren bir programdır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) tıbbi mikrobiyoloji alanındaki ileri teorik bilgileri ve bu bilgilerin klinik uygulamalara nasıl entegre edildiğini anlayacaklardır. Mikrobiyal patojenlerin biyolojisi, virülans faktörleri ve hastalık süreçleri hakkında derinlemesine bilgi edinerek, bu bilgileri laboratuvar tanısı, tedavi stratejileri ve enfeksiyon kontrolü gibi pratik uygulamalara uyarlayabileceklerdir. Ayrıca, öğrenciler, mikrobiyolojik verilerin klinik bağlamda yorumlanmasının sağlık hizmetleri üzerindeki etkisini kavrayarak, tanı ve tedavi süreçlerinde olgusal bilgilere dayalı kararlar alabileceklerdir. Bu kazanım, öğrencilerin hem kuramsal bilgiye hakim olmalarını hem de bu bilgiyi klinik uygulamalarda etkin bir şekilde kullanabilmelerini hedefler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bakteriyel enfeksiyonların hücre yapısını, patogenezini, önemli bakteriyel enfeksiyonları, bakteriyel enfeksiyonların laboratuvar tanısını bilir.
  2) Öğrenciler, gelişmiş mikrobiyolojik analiz yöntemlerini öğrenerek, bu bilgileri laboratuvarda uygulamalı olarak kullanabileceklerdir. Özellikle antimikrobiyal direnç testleri, ileri moleküler tanı teknikleri (PCR, real-time PCR gibi) ve mikrobiyal genetik analizler konusunda derinlemesine bilgi sahibi olacak ve bu teknikleri laboratuvar ortamında bağımsız olarak gerçekleştirebileceklerdir. Ayrıca, öğrenciler, elde ettikleri mikrobiyolojik verileri klinik vaka bağlamında analiz ederek, enfeksiyon hastalıklarının yönetimi ve tedavisi için gerekli kararları verebilme becerisi kazanacaklardır. Bu kazanım, öğrencilerin mikrobiyoloji laboratuvarında gelişmiş uygulamalar yapmalarını, analitik düşünme yeteneklerini güçlendirmelerini ve klinik sonuçları etkili bir şekilde yorumlayabilmelerini hedefler.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mikroorganizma çalışmalarında mikroskopik analiz ve boyama prosedürlerini uygulamaya yetkindir.
  2) Öğrenciler, tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarında yürütülen projelerde aktif rol alarak, kendi görev ve sorumluluklarını üstlenme yeteneğini geliştireceklerdir. Laboratuvar çalışmaları sırasında, grup içinde etkin bir şekilde işbirliği yaparak, takım çalışmasının önemini kavrayacak ve grup üyeleriyle koordineli bir şekilde çalışarak ortak hedeflere ulaşma becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, öğrenciler, laboratuvar sonuçlarının doğruluğu ve güvenilirliğinden sorumlu olacak, bu sorumluluk bilinciyle çalışmalarını sürdüreceklerdir. Bu kazanım, öğrencilerin hem bireysel olarak sorumluluk alabilme hem de grup içinde etkili bir işbirliği yaparak verimli çalışabilme yetkinliklerini geliştirmeyi amaçlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Klinik örneklerin alınma yöntemleri, laboratuvara gönderilme koşulları, uygulanması gereken işlemler
2) Mikrobiyolojide kullanılan besiyerleri ve boyalar
3) Bakterilerin tanısında kullanılan yöntemler
4) Kan kültürü teknikleri ve değerlendirilmesi
5) Mikobakteri kültür yöntemleri ve değerlendirilmesi
6) İdentifikasyon testleri
7) Ara Sınav
8) Anaerop kültür yöntemleri, kültürlerin değerlendirilmesi
9) Antibiyotik duyarlılık testleri
10) Mikolojide kullanılan besiyerleri, kültür ve tanı yöntemleri
11) Virus hastalıklarında tanı yöntemleri
12) Serolojik testler-1
13) Serolojik testler-2
14) Moleküler mikrobiyolojik yöntemler
15) Final
Diğer Kaynaklar: Bagg J, MacFarlane TW, Poxton IR, Smith AJ. Çeviri Editörü: Özdem Anğ,Diş Hekimliği
Öğrencileri için Mikrobiyolojinin Esasları, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013.
Willke Topcu A, Söyletir G, Doğanay M. Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi (Eds) . Nobel
Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017.) **Brock Biology of Microorganisms, Madigan, Martinko and Parker,
Medical Microbiology, Brooks,Butel and Ornston, 1991. Prentice
Hall
Microbiology, A Laboratory Manual, J. G. Cappuccino, N. Sherman.
6th edition. Pearson Education Inc, as Benjamin Cummings, 1301
Sansome St., San Francisco, ISBN 0-8053-7648-8, 2001.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

3

3

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme 3 1 1 1
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme. 2 1 1
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme. 1 1 1
4) Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme. 1 1
5) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme. 1 1
6) Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/parazitler etkenlerle ilişkilendirebilme. 1 1 1
7) Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme. 2 2 3 2 2
8) Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme.
9) Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme. 2
10) Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygulayabilme, kişisel güvenlik önlemlerini alabilme ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme. 1 1 1 1 1
11) Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma.
12) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar. 1 1 3 1 1
13) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder. 1
14) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve kazanımlar elde eder. 1 1 2 1 1
15) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir. 1 1 3 1 1
16) Sağlık hizmetinin yürütülmesinde sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilir ve Türkçe’yi etkili kullanır.
17) İngilizceyi orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilir.
18) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilir.
19) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir. 1 1 1 1 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 45
Laboratuvar
Uygulama 14 56
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 18
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 3
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 3
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 14 14
Tartışma 14 14
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 155
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5