TIBBI LABORATUVAR TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT102
Ders İsmi: Klinik Biyokimya-I
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 3 6 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Hasip Çirkin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin klinik biyokimya testlerini uygulamasını, kalite kontrol uygulamalarını yürütmesini, testlere uygun örnek almasını, fizyolojik süreçler ve preanalitik faktörlerin testleri nasıl etkilediğini kavramasını, testlerin vücut sistemleriyle ilişkisini ve hastalıklardan nası letkilendiklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Temel klinik analizleri öğrenmek, idrar, kan temel testlerini öğrenmek ve uygulamak, böbrek fonksiyon testleri, karaciğer fonksiyon testleri, karbohidrat, lipid, hormon testlerini öğrenmesini ve uygulamasını öğretmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Laboratuvar testlerinin analitik ve tanısal performans parametrelerini açıklayabilme.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Laboratuvar kalite kontrol uygulamalarını yürütebilme, istatistiklerini değerlendirebilme ve hataları sorgulayabilme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kan ve diğer vücut sıvılarının bileşimini etkileyen faktörlerin test sonuçlarına etkilerini sıralayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Klinik biyokimya testlerinin analitik özelliklerinin ve tanısal yararlılıklarının değerlendirilmesi Klinik biyokimya laboratuvarındakalite kontrol Klinik biyokimya testlerinin referans aralık değerlerinin saptanması.
2) Factors affecting blood and body fl uids’s compositionLaboratory tests related to water and electrolytes Laboratorytests related to acid-base balance.
3) Sedimentation, hemogram, coagulation and thrombolysis, tests related to the coagulation system.
4) Karbonhidrat metabolizması hastalıklarına yönelik testler, Kan glukoz ölçüm yöntemleri, diabet tanı ve izlem testleri.
5) Plazma proteinleri ile ilgili genel bilgiler ve arttığı-azaldığı durumlar Albumin ve spesifik proteinler, paraproteinemiler.
6) Lipid metabolizması bozuklukları, Lipid metabolizmasına yönelik testler.
7) Karaciğerin fonksiyonları, karaciğer patolojilerinin, sarılıkların vekaraciğer fonksiyon testlerinin sınıflandırılması, Kan bilirubinleri ve proteinleri, koagülasyon faktörleri, NPN cisimcikleri, serum demiri, Transaminazlar, kolestaz göstergeleri.
8) Ara Sınav
9) Böbrek fizyolojisi, idrar oluşumu ve idrarın kimyasal bileşimiİdrarın fiziksel özelliklerinin belirlenmesi, mikroskobik incelemesi ve klinik değerlendirmesi İdrarın kimyasal incelemesi ve klinik değerlendirmesi Protein dışı azot cisimcikleri, azotemiler, böbrek fonksiyon testleri.
10) Terapötik ilaç düzeyi izlemi, Kalıtsal metabolik hastalıklarda laboratuvar tanısı.
11) Gastrointestinal sistem hormonları ve enzimleri İntestinal absorpsiyon testleri Klinik enzimoloji - Enzimlerin genel özellikleri ve enzim analizleri Klinik enzimoloji - Spesifik enzimler.
12) Kemik (mineral ve iz element) metabolizması bozuklukları.
13) Erkek ürogenital sistemine özgü testler (semen incelemesi), Gebelik izleminde laboratuvar testleri.
14) Tümör belirteçleri
15) Kan ve idrar dışındaki vücut sıvılarında biyokimyasal incelemeler.
16) Final
Diğer Kaynaklar: İnsan Biyokimyası - Taner Onat
Lehninger Biyokimyası
Lippinccot Bikyokimya

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme.
4) Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme.
5) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme.
6) Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/parazitler etkenlerle ilişkilendirebilme.
7) Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme.
8) Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme.
9) Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
10) Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygulayabilme, kişisel güvenlik önlemlerini alabilme ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme.
11) Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma.
12) Çalışma ortamındaki cihazlar ve kimyasallar hakkında yeterli bilgiye sahip olup kendisine verilen görevleri üstlenir. İş akışını bozabilecek olağandışı durumlarda, öncelikle bireysel ve gerekiyorsa ekip olarak sorunların çözümünde katkı sunar.
13) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olur ve takip eder.
14) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve kazanımlar elde eder.
15) Bireysel ve toplumsal iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilir.
16) Sağlık hizmetinin yürütülmesinde sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilir ve Türkçe’yi etkili kullanır.
17) İngilizceyi orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilir.
18) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilir.
19) Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibidir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar 14 % 0
Uygulama 14 % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 6 % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası 7 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 14 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 14 % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama 14 42
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 6 6
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 6
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 2 6
GENEL SINAV (Final) 2 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 148
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4