FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR310
Ders İsmi: Protez ve Rehabilitasyonu
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Kübra Bali

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Protezler, endikasyonları, uygulamaları, modifikasyonları ve olası komplikasyonları hakkında bilgi vermek; ampute rehabilitasyonunun kavranmasını sağlamak. Amputeler için uygun tedavi programını planlama ve uygulama becerisini kazandırmak
Dersin Hedefi: Amputasyon, amputasyon nedenleri, seviyeleri, parsiyel el ve ayak protezleri, üst ve alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre protez uygulamaları ve komponent seçimi, protezlerde statik ve dinamik ayarlar, kontrol mekanizmaları, alt ekstremite amputelerinde görülen yürüyüş problemleri, erken ve geçici protez uygulamaları, myoelektrik protezler, ileri teknolojik protez uygulamaları ve ampute rehabilitasyonu.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Amputeyi tanımlar.
  2) Amputasyon seviyeleri ve cerrahi yöntemlerini tanır.
  3) Amputasyon seviyelerini bilir.
  4) Amputasyon seviyesine göre protez seçimini bilir.
  5) Ampute ve protez rehabilitasyonunu bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Protezi ampute hastaya uygular.
  2) Ampute hastanın protezi giyip çıkarmasını uygular.
  3) Ampute hastanın protez varlığında günlük yaşam aktivitelerini gerçekleştrmesini öğretir.
  4) Ampute ve protez rehabilitasyonu için gerekli preoperatif ve postoperatif egzersiz programını oluşturur ve uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Protez rehabilitasyon ekibinde rehabilitasyon ile ilgili problemleri çözer.
  2) Protez ile yürüme eğitimi verir.
  3) Hastaya protez kullanımını öğretir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Protez uygulamaları ve ampute rehabilitasyonuna giriş amputasyon endikasyonu ve seviyeleri
2) Alt ekstremite ampütasyonları; preoperatif ve post operatif bakım
3) Amputasyon teknikleri ve komplikasyonlar
4) Alt ekstremite protezleri: Ayak, Transtibial amputasyonlar, protez uygulamaları ve komponent seçimi, biyomekaniksel ayarlar
5) Alt ekstremite protezleri: Diz dezartikülasyonu, transfemoral, kalça dezartikülasyon ampütasyon seviyeleri ve protez uygulamaları
6) Erken ve geçici protez uygulamaları, Alt ekstremite ampute rehabilitasyonu, evreleri, uygun fizyoterapi yaklaşımları ve protez ile eğitimi
7) Alan gezisi
8) Üst ekstremite ampütasyonları etyolojisi, cerrahi yöntemleri ve komplikasyonları
9) Üst ekstremite ampütasyonları parmak, başparmak protezleri, estetik ve fonksiyonel protezler
10) Üst ekstremite protezleri: Mekanik protez el, kanca, Herness sistemi
11) Üst ekstremite protezleri: myoelektrik protez
12) Üst ekstremite ampute rehabilitasyonu, evreleri, uygun fizyoterapi yaklaşımları ve protez ile eğitim
13) Üst ve Alt ekstremite ampüte ve protez uygulamaları
14) Pratik uygulama ve alan gezisi
Diğer Kaynaklar: 1-Protezler Fizyoterapi ve Rehabilitsyon Güncel Teknolojiler ve Uygulamalar Prof.Dr Gül Şener Prof Dr.Fatih Erbahçeci
2- Megep Protez Ortez Modulleri
3- Ortopedide Protezler ve Ortezler Prof.Dr. Hidayet Erdem , Doç Dr. Ünal Kuzgun
4- Endikasyondan Pratiğe Ortez ve Protezler - Dr. Özcan Kaya
5- Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation 2nd Edition - Caroline C. Nielsen, Michelle M. Lusardi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir.
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir.
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir.
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır.
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 100
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3