FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR306
Ders İsmi: Kardiyak Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Azize DİK - Dr. Öğr. Gör. Ela Kavlak

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere kardiyak rehabilitasyonun temel prensiplerini ve uygulamalarını öğretmek ve kardiyovasküler hastalıklara sahip bireylerin sağlıklarını iyileştirmek ve korumak için fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin;

Kardiyak rehabilitasyonun önemini ve prensiplerini kavramış olmaları,
Kardiyovasküler hastalıkların fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarıyla nasıl yönetilebileceğini anlamış olmaları,
Kardiyak rehabilitasyon programlarını tasarlama, uygulama ve değerlendirme yeteneklerini geliştirmiş olmaları beklenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kardiyak rehabilitasyonun temel prensipleri hakkında bilgi edinmek.
  2) Kardiyovasküler hastalıkların fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarıyla nasıl yönetilebileceğini anlamak.
  3) Kardiyovasküler sistem anatomisi ve fizyolojisi konularında temel bilgilere sahip olmak.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kardiyak rehabilitasyon programlarını tasarlama yeteneği geliştirmek.
  2) Kardiyak rehabilitasyon uygulamalarını etkin bir şekilde gerçekleştirme becerisi kazanmak.
  3) Kardiyak rehabilitasyon programlarını değerlendirme ve gerektiğinde revize etme yeteneği geliştirmek.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kardiyak rehabilitasyon alanında güncel araştırmaları takip edebilme ve uygulama yeteneği geliştirmek.
  2) Kardiyak rehabilitasyonun önemini vurgulama ve hastalara etkili bir şekilde iletişim kurabilme yetkinliği kazanmak.
  3) Mesleki etik ve sorumluluklar çerçevesinde kardiyak rehabilitasyon uygulamalarını yürütme yetkinliği kazanmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kardiyak Sistem Anatomisi
2) Kardiyak Sistem Fizyolojisi
3) Kardiyak Rehabilitasyonda Değerlendirme
4) Kardiyak Rehabilitasyonda Değerlendirme - 2
5) Ateroskleroz
6) Akut Koroner Sendromlar-MI
7) Kalp Yetersizliği ve Kardiyomiyopatiler
8) VİZE HAFTASI
9) KVS Hastalıkları
10) Kardiyak Rehabilitasyona Giriş
11) Egzersiz Testleri ve KPET
12) Erken Dönem Kardiyak Rehabilitasyon - MI Sonrası
13) Bypass Dönemi Kardiyak Rehabilitasyon
14) Kardiyak Rehabilitasyonda Egzersiz Eğitimi - Faz 3
15) Periferik Damar Hastalıkları ve Lenfödem
16) FİNAL HAFTASI
Diğer Kaynaklar: 1. American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation. (2018). Guidelines for Cardiac Rehabilitation and Secondary Prevention Programs. Human Kinetics.
2. Fletcher, G. F., Balady, G. J., Amsterdam, E. A., Chaitman, B., Eckel, R., Fleg, J., ... & Bazzarre, T. (2001). Exercise standards for testing and training: A statement for healthcare professionals from the American Heart Association. Circulation, 104(14), 1694-1740.
3. Wenger, N. K., Froelicher, E. S., Smith, L. K., Ades, P. A., Berra, K., Blumenthal, J. A., ... & Cardiac Rehabilitation Section of the American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation (2004). Cardiac rehabilitation as secondary prevention: Clinical practice guideline No. 17. AHCPR Publication No. 96-0672. Agency for Health Care Policy and Research and the National Heart, Lung, and Blood Institute.
4. Giannuzzi, P., Mezzani, A., Saner, H., Björnstad, H., Fioretti, P., Mendes, M., ... & Working Group on Cardiac Rehabilitation & Exercise Physiology of the European Society of Cardiology (2003). Physical activity for primary and secondary prevention: Position paper of the Working Group on Cardiac Rehabilitation & Exercise Physiology of the European Society of Cardiology. European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation, 10(5), 319-327.
5. Franklin, B. A., Whaley, M. H., Howley, E. T., Balady, G. J., & American College of Sports Medicine (2000). ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. Lippincott Williams & Wilkins.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. 1 2 2 3 3 3 3 3 3
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar 1 2 3 3 3 3 3 3 3
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 1 3 3 3 3 3 3 3
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 1 2 3 3 3 3 3 3 3
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 1 2 3 3 3 3 3 3
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 1 2 2 3 3 2
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 3 3 3 3 3
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır 2 3 3 3 3 3
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. 3 3 3 3 2
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular 3 3 3 3 3
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 3 3 3 3 3
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir. 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Uygulama Sınavı 1 1
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 115
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3