FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR110
Ders İsmi: Biyofizik
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Duygu ŞEN BAYKAL -Öğr. Gör. Nur KORKMAZ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fiziğin kavram ve yasaları ile canlı sistemlerin yapılarını açıklamak.
Dersin Hedefi: Temel fizik yasalarını bilmek.
Tıbbi bilimler içerisinde fizik yasalarını analiz etmek.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Sağlık bilimlerindeki temel fizik yasalarının uygulamalarını bilir. 2. Canlılarda elektriksel olayları ve bunların kayıtlanma prensiplerini bilir. 3. Cihazların çalışma prensiplerini temel fizik yasalarına göre bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Elektronörofizyolojik cihazların dayandığı fiziksel prensipleri bilir ve uygular. 2. Canlılardaki elektriksel olayları analiz eder. 3. Biyoelektrik olayların temellerinin elektrik kavram ve yasaları ile açıklar. 4. Biyomedikal cihazların temel fizik ilkelerini açıklar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Biyofizik alanı ile ilgili kuramları bilerek kapsamlı ve güncel bilgiler ile sinyal alma işlemlerini gerçekleştirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Biyofiziğin Temel Kavramları
2) Biyolojik Zarlar
3) Hücre Zarından Madde Taşınması
4) Sinyal Oluşumu
5) İyon Kanalları
6) Aksiyon Potansiyeli
7) Sinaptik İletim
8) Genel Tekrar
9) Maddelerin ve Canlıların Atomik Yapısı
10) Biyolojik Sistemlerde Enerji Dönüşümleri (Biyoenerjetik)
11) Biyomoleküler Sistemlerde Enerji Aktarımı
12) Termodinamiğin Yasaları
13) Biyoelektrik Sinyallerinin İşlem Devreleri-I
14) Biyoelektrik Sinyallerinin İşlem Devreleri-II
Diğer Kaynaklar: Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Stewen A. Wasserman, Peter W.Minorsky, Robert B.Jackson. (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.) (2015). Campbell Biyoloji (9. basım). Ankara: Palme Yayınevi.
Lodish, H., Berk, A., Kaiser, C. A., Krieger, M., Scott, M. P., Bretscher, A., Ploegh, H., Matsudaira, P. (Geçkil, H., Özmen, M., Yeşilada, Ö. Çev. Ed.)(2020). Moleküler
Hücre Biyolojisi (Altıncı Baskıdan Çeviri). Ankara: Palme Yayınevi.
Hardin. J., Bertoni. G.(Beldüz, A. O. Çev. Ed.) (2019). Becker'in Hücre Dünyası (9. Baskıdan Çeviri). Ankara: Palme Yayınevi.
Pehlivan, F. (2017). Biyofizik (9.bask ı). Ankara: Pelikan Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 1
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 2
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 1
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 2
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır.
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular 1
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 1
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 11 22
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 108
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3