TIBBI GÖRÜNTÜLEME TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TGT204
Ders İsmi: Radyolojik Görüntüleme Merkezi İşletmeciliği
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Cevdet Karakaya

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Radyoloji görüntüleme merkezlerindeki mali, idari ve teknik süreçleri kavramak,
Sağlık kurumlarındaki uyulması gereken kuralları kavramak,
Radyolojik görüntülemede kullanılan cihazları tanımak,
Radyolojik görüntülemede kullanılan programları ve bu programların işlevlerini tanımak
Dersin Hedefi: Radyoloji görüntüleme merkezinde kullanılan cihazları açıklayabilmek,
Sağlık kurumlarındaki ast ve üstlerin yetki ve sorumluluklarını bilmek,
Radyoloji görüntüleme merkezi idari süreçlerinde söz hakkı alabilmek
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyoloji görüntüleme merkezinde kullanılan cihazları açıklayabilmek, Sağlık kurumlarındaki ast ve üstlerin yetki ve sorumluluklarını bilmek, Radyoloji görüntüleme merkezi idari süreçlerinde söz hakkı alabilmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İşletme Yönetimi: Temel İşletme Bilgisi Kazanımlar Temel İşletme Bilgisi Yönetim ve Yönetimsel Kavramlar Sağlık Hizmetlerinin Bölümleri Ülkemizde Sağlık Hizmetleri Kurumsal Yapısı Radyolojik Görüntüleme Yöntemleri Radyolojik Görüntüleme Yöntemlerinin Kurumlara Göre Arzı. Sağlık Kurumları Teşhis ve Tedavi Merkezlerinin Yapısı
2) Sağlık Merkezleri İşletmeciliği Esasları: Görüntüleme Müessesesi Açılış İş ve İşlemleri
3) 1. ve 2. haftanın tekrarı: 2. haftanın devamı: Kamu Kurumu Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri ve Genel Hususlar Kazanımlar: Temel İşletme Bilgisi Yönetim ve Yönetimsel Kavramlar Sağlık Hizmetlerinin Bölümleri Ülkemizde Sağlık Hizmetleri Kurumsal Yapısı Radyolojik Görüntüleme Yöntemleri Radyolojik Görüntüleme Yöntemlerinin Kurumlara Göre Arzı. Sağlık Kurumları Teşhis ve Tedavi Merkezlerinin Yapısı
4) İnsan Kaynakları Yönetimi: İnsan Kaynakları Yönetiminin Özellikleri, Temel İlkeler, Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensupları, Kurumdaki İş ve Görev Tanımları,
5) Tıbbi Cihaz Yönetimi: Radyoloji departmanlarında kullanılan tıbbi cihazlar Tıbbi radyoloji laboratuvarlarının tasarımında dikkat edilecek hususlar ve zırhlama koşulları
6) İş Sağlığı ve İş Güvenliği: İş Sağlığı ve İş Güvenliği Kavramı, Sağlık Sektöründe İşyeri Tehlike Sınıfları, Meslek Hastalığı ve İş Kazası farkı,
7) Sınav Haftası
8) İş Sağlığı ve Güvenliği Devamı: Sağlık Sektöründe İşyeri Tehlike Sınıfları;
9) Yönetsel Sorunlar: Görüntüleme merkezlerinde yönetsel problemler;
10) Satınalma ve İhale Süreç Yönetimi: Kamu Satınalma ve İhale Süreç Yönetimi, İhale İlanlarında Bulunması Gereken Zorunlu Hususlar,
11) Satınalma ve İhale Süreç Yönetimi Devamı: Kamu Satınalma ve İhale Süreç Yönetimi, İhale İlanlarında Bulunması Gereken Zorunlu Hususlar,
12) Radyoloji Yönetim Sistemi: Klinik Bilgi Sistemleri Radyoloji Bilgi Sistemleri (RIS) Hastane Yönetim Bilgi Sistemleri (HBYS - HIMS) PACS ve Teleradyoloji
13) Radyoloji Yönetim Sistemi: Klinik Bilgi Sistemleri Radyoloji Bilgi Sistemleri (RIS) Hastane Yönetim Bilgi Sistemleri (HBYS - HIMS) PACS ve Teleradyoloji
14) Sağlık Hukuku: Tanımlar, Kavramlar, Hukuki Kaynaklar, Kamu Sağlığı ile İlgili Mevzuat Sağlıkla İlgili Kayıtların Saklanma Yöntemi ve Saklama süresi
15) Final Sınavı Haftası
16) Final Sınavı Haftası
Diğer Kaynaklar: Ayşe Aydoğdu, A., Aydoğdu, Y., Zehra Deniz Yakıncı, Z.D. (2017) Temel Radyolojik İnceleme Yöntemlerini Tanıma İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, ISSN:2147-7892, Cilt 5, Sayı 2

Üçışık, H.F. (2010) Sağlık Hukuku, Ötüken Neşriyat, 4. Baskı, İstanbul

Gortzis L..G, Karnabatidis D., Siablis D., Nikiforidis G. (2006) Clinical-oriented collaboration over the web during interventional radiology procedures. Telemed J E Health 2006;12:448–456

Kahraman, G. , Özyiğit, G. & Kaya, S. (2016). Hastanelerin Radyoloji, Radyoterapi ve Nükleer Tıp Biriminde Çalışan Sağlık Personelinin Çalışan Güvenliği Konusundaki Farkındalığı . Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi , 19 (3)

Dereli, M. & Gündoğdu, Ö. (2021). PACS Sistemlerinin İncelenmesi, Değerlendirilmesi ve Pazar Analizinin Yapılması . Natural and Applied Sciences Journal , Full Papers of 2nd International Congress of Updates in Biomedical Engineering , 26-31

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Mesleğini uygulaması için gerekli insan vücudu ve işleyişine ait temel bilgileri edinir.
2) Tıbbi görüntüleme amacıyla kullanılan cihazları hekim kontrolü altında tanı ve tedavi amacıyla kullanır.
3) Röntgen, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Mamografi, Ultrasonografi gibi cihazlarının hazırlanmasında ve uygulanmasında ve Nükleer Tıp bölümünün çeşitli ünitelerinde kullanılan yöntemler hakkında bilgiye sahiptir.
4) Tanı ve tedavi hizmeti verilmesi sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilir.
5) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri ile ilgili yöntemleri uygular.
6) Tanı ve tedavi hizmeti alan bireylerin kişisel haklarına saygılı olacak şekilde hizmet almasını sağlayacak ortamı hazırlar.
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar.
8) Tanı ve tedavi alanında kullanılan radyolojik cihazların etkin kullanımı için gerekli anatomiyi ve cihazlara bağlı riskleri göz önüne alarak uygulama sırasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.
11) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur.
13) Radyolojik uygulamaları sırasında hasta-teknisyen/tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 30
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 30
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1