TIBBI DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLIK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDS206
Ders İsmi: Sağlık İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Emre YILDIRIM

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık işletmelerinde insan kaynakları yönetiminin temel prensiplerini ve uygulamalarını öğrencilere öğretmektir. Ders, insan kaynakları yönetiminin sağlık sektörü üzerindeki etkilerini, personel yönetimi stratejilerini, işe alım ve seçme süreçlerini, performans değerlendirme yöntemlerini ve çalışan motivasyonu ile ilgili konuları kapsamaktadır.
Dersin Hedefi: İnsan Kaynakları Yönetiminin Temellerini Anlamak: Öğrenciler, insan kaynakları yönetiminin temel kavramlarını ve sağlık işletmelerindeki önemini kavrayacaklardır.

Sağlık Sektöründe İşe Alım ve Seçme Süreçlerini Öğrenmek: Öğrenciler, sağlık işletmelerinde etkili işe alım ve seçme süreçlerini öğreneceklerdir.

Performans Değerlendirme Yöntemlerini Anlamak: Öğrenciler, performans değerlendirme yöntemlerini ve bu yöntemlerin sağlık çalışanlarının verimliliği üzerindeki etkilerini inceleyeceklerdir.

Çalışan Motivasyonu ve İlgili Stratejileri Öğrenmek: Öğrenciler, sağlık sektöründe çalışan motivasyonu ve bu motivasyonu artırmak için kullanılan stratejileri öğreneceklerdir.

Etkili İnsan Kaynakları Yönetiminin Sağlık İşletmeleri Üzerindeki Etkilerini İncelemek: Öğrenciler, etkili insan kaynakları yönetiminin sağlık işletmelerinin verimliliği ve hasta bakım kalitesi üzerindeki olumlu etkilerini analiz edeceklerdir.

Yasal ve Etik Boyutları Anlamak: Öğrenciler, sağlık sektöründe insan kaynakları yönetiminin yasal ve etik boyutlarını kavrayacaklardır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlık işletmelerinde insan kaynakları yönetimi ile ilgili temel kavramları ve teorileri tanımlar. Sağlık sektöründe insan kaynakları yönetiminin tarihsel gelişimini ve güncel uygulamalarını açıklar. Sağlık işletmelerinde çalışan hakları, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlık işletmelerinde etkili işe alım ve seçme süreçlerini planlar ve uygular. Performans değerlendirme yöntemlerini kullanarak sağlık çalışanlarının performansını değerlendirir. Çalışan motivasyonunu artırmak için uygun stratejiler geliştirir ve uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlık işletmelerinde insan kaynakları yönetimi ile ilgili projelerde bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. İnsan kaynakları süreçlerinde karşılaşılan sorunları bağımsız olarak çözer.
  2) İnsan kaynakları yönetimi alanındaki yeni bilgileri ve gelişmeleri takip eder. Sağlık sektöründeki değişikliklere uyum sağlamak için sürekli öğrenmeye açık olur.
  3) Çalışanlar ve yöneticiler arasında etkili iletişim kurar. Takım çalışmasına katkıda bulunur ve işbirliği yapar.
  4) Sağlık işletmelerinde insan kaynakları yönetimi süreçlerini profesyonel ve etik kurallar çerçevesinde yönetir. Sağlık sektörüne özgü insan kaynakları yönetimi problemlerine uygun çözümler üretir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Dersin Tanıtımı, İnsan Kaynakları Yönetiminin Tarihsel Gelişimi
2) İşgücü Planlaması
3) İş Analizi ve İş Tasarımı
4) İnsan Kaynaklarında Seçim ve Yerleştirme
5) Eğitim ve Geliştirme
6) Kariyer Yönetimi
7) Sağlık ve Güvenlik Yönetimi
8) ARA SINAV
9) Performans Değerlendirme
10) Performans Değerlendirme-II
11) Ücret Yönetimi
12) Ücret Sistemleri ve Özendiriciler
13) Sendika ve İnsan Kaynakları Yönetimi
14) Toplu Pazarlık
15) Örgüt İçi İlişkiler ve Hareketler
16) FİNAL SINAVI
Diğer Kaynaklar: Armstrong, M. (2016). Armstrong's handbook of human resource management practice (14th ed.). Kogan Page.

Ulrich, D., Younger, J., Brockbank, W., & Ulrich, M. (2012). HR from the outside in: Six competencies for the future of human resources. McGraw-Hill.

McConnell, C. R. (2019). Umiker's management skills for the new health care supervisor (7th ed.). Jones & Bartlett Learning.

Bingöl, D. (2010). İnsan Kaynakları Yönetimi. Beta Yayıncılık

Budak, G. (2016). Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. Nobel Yayıncılık.

Seçilmiş örnek olaylar, film, belgesel ve benzeri içerikler dönem içerisinde öğrenciyle paylaşılmaktadır.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı için önemli olan anatomi,tıbbi terminoloji, hastalıklar bilgisi ile ilgili kavramları bilir
2) Sağlık kurumlarında tutulan kayıtların, doldurulan belge ve formların arşivlenmesini bilir
3) Sağlık kurumlarında tutulması gereken kayıtları ve tıbbi dokümanları tutabilir.
4) Alanı için yeterli düzeyde bilgisayar kullanır
5) On parmak yazım tekniklerini uygular
6) Mesleki uygulama sahalarında pratik yapar.
7) Kurumda kendine verilen yetkileri, sorumlulukları bilirve karar verme sürecini etkili bir şekilde yönetir 1 1 1 1 1 1
8) Bağımsız olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği sahip olur. 1 1 1 1 1 1
9) Evrensel meslek etiği ve ahlak ilkelerini bilir ve ona göre davranır 2 2 2 2 2 2
10) Sahip olduğu temel bilgi ve becerileri etkin bir şekilde kullanır. 3 3 3 3 3 3
11) Ulusal sağlık uygulama tebliğinie hakim olur.
12) Uluslararası hastalıkların kodlanmasını öğrenir.
13) Hastayla, hasta yakınlarıyla, doktorla, çalışma arkadaşlarıyla etkin ve doğru iletişim kurabilir 1 1 1 1 1 1
14) Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 27
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 15 30
Tartışma 12 12
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 143
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4