AĞIZ VE DIŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADS103
Ders İsmi: Diş Hekimliği Klinik Yardımcılığı-I (Ağız,Diş,Çene Hastalıkları ve Cerrahisi,Protetik Diş Tedavisi)
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Sinem Ok Tokaç

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Diş hekimliğinin cerrahi ve protetik branşlarında yapılan tedavi uygulamalarına aşina olmak.
Dersin Hedefi: Ağız, diş ve çene cerrahisinde ve protetik diş tedavisinde hasta hazırlığını tanımlayabilmek.
Tedavi aşalarında kullanılan aletlerin sterilizasyon aşamalarını açıklayabilmek.
İlgili branşlarda kullanılan malzemelerin tamamının etkin kullanımlarını kavrayabilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İlgili branşlarda kavramlara etkin bir biçimde hakim olur.
  2) İlgili branşlarda kullanılan çağdaş yöntem ve teknolojileri kullanacak bilgiye sahip olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ağız, diş çene cerrahisi ve protetik diş tedavisinde yapılan uygulamalara etkin bir biçimde hakim olur.
  2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağımsız çalışıp, sorumluluk alır.
  2) Üretken, sorgulayan kişiliğe sahiptir.
  3) İlgili branşlarda kullanılan çağdaş yöntem ve teknolojileri kullanacak yetkinliğe sahip olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) protetik diş tedavisine giriş / ağız boşluğu anatomisi, anatomik düzlemler ve yönler, diş anatomisi
2) sabit protetik restorasyonların yapım aşamaları / diş grupları, numaralandırma sistemleri
3) sabit protezlerin yapım aşamaları-I (preparason)/ enfeksiyon kontrolü ve sterilizasyon
4) sabit protezlerin yapım aşamaları-II (ölçü)/ oral cerrahiye giriş
5) sabit protezlerin yapım aşamaları-III (alt yapı prova)/ ağız, diş çene cerrahisi malzemleri
6) sabit protezlerin yapım aşamaları-IV(geçici restorasyon)/ diş hekimliğinde cerrahi operasyonlar
7) sabit protezlerin yapım aşamaları-V(üst yapı provası,simantasyon)/ cerrahi tedavide hastanın hazırlanması
8) bölümlü protezler-I / diş çekimi
9) bölümlü protezler-II / gömülü diş cerrahisi
10) TME rahatsızlıkları, çene-yüz protezleri, dudak damak yarığı / diş hekimi asistanı açısından cerrahinin önemi
11) CAD/CAM uygulamaları / ilk yardım bilgisi
12) dental fotoğrafçılık / hastaya uygulanan post-operatif işlemler
13) implant üzeri protezler/ lokal hemostatik ajanlar
14) diş hekimi asistanı açısından protezin önemi / diş hekimliğinde bulaşıcı hastalıklar
Diğer Kaynaklar: 1-Akar, S. (2017). Diş Hekimi Asistanlığı. İstanbul: Quintessence.
2-Uzun, GV. (2016). Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği. İstanbul: Güneş Tıp Kitapevleri.
3-Kılıçarslan, M. (2013). Dört elli diş hekimliğinde yardımcı personel ve klinik yönetimi. İstanbul: Palme.
4-Kracher, C., Breen, C., McMahon, K., Gagliardi, L., Miyasaki, C., Landsberg, K., Reed, C. (2017). The Evolution of the Dental Assisting Profession. J Dent Educ, 81(9),30-37. doi: 10.21815/JDE.017.031.
5-Goldstein, LB., Trombly, R., McLeod, D., Goldstein, JM., Lymberopoulos, G. (2021). Dental Education in the Time of COVID-19 and Beyond. Compend Contin Educ Dent,42(1),47-48.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında edindiği bilgi ve eleştirel düşünme becerisini meslek pratiğinde karşılaşacağı sorunların tanımlanmasında, analizinde ve çözümünde kullanır, sorumluluk alır.
3) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir, alanı ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler
4) Mesleği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, kayıt altına alınması ve kayıtların gizliliğinin sağlanmasında etik değerleri ve hukuk kurallarını gözetir
5) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, kalite süreç yönetimi, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, insan hakları ve muayenehane yönetimi konularında bilgi sahibidir.
6) Alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
7) Diş hekimi, hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar.
8) Dişhekimliğinde tüm disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir, görev yapacağı alanda gerekli tıbbi terminolojiyi bilir, alet- ekipmanı tanır ve kullanır.
9) Tüm dental girişimlerde hekime yardımcı olur, koruyucu hekimlik ve oral hijyenin sürdürülmesi konularında hastayı bilgilendirir, evrensel enfeksiyon kontrolü rehberlerini bilir ve uygular
10) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir
11) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir.
12) Acil ilk yardım uygulaması yapabilir
13) İngilizceyi alanındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde bilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 4 22
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 17
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 25
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 150
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5