SOSYAL HIZMET
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHB306
Ders İsmi: Sosyal Hizmette Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sinan Zeyneloğlu

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma metotlarını incelemek ve öğrencilerin bilimsel araştırma sürecini kullanarak özgün çalışmalar yapmalarını sağlamak.
Dersin Hedefi: Sosyal Hizmetler alanı ile ilgili bilimsel araştırma yapabilme,
nitel, nicel ve karma yöntem ile araştırma yapabilme.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) "1. Bilimsel araştırmanın ne olduğunu, bilimsel araştırmanın aşamalarını, araştırmanın konusunu ve sorunsalının nasıl belirleyeceğini, seçilen bir araştırmanın nasıl daraltılacağını, akademik araştırmalara nasıl ulaşacağını kavrar. 2. Araştırmanın kavramsal çerçevesinin içeriğini, araştırmanın hipotezi, araştırmanın değişkenlerinin tespiti ve değişken türlerini, araştırma varsayımı ve hipotezi arasındaki farkı açıklayabilir. 3. Nitel araştırmanın ne anlama geldiği, nitel araştırmanın temel özellikleri, nitel araştırmanın nasıl planlanması gerektiğini açıklayabilir. 4. Başlıca nitel araştırma desenlerini, örnek olay yönteminin ne olduğu, Etnografik araştırma yönteminin ne olduğu, Gömülü kuramın ne olduğu ve hangi aşamalardan oluştuğunu, nitel veri analizi ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. 5. Nicel araştırma yöntemini, nicel, araştırma desenlerini, hipotez testinin ne anlama geldiğini, hipotez testlerinin aşamalarını, parametrik ve parametrik olmayan testleri açıklayabilir. 6. Sosyal bilimlerde karma yönteme neden ihtiyaç duyulduğunu, karma yöntem ve desenlerin neler olduğu ve nasıl kullanıldığını açıklayabilir. Örnek karma yöntem ile çalışılmış bilimsel çalışmalar incelenir. 7. Sosyal bilim araştırmalarında örnekleme neden ihtiyaç duyulduğu, araştırmanın evreni ve örneklemi ile ilgili temel kavramları, örneklem sürecinin aşamalarını, nitel ve nicel örneklem türlerini açıklayabilir. 8. Sosyal bilimlerde veri kavramını, veri türlerinin neler olduğu ve veri türleri arasındaki farklılıkları, nicel veri toplama araçlarının neler olduğu, nitel veri toplama araçlarının neler olduğu, veri toplama araçlarını tasarlarken nelere dikkat edeceğini açıklayabilir. "
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) "9. SPSS veri girişi, verilerin düzenlenmesi, parametrik ve parametrik olmayan testler ile ilgili SPSS uygulaması yapabilir. 10. Korelasyonun ne anlama geldiğini, hangi durumlarda korelasyonun kullanılabileceği, regresyonun ne anlama geldiğini ve hangi durumlarda kullanılabileceğini açıklayabilir. Korelasyon, regresyon ile ilgili SPSS uygulaması yapabilir. "
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilimsel araştırma sürecini kullanarak özgün çalışmalar yapabilir. Grup projelerini geliştirir, planlar ve yönetir.
  2) Sosyal Hizmetler alanı ile ilgili sorunları belirleyip yorum yapar, Çalışma alanı ile ilgili çözüm üretici yeni fikir ve yöntemler geliştirir. Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Hizmetler alanı ile ilgili nitel, nicel ve karma yöntem ile araştırma yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Sorunsalı Belirleme
2) Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi: Kuram, Model, Hipotez, Değişken
3) Nitel Araştırma Desenleri ve Nitel Veri Analizi
4) Nitel Araştırma Desenleri ve Nitel Veri Analizi
5) Nitel Araştırma Desenleri ve Nitel Veri Analizi
6) Nitel Araştırma Desenleri ve Nitel Veri Analizi
7) Nicel Veri Analizi
8) Nicel Veri Analizi
9) Vizeye Hazırlık
10) Karma Yöntem ile Veri Analizi
11) Araştırma Evreni ve Örneklemi
12) Araştırma Evreni ve Örneklemi
13) Veri Toplama Teknikleri
14) Veri Toplama Teknikleri
Diğer Kaynaklar: Krysik, J. ve Finn, J. (2015) Etkili Uygulama İçin Sosyal Hizmet Araştırması

Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara Nobel Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sosyal Hizmet bilimine ait temel kavram ve kuramları, tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibidir.
2) Sosyal sorunlar ve sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahiptir.
3) İnsan hakları ve özgürlükleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Mevzuat, mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
5) İnsani hizmet örgütlerinde ve kamuya ait kurumlarda sosyal hizmet alanını ilgilendiren yönetim ve yönetim süreçleri bilgilerine sahiptir
6) Sosyal hizmet uygulamalarında, sosyal inceleme, değerlendirme, planlama, özetleme vb. faaliyetlerde yazma, raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
7) Analiz ve sentez yapabilme ve eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir.
8) Sosyal hizmet uygulamalarında, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak müdahalesini bağımsız bir şekilde yürütür.
9) Sosyal hizmet uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanında öğrenme ile ilgili gereksinimlerini belirler ve bunları gerçekleştirir.
11) Uluslararası ortamda alanı ile ilgili kaynakları kullanabilecek yabancı dil bilgisi ile alanındaki değişim ve gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12) Sosyal hizmet uygulamalarında profesyonelce gözlem ve mesleki görüşme yapma becerisine sahiptir.
13) Sosyal hizmet uygulamalarında birey, aile, grup, toplum ve kurumları bilgilendirir.
14) Sosyal hizmet uygulamaları sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurar ve iletişim araçlarını kullanır.
15) Sosyal hizmet uygulamalarında, toplumsal sorumluluk bilincini gözeterek proje ve etkinlikler organize eder ve bunları uygular.
16) Sosyal hizmetin değer temelini, etik ilke ve standartları anlayabilme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
17) Sosyal hizmet uygulamalarında, ilgili mevzuat, mesleki etik, norm ve standartlara göre sosyal adalet ve hak temelli bir yaklaşım ile karar verir ve hareket eder.
18) Sosyal hizmetler uygulamalarında, sosyal politikaları hayata geçirir.
19) Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarında sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisinin bilinci ile davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0