ECZACILIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ105 | ||||||||
Ders İsmi: | Matematik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Hülya ACAR |
Dersin Amacı: | Bu matematik dersinin amacı, eczacılık fakültesi öğrencilerine temel matematiksel kavramları ve hesaplama tekniklerini kazandırarak, bu bilgileri mesleki alanlarında kullanabilmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında sayı kümeleri, denklemler, fonksiyonlar, limit, türev, integral gibi temel matematik konuları ele alınacak, bu konuların farmasötik bilimlerdeki uygulamaları üzerinde durulacaktır. Öğrenciler, matematiksel problemlere analitik yaklaşımlar geliştirerek, ilaç hesaplamaları ve biyostatistik gibi alanlarda bu becerileri kullanabileceklerdir. |
Dersin Hedefi: | Dersin hedefi: 1. Sayı kümeleri, fonksiyonlar, limit, türev ve integral gibi temel matematiksel kavramları öğrenmek. 2. Matematiksel işlemler ve problem çözme teknikleri konusunda beceri kazanmak. 3. Matematiksel bilgilerin eczacılık ve farmasötik bilimlerdeki uygulamalarını anlamak. 4. İlaç dozaj hesaplamaları, biyostatistiksel analizler ve farmasötik hesaplamalar gibi mesleki alanlarda matematiğin rolünü kavramak. 5. Analitik düşünme yeteneği kazanarak, karşılaşılan problemleri sistematik ve mantıklı bir şekilde çözme becerisi geliştirmek. Bu hedefler doğrultusunda, ders öğrencilerin mesleki başarılarını destekleyecek matematiksel bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Temel matematiksel kavramlar ve teorileri hakkında bilgi sahibi olur. Dersin konularında derinlemesine bilgi edinirken matematiksel kuramları ve bu kuramların eczacılık uygulamalarındaki önemini anlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Matematiksel kavramları gerçek dünya problemlerine uygular.
Temel matematiksel işlemleri doğru ve etkili bir şekilde gerçekleştirme yetkinliği kazanır. Ayrıca analitik düşünme ve mantıklı sonuçlara ulaşma yetkinliği geliştirir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bağımsız olarak matematiksel problemleri çözebilme yetkinliği kazanır.
Çalışmalarında sorumluluk alarak, sonuçlarını değerlendirme ve raporlama yetkinliği kazanır. |
||
2) Kendi öğrenme süreçlerini değerlendirme ve geliştirme yetkinliği kazanır.
Yeni matematiksel kavramları öğrenme istekliliği ve sürekli öğrenme anlayışı geliştirir. |
||
3) Matematiksel düşünceleri ve çözümleri etkili bir şekilde ifade etme becerisi kazanır. |
||
4) Eczacılık alanında matematiksel bilgileri etkili bir şekilde kullanabilme yetkinliği kazanır. Farmasötik hesaplamalar, dozaj ayarlamaları ve biyostatistik verilerin analizi gibi alana özgü becerileri geliştirir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Sayı Kümeleri , Sayı Kümelerinde İşlemler , Üslü ve Köklü İfadeler, Mutlak Değer | ||
2) | Cebirsel İfadeler, Birinci Dereceden Bir Bilinmeyenli Denklemler, Birinci Dereceden İki Bilinmeyenli Denklemler ve Denklem Sistemleri | ||
3) | İkinci Dereceden Bir Bilinmeyenli Denklemlerin Çözümü ve Grafikleri, Fonksiyonlar ve Fonksiyon Çeşitleri | ||
4) | Limit Tanımı ve Özellikleri | ||
5) | Süreklilik Tanımı ve Özellikleri | ||
6) | Türev Tanımı ve Özellikleri | ||
7) | Türev Alma Kuralları | ||
8) | Vize Haftası | ||
9) | Logaritmik, Üstel, Trigonometrik ve Hiperbolik Fonksiyonların Türevleri | ||
10) | Yüksek Mertebeden Türevler | ||
11) | Türevin Uygulamaları, Maksimum Minimum Problemleri | ||
12) | Belirsiz İntegral Özellikleri ve İntegral Alma Kuralları | ||
13) | Belirsiz İntegralde Indirgeme Bağıntıları | ||
14) | Belirli İntegral ve Özellikleri | ||
15) | İntegral Uygulamaları | ||
16) | Final Sınavı Haftası | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Atatürk ilkelerini izleyen modern evrensel bilgi ile donanmış ve aynı zamanda Ulusumuzun tarihinin farkında olan bir birey/eczacı olarak yetişir. | |||||||||||||||
2) Fizik, kimya, matematik ve istatistik konularının temel prensiplerini öğrenerek bu prensipleri biyolojik sistemlere uygulama becerisi kazanır. | |||||||||||||||
3) Tıbbi Biyoloji ve genetik alanında temel kavramlar, prensipler, yöntemler hakkında bilgilenir ve bu bilgileri teknoloji alanında kullanma becerisi kazanır. | |||||||||||||||
4) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal ve immünolojik olaylar hakkında bilgi sahibi olur. Bu bilgilerle organizmadaki fizyopatolojik değişiklikleri interaktif klinik biyokimya bilgileriyle yorumlama becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi öğrenir, tıbbi malzeme, medikal ekipman ve pansuman materyallerini tanır, ilaç formülasyonlarında bulunan etken maddelerin fizikokimyasal özelliklerini öğrenir ve farmasötik biyoteknoloji /teknoloji ile hazırlanan ilaçlar hakkında bilgi sahibi olur. Ayrıca yeni teknolojiler (rekombinant DNA teknolojisi) ileri teknoloji ile üretilen nükleik asit ilaçlarına ve hücre tedavisine ilişkin detaylı bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
6) Terapötik kullanım için uygun olan yeni kimyasal bileşiklerin sentez ve geliştirilme becerisi kazanır, günümüzde kullanılan ilaçların biyolojik özellikleri, yapı-etki ilişkileri ve ilaçların metabolizması konularında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
7) Tıbbi bitkileri ve bitkisel drogları tanıma becerisi kazanır; bitkilerle tedavi, tıbbi çaylar ve bitkilerin etkin maddeleri hakkında bilgi sahibi olur; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri (bitki, mantar, deniz organizmaları ve diğerleri) geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
8) Hastalıklarla ilgili temel bilgileri edinir ve genel olarak tüm ilaçların vücutta geçirdiği evreler, etki mekanizmaları, istenmeyen etkileri ve ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçların ve kimyasal maddelerin toksik etkileri ve tedavileri konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
9) Türkçeyi doğru kullanma, güzel konuşma ve iletişim kurma becerisi kazanır ve ayrıca sosyal kültürel merakları ile ilgili konularda bilgilenir. Meslekte uygulamalar sırasında karşılaştığı etik konuları belirleme, sorunları çözebilme, belirli konularda etik ilkeleri kullanma yetisi kazanır. | |||||||||||||||
10) Klinik eczacılık temel ilkelerini öğrenerek, eczacılığın uygulandığı tüm alanlarda hasta-odaklı eczacılık uygulamalarının ve farmasötik bakımın esası olan akılcı ilaç kullanımı sağlanmasına yardımcı olacak bilgi-becerileri kazanır. | |||||||||||||||
11) İlaç sanayi’nde, ilaç etken maddelerinin sentezi ve farmasötik dozaj şekillerinin üretimi ile ilgili araştırma-geliştirme, kalite kontrolü, ruhsatlandırma, patent, ve medikal bölümlerinde sorumluluk üstlenir. | |||||||||||||||
12) Yabancı dil temel cümle yapısını öğrenir, yabancı dil kitap ve dergi takip edebilecek bir birikime sahip olur. | |||||||||||||||
13) Mevcut yasalar ve mevzuatlar doğrultusunda, etik kurallar çerçevesinde Eczacılık eğitimi sırasında edindiği bilgileri mesleğin uygulama alanlarında kullanma becerisi kazanır. | |||||||||||||||
14) Sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, ilaç-tıbbi cihaz geri ödeme ve eczane yönetimi konularında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
15) Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri ile, ilgili yasal otoriteler, meslek örgütleri, ilaç endüstrisi ve diğer paydaşlar ile birlikte çalışma becerisi kazanır. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 42 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 14 | 14 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 7 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 79 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |