ECZACILIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECZ101
Ders İsmi: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İsmahan GÖZE, Dr. Eda Şeyma Kepenek

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, ökaryotik ve prokaryotik canlılarda genetik materyalin yapısı ve fonksiyonları, hücreler arası iletişim, gelişme ve büyüme bozuklukları, genetik hastalıklar, kanser biyolojisi ve genetiği, uygulama alanları hakkında bilgi kazandırılması hedeflenmektedir
Dersin Hedefi: Tıbbi biyoloji dersini hedefi, ökaryotik ve prokaryotik canlılarda kalıtsal materyal, DNA ve RNA nın yapısı ve özellikleri, mutasyon, replikasyon, rekombinasyon, gen, genetik kod ile ilgilibilgi vermek ve hücre konusunda ( iletişim, hücre ölümü, kök hücreler) bazı genetik hastalıklar konusunda öğrenciyi bilgilendirmektir,
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tıbbi biyoloji dersini alan öğrenciler vücutlarını oluşturan hücre hakkında geniş bilgi sahibi olur.
  2) Hücre ve oluşturduğu doku organ ve sistem kümelerini öğrenir.
  3) Hücre ve bileşenlerinde genomda ve kromozomda oluşabilecek hata ve hasarların sonuçlarını, kalıtımı öğrenir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) evrim, hücre işlevi ,genel tanıtımı
2) hücre sitoplazma inorganik bileşenleri.su ve elektrolitler Hücre sitoplazma organik bileşenleri (karbonhidratlar)
3) hücre sitoplazma organik bileşenler (karbonhidrat ve lipidler)
4) hücre organik bileşenleri (lipi,steroid, protein ve nukleik asitler)
5) Hücre membranı ve iletişim hücre organelleri
6) nukleus, DNA,RNA, Replikasyon, hücre bölünmesi
7) mayoz , mitoz SINAV
8) transkripsiyon-translasyon
9) endokrin-metabolizma
10) hormonlar
11) mendel kalıtım- kromozom anomalileri
12) kromozom mutasyonlar
13) mutasyonlar, kalıtsal hastalıklar
14) enzimler-vitaminler
Diğer Kaynaklar: 1- Cooper G.M The Cell Meral sakızlı, Neşe Atabey (editör)izmir tıp kitapevi ısbn 9944-5148-0-2 , 2006
2-Moleküler hücre biyolojisi, Hasan Veysi Güneş, 2012, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Akademisyen kitabevi, 2020, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ebru Temis (Editör), 2021.
3-Ayşe Başaran Tıbbi biyoloji ISBN 9786058914216 2020
4-Abdullah ekmekcı I Tıbbi biyolojib ISBN: 9786053446286 2018
5- Ahmet Çolak tıbbi biyoloji 1990

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Atatürk ilkelerini izleyen modern evrensel bilgi ile donanmış ve aynı zamanda Ulusumuzun tarihinin farkında olan bir birey/eczacı olarak yetişir. 3 3 3
2) Fizik, kimya, matematik ve istatistik konularının temel prensiplerini öğrenerek bu prensipleri biyolojik sistemlere uygulama becerisi kazanır. 1 1 2
3) Tıbbi Biyoloji ve genetik alanında temel kavramlar, prensipler, yöntemler hakkında bilgilenir ve bu bilgileri teknoloji alanında kullanma becerisi kazanır. 3 3 3
4) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal ve immünolojik olaylar hakkında bilgi sahibi olur. Bu bilgilerle organizmadaki fizyopatolojik değişiklikleri interaktif klinik biyokimya bilgileriyle yorumlama becerisi kazanır. 1 1 1
5) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi öğrenir, tıbbi malzeme, medikal ekipman ve pansuman materyallerini tanır, ilaç formülasyonlarında bulunan etken maddelerin fizikokimyasal özelliklerini öğrenir ve farmasötik biyoteknoloji /teknoloji ile hazırlanan ilaçlar hakkında bilgi sahibi olur. Ayrıca yeni teknolojiler (rekombinant DNA teknolojisi) ileri teknoloji ile üretilen nükleik asit ilaçlarına ve hücre tedavisine ilişkin detaylı bilgi sahibi olur.
6) Terapötik kullanım için uygun olan yeni kimyasal bileşiklerin sentez ve geliştirilme becerisi kazanır, günümüzde kullanılan ilaçların biyolojik özellikleri, yapı-etki ilişkileri ve ilaçların metabolizması konularında bilgi sahibi olur.
7) Tıbbi bitkileri ve bitkisel drogları tanıma becerisi kazanır; bitkilerle tedavi, tıbbi çaylar ve bitkilerin etkin maddeleri hakkında bilgi sahibi olur; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri (bitki, mantar, deniz organizmaları ve diğerleri) geliştirme becerisi kazanır.
8) Hastalıklarla ilgili temel bilgileri edinir ve genel olarak tüm ilaçların vücutta geçirdiği evreler, etki mekanizmaları, istenmeyen etkileri ve ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçların ve kimyasal maddelerin toksik etkileri ve tedavileri konusunda bilgi sahibi olur. 1 1 1
9) Türkçeyi doğru kullanma, güzel konuşma ve iletişim kurma becerisi kazanır ve ayrıca sosyal kültürel merakları ile ilgili konularda bilgilenir. Meslekte uygulamalar sırasında karşılaştığı etik konuları belirleme, sorunları çözebilme, belirli konularda etik ilkeleri kullanma yetisi kazanır.
10) Klinik eczacılık temel ilkelerini öğrenerek, eczacılığın uygulandığı tüm alanlarda hasta-odaklı eczacılık uygulamalarının ve farmasötik bakımın esası olan akılcı ilaç kullanımı sağlanmasına yardımcı olacak bilgi-becerileri kazanır.
11) İlaç sanayi’nde, ilaç etken maddelerinin sentezi ve farmasötik dozaj şekillerinin üretimi ile ilgili araştırma-geliştirme, kalite kontrolü, ruhsatlandırma, patent, ve medikal bölümlerinde sorumluluk üstlenir.
12) Yabancı dil temel cümle yapısını öğrenir, yabancı dil kitap ve dergi takip edebilecek bir birikime sahip olur.
13) Mevcut yasalar ve mevzuatlar doğrultusunda, etik kurallar çerçevesinde Eczacılık eğitimi sırasında edindiği bilgileri mesleğin uygulama alanlarında kullanma becerisi kazanır.
14) Sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, ilaç-tıbbi cihaz geri ödeme ve eczane yönetimi konularında bilgi sahibidir.
15) Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri ile, ilgili yasal otoriteler, meslek örgütleri, ilaç endüstrisi ve diğer paydaşlar ile birlikte çalışma becerisi kazanır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Uygulama Sınavı 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Alan Çalışması 0 % 0
Makale Kritik 0 % 0
Makale Yazma 0 % 0
Modül Grup Çalışması 0 % 0
Beyin Fırtınası 0 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme 0 % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 2 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 0 % 0
Uygulama Tekrarı vb. 0 % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 0 % 0
Proje Hazırlama + Sunma 0 % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sözlü Sınav 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi 0 % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu 0 % 0
Kurul-Committee 0 % 0
Yazma Ödev Dosyası 0 % 0
Portfolyo 0 % 0
Take-Home Sınav 0 % 0
Seyir Defteri 0 % 0
Katılım 0 % 0
Tartışma 0 % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 62
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 5 10
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 2 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav 1 0
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 2
ARA SINAV (Vize) 3 1
Genel Sınava Hazırlanma 2 2
GENEL SINAV (Final) 2 2
Katılım 3 0
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav 2 4
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 83
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2