BESLENME VE DIYETETIK (İNGILIZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUT108 | ||||||||
Ders İsmi: | Medical Biology and Genetics | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Eda Şeyma Kepenek |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere canlıların temel biyolojik yapı ve işlevlerini, hücrenin moleküler ve genetik yapısını öğretmenin yanı sıra, moleküler biyoloji ve genetiğin temel ilkelerini detaylı bir şekilde öğretmektir. Ayrıca, öğrencilerin besinlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini hücresel ve genetik düzeyde anlamaları, genetik faktörlerle beslenme arasındaki ilişkiyi kavramaları ve kişiselleştirilmiş beslenme yaklaşımlarına temel oluşturacak moleküler bilgileri edinmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | - Hücre yapısı, organelleri ve işlevlerini öğretmek - DNA, RNA, gen, kromozom gibi moleküler yapıların tanıtılması - Genetik bilgi akışı (replikasyon, transkripsiyon, translasyon) süreçlerini kavratmak - Kalıtımın temel prensiplerini (Mendel genetiği ve modern genetik) öğretmek - Genetik hastalıkların moleküler temellerini açıklamak - Besinlerin hücresel metabolizma üzerindeki etkilerini moleküler düzeyde açıklayabilmek - Genetik varyasyonların (ör. gen polimorfizmleri) bireyin beslenme gereksinimlerine etkisini kavramak - Obezite, diyabet, fenilketonüri gibi beslenmeyle ilişkili genetik hastalıkların moleküler temellerini öğrenmek - Nutrigenetik ve nutrigenomik kavramlarını tanıtmak - Genetik yapıya dayalı bireyselleştirilmiş beslenme yaklaşımlarını anlamak - Sağlıklı yaşam, hastalık önleme ve tedavisinde genetik bilgilerin nasıl kullanılabileceğini kavratmak |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ÖĞRENCİLER;
1- Canlıların ortak özellikleri, biyolojik organizasyon dereceleri ve yaşam dinamikleri hakkında bilgi sahibi olur.
2- Hücre çeşitleri, yapısı, organelleri ve bu organellerin fonksiyonları/işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.
3- DNA, RNA ve kromozomların yapısını ve aktivitesini öğrenir.
4- Replikasyon, transkripsiyon, translasyon mekanizmalarını öğrenir.
5- Hücre döngüsü, mitoz ve mayozu kavrar.
6- Beslenme ve metabolik hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ÖĞRENCİLER;
1- Biyolojik ve çevresel organizasyonun yaşam dinamikleri ve canlılığının devamındaki önemini kavrar.
2- Organellerin işleyişinin metabolizmadaki öğrenir.
3- Genetik bilginin işlevi hakkında yorum yapar.
4- Replikasyon, transkripsiyon, translasyon mekanizmaları arasındaki koordinasyonu kurar.
5- Hücre döngüsü, mitoz ve mayozun önemini ve bu proseslerdeki aksaklıkların nelere yol açabileceğini kavrar.
5- Beslenme ile metabolik hastalıklar arasındaki ilişkiyi kurar. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler genetik alt yapının ve beslenmenin metabolizma ile bağlantısını kurabilir. Kişisel beslenme oluşturma hakkında yorum yapabilir. |
Hafta | Konu | ||
1) | 1- Biyolojik organizasyon düzeyleri 2- Hücre dinamikleri, yapı ve fonksiyonları | ||
2) | Hücre Organizasyonu ve organeller | ||
3) | Kromozom, kromatin ve DNA'nın yapısı | ||
4) | DNA replikasyonu | ||
5) | 1- RNA'nın yapısı ve fonksiyonu 2- Transkripsiyon | ||
6) | Translasyon, protein sentezi | ||
7) | Arasınav | ||
8) | Hücre Döngüsü ve mitoz bölünme | ||
9) | Mayoz Bölünme | ||
10) | Kalıtım, Genetik Varyasyon ve Fenotipik Etkileri | ||
11) | Nutrisyonel Genomik | ||
12) | Nutrisyonel ve metabolik hastalıklar | ||
13) | Nutrisyonel ve metabolik haastalıklar | ||
14) | Genel Tekrar | ||
15) | Final | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir | |||||||||||||||
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir. | |||||||||||||||
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir | |||||||||||||||
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir | |||||||||||||||
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | |||||||||||||||
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |||||||||||||||
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | |||||||||||||||
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | |||||||||||||||
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | |||||||||||||||
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir. | |||||||||||||||
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | |||||||||||||||
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur. | |||||||||||||||
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 42 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 8 | 8 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 3 | 12 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 3 | 12 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 76 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |