BESLENME VE DIYETETIK (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUT108
Ders İsmi: Medical Biology and Genetics
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Eda Şeyma Kepenek

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere canlıların temel biyolojik yapı ve işlevlerini, hücrenin moleküler ve genetik yapısını öğretmenin yanı sıra, moleküler biyoloji ve genetiğin temel ilkelerini detaylı bir şekilde öğretmektir. Ayrıca, öğrencilerin besinlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini hücresel ve genetik düzeyde anlamaları, genetik faktörlerle beslenme arasındaki ilişkiyi kavramaları ve kişiselleştirilmiş beslenme yaklaşımlarına temel oluşturacak moleküler bilgileri edinmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: - Hücre yapısı, organelleri ve işlevlerini öğretmek
- DNA, RNA, gen, kromozom gibi moleküler yapıların tanıtılması
- Genetik bilgi akışı (replikasyon, transkripsiyon, translasyon) süreçlerini kavratmak
- Kalıtımın temel prensiplerini (Mendel genetiği ve modern genetik) öğretmek
- Genetik hastalıkların moleküler temellerini açıklamak
- Besinlerin hücresel metabolizma üzerindeki etkilerini moleküler düzeyde açıklayabilmek
- Genetik varyasyonların (ör. gen polimorfizmleri) bireyin beslenme gereksinimlerine etkisini kavramak
- Obezite, diyabet, fenilketonüri gibi beslenmeyle ilişkili genetik hastalıkların moleküler temellerini öğrenmek
- Nutrigenetik ve nutrigenomik kavramlarını tanıtmak
- Genetik yapıya dayalı bireyselleştirilmiş beslenme yaklaşımlarını anlamak
- Sağlıklı yaşam, hastalık önleme ve tedavisinde genetik bilgilerin nasıl kullanılabileceğini kavratmak




Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) ÖĞRENCİLER; 1- Canlıların ortak özellikleri, biyolojik organizasyon dereceleri ve yaşam dinamikleri hakkında bilgi sahibi olur. 2- Hücre çeşitleri, yapısı, organelleri ve bu organellerin fonksiyonları/işleyişi hakkında bilgi sahibi olur. 3- DNA, RNA ve kromozomların yapısını ve aktivitesini öğrenir. 4- Replikasyon, transkripsiyon, translasyon mekanizmalarını öğrenir. 5- Hücre döngüsü, mitoz ve mayozu kavrar. 6- Beslenme ve metabolik hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ÖĞRENCİLER; 1- Biyolojik ve çevresel organizasyonun yaşam dinamikleri ve canlılığının devamındaki önemini kavrar. 2- Organellerin işleyişinin metabolizmadaki öğrenir. 3- Genetik bilginin işlevi hakkında yorum yapar. 4- Replikasyon, transkripsiyon, translasyon mekanizmaları arasındaki koordinasyonu kurar. 5- Hücre döngüsü, mitoz ve mayozun önemini ve bu proseslerdeki aksaklıkların nelere yol açabileceğini kavrar. 5- Beslenme ile metabolik hastalıklar arasındaki ilişkiyi kurar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler genetik alt yapının ve beslenmenin metabolizma ile bağlantısını kurabilir. Kişisel beslenme oluşturma hakkında yorum yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1- Biyolojik organizasyon düzeyleri 2- Hücre dinamikleri, yapı ve fonksiyonları
2) Hücre Organizasyonu ve organeller
3) Kromozom, kromatin ve DNA'nın yapısı
4) DNA replikasyonu
5) 1- RNA'nın yapısı ve fonksiyonu 2- Transkripsiyon
6) Translasyon, protein sentezi
7) Arasınav
8) Hücre Döngüsü ve mitoz bölünme
9) Mayoz Bölünme
10) Kalıtım, Genetik Varyasyon ve Fenotipik Etkileri
11) Nutrisyonel Genomik
12) Nutrisyonel ve metabolik hastalıklar
13) Nutrisyonel ve metabolik haastalıklar
14) Genel Tekrar
15) Final
Diğer Kaynaklar: Lodish et. al., 2016. Molecular Cell Biology, Eighth Edition.
Klug et. al., 20219. Concepts of Genetics, 12th Edition.
Strachan & Read, 2004. Human Molecular Genetics, Third Edition.
Krebs et. al., 2018. Lewin’s Genes XII, 12th Edition.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir.
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir.
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur.
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 8 8
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 3 12
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 3 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 76
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2