İLK VE ACIL YARDIM | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY107 | ||||||||
Ders İsmi: | Fizyoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Kübra Vardar |
Dersin Amacı: | Fizyoloji, Organizmada meydana gelen yaşamsal faaliyetleri fiziksel ve kimyasal yasalara dayanarak açıklayan bir temel bilim dalıdır. Bu sebeple tüm sağlık bölümlerinde temel tıp bilimi kabul edilip, öğrencinin mezuniyet sonrası mesleğini icra ederken uygulayacağı yöntemleri tam olarak kavrayabilmesi için sağlam bir fizyoloji alt yapısı verilmelidir. Sonuç olarak, Dersin temel amacı sağlık alanında meslek eğitimi alan öğrencinin insan vücudunun işleyişini tam olarak anlaması ve mesleki uygulamalarda bu bilgisini kullanabilir hale gelmesidir. |
Dersin Hedefi: | Mesleki uygulamaların bilinçli bir şekilde yapılabilmesi için fizyolojik bilginin tam olarak kavranması amacıyla dersin kademeli olarak 3 hedefi vardır. 1) İnsan vücudunda temel sistemlerin sağlıklı koşullarda fonksiyonlarını nasıl yerine getirdiğinin kavranması 2) Sistemlerin çalışma prensiplerini öğrenen öğrencilerin farklı koşullar altında meydana gelebilecek yanıtları temel kimyasal ve fiziksel yasalara dayanarak yorumlayabilir olması 3) Öğrencinin bu temel bilgileri ve yorumlama yeteneğini mesleki uygulama derslerini kavramada ve meslek yaşantısında kullanılabilir hale gelmesidir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fizyoloji temel prensiplerini öğrenir.
|
||
2) İnsan sistemlerinin çalışmasını öğrenir. |
||
3) Fizyolojik bilgilerin preklinik ve klinik alanlarda nasıl kullanıldığını öğrenir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenci, fizyolojide kullanılan bilimsel araştırma prensipleri ve uygulamaları hakkında genel bilgi sahibi olur. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenci, fizyoloji alanında yorum yapma ve bilgiye ulaşabilme beceri ve bilgisine sahip olur. |
Hafta | Konu | ||
1) | Fizyolojiye giriş ve homeostasis | ||
2) | Sinir Fizyolojisi | ||
3) | Sindirim Sistemi | ||
4) | Sindirim Sistemi | ||
5) | Kardiyovasküler Sistem | ||
6) | Kardiyovasküler Sistem | ||
7) | Solunum Sistemi | ||
8) | Vize Sınavı | ||
9) | Boşaltım Sistemi | ||
10) | Boşaltım Sistemi | ||
11) | Endokrin Sistem | ||
12) | Endokrin Sistem | ||
13) | Ürogenital Sistem | ||
14) | Ürogenital Sistem | ||
15) | Duyu Fizyolojisi | ||
16) | Final Sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) İnsan vücudunun anatomik yapısını ve fizyolojik fonksiyonlarını bilir. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) Çevresel acillerde bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak elde ettiği verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
4) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisini kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) EKG ritim analizi yapar, acil bakımı uygulama becerisine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
6) Araç içerisindeki ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7) Acil aracının mekanik, teknik donanımı ve ambulans sürüş tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8) Acil durumlarda kılavuza/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9) Asepsi ve antisepsi kurallarını bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10) Türkiye’de ve Dünyada acil sağlık hizmetlerinin durumu ve gelişimini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11) Acil sağlık sistemi içerisindeki görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12) Hastane öncesi acil bakımdaki ilaç ve sıvıları uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13) Fiziksel ve ruhsal sağlığını koruyabilme yöntemlerini uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14) Acil durumlarda olay yeri güvenliği, hasta değerlendirmesi ve olay yeri güvenliğine dair alabileceği önlemleri bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve güncel yaklaşımları öğrenme bilincine sahip olur. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16) Ekip arkadaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17) Temel ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18) Hastane öncesi acil bakımı organizasyonu ve yönetimi konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21) Hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini, yöntemlerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22) KBRN durumlarında acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23) Hasta ve yaralı ile ilgili tıbbi girişim ve uygulamaları kayıtlarını usulüne uygun şekilde tutar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24) Tıbbi terminolojiyi bilir. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
25) Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını yapabilme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahipdir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28) Hasta transportu esnasında hasta veya yaralıya uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilir, kişisel koruyucu önlemler alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30) Alanına özgü temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojisini kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31) Acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, olay yerini ve hastayı değerlendirir, ilk müdahaleyi yapar ve hastanın uygun hastaneye transportunu sağlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32) İlk ve Acil Yardım alanındaki bilgileri içeren ders kitaplarından, uygulama araç-gereçlerinden ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri meslek hayatında değerlendirir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33) Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34) Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35) Afetlerde acil bakımı uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36) Acil bakım ile ilgili tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
37) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olur. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Uygulama Sınavı | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 26 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | 12 | 14 |
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 12 | 24 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | 12 | 24 |
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |