ANESTEZI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY108 | ||||||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve Güvenliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Meral Yüncü |
Dersin Amacı: | Çalışanların maruz kalabilecekleri riskleri ve tehlikeleri tanımlamak ve bu riskleri minimize edecek önlemleri öğretmek. İş yerinde olası kazaların ve hastalıkların sebeplerini ve bu durumların nasıl önlenebileceğini öğretmek. İSG ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, standartlar ve yönetmelikler hakkında bilgi vermek. İş yerindeki tehlikeleri belirlemek, risk değerlendirmesi yapmak ve alınacak önlemleri planlamak. Çalışanlarda güvenlik bilincini artırarak, iş yerinde güvenlik kültürünü teşvik etmek. Yangın, deprem gibi acil durumlar için hazırlık ve müdahale planlarının nasıl yapılacağını öğretmek. |
Dersin Hedefi: | İş sağlığı güvenliği kavramına bütünsel yaklaşmak. İş yerinde güvenlik kültürünün oluşturmak ve devamlılık sağlamak. Öğrencilerin iş yerlerinde karşılaşabilecekleri potansiyel tehlikeleri ve riskleri tanıyabilmelerini sağlamak. Risk değerlendirme yöntemlerini öğrenmelerini ve uygulayabilmelerini öğretmek. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. Öğrencilere, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek için gerekli olan güvenlik tedbirlerini ve koruyucu önlemleri belirleme ve uygulama becerilerini kazandırmak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, iş yerindeki riskleri tanımlama, analiz etme ve yönetme becerisi kazanır. |
||
2) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasal gereklilikleri ve standartları anlama ve bunlara uyum sağlama konusunda bilinç kazanırlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Acil durum planlarının hazırlanması, uygulanması ve denetlenmesi konusunda bilgi ve beceri kazanırlar. |
||
2) İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi verme, farkındalık yaratma ve etkin iletişim becerileri kazanırlar. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler, proaktif bir güvenlik kültürünü geliştirme ve tehlikeleri önleyici tedbirler alma konusunda yetkinlik kazanır. |
||
2) İş sağlığı ve güvenliği konusunda donanımlı, farkındalığı yüksek ve iş yerlerinde güvenli bir çalışma ortamı yaratabilecek profesyonellerin yetişmesine katkı sağlar. |
||
3) Öğrenciler, kişisel koruyucu donanımların ve diğer güvenlik ekipmanlarının etkin kullanımını öğrenir. |
||
4) Ergonomik düzenlemeler ve psikososyal riskleri yönetme becerisi geliştirirler. |
||
5) İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemlerini kurma, uygulama ve sürekli iyileştirme yetkinliği kazanırlar. |
Hafta | Konu | ||
1) | - İş sağlığı ve güvenliğinin tanımı, amacı ve önemi - İSG'nin tarihçesi ve gelişimi -Risk, tehlike, kaza, meslek hastalığı | ||
2) | İSG Mevzuatı ve Yasal Düzenlemeler - İSG ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat - İş Kanunu, İSG Kanunu ve ilgili yönetmelikler - Çalışan ve işverenin hak ve sorumlulukları | ||
3) | Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi - Risk değerlendirme yöntemleri ve süreçleri - Risklerin tanımlanması, analiz edilmesi ve kontrol edilmesi - Önleyici ve düzeltici faaliyetler | ||
4) | İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları - İş kazalarının ve meslek hastalıklarının nedenleri ve önlenmesi - İş kazası incelemesi ve raporlama - Meslek hastalıklarının teşhisi, önlenmesi ve bildirimi | ||
5) | Ergonomi ve İş Yeri Düzenlemesi - Ergonomi kavramı ve önemi - Çalışma ortamının ergonomik düzenlemesi - İş yeri tasarımı ve konforu | ||
6) | Kişisel Koruyucu Donanımlar (KKD) - KKD türleri ve kullanımı - KKD’nin seçimi, kullanımı ve bakımı - KKD’nin iş kazalarının önlenmesindeki rolü | ||
7) | Yangın Güvenliği ve Acil Durum Planlaması - Yangın türleri ve yangın güvenliği önlemleri - Yangın söndürme ekipmanları ve kullanımı - Acil durum eylem planları ve tatbikatlar | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Kimyasal, Biyolojik, Fiziksel ve Psikososyal Riskler - Kimyasal ve biyolojik tehlikeler ve korunma yöntemleri - Fiziksel tehlikeler (gürültü, titreşim, radyasyon) ve korunma yöntemleri - Psikososyal risk faktörleri ve stres yönetimi | ||
10) | İş Hijyeni ve Temizlik - İş hijyeninin önemi ve uygulamaları - Ortam havasının kalitesi ve havalandırma - Temizlik ve dezenfeksiyon prosedürleri | ||
11) | Makine ve Ekipman Güvenliği - Makine ve ekipmanlarda güvenlik önlemleri - Koruyucu sistemler ve bakım programları - Operatör eğitimi ve bilinçlendirme | ||
12) | Elektrik Güvenliği - Elektrik tehlikeleri ve riskleri - Elektrik kazalarının önlenmesi - Güvenli çalışma prosedürleri | ||
13) | Yüksekte Çalışma ve Düşme Tehlikeleri - Yüksekte çalışma sırasında alınması gereken önlemler - Düşme önleyici ekipmanlar ve kullanımı - Yüksekte çalışma eğitimleri ve tatbikatlar | ||
14) | İSG Yönetim Sistemleri - İSG yönetim sistemlerinin önemi (ISO 45001, OHSAS 18001) - İSG politikaları ve prosedürleri - Sürekli iyileştirme ve performans değerlendirme | ||
15) | Denetim, Kontrol ve İSG Kültürü - İSG denetimleri ve kontrol yöntemleri - İSG kültürünün geliştirilmesi ve çalışan katılımı - İSG performansının ölçülmesi ve raporlanması | ||
16) | Final Sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Anestezide kullanılan sistemler Cihazlar/Aygıtlar ve ilaçlar ( indüksiyon ajanları, inhalasyon ajanları,kas gevşeticiler, opioid analjezikler) ile ilgili bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||
2) Entübasyon,kanülasyon (intraveöz), maskeleme gibi girişimler ile ilgili bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||
3) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||
4) Sorunları erken fark edebilme ve bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözme yeteneğine sahiptir | ||||||||||||||||||||
5) Her hastayı bireysel ve bütüncül olarak değerlendirir | ||||||||||||||||||||
6) Mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
7) Bağımsız olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||||||||||||||||
8) Aldığı görevleri zamanındave eksiksiz yerine getirir. | ||||||||||||||||||||
9) Gelişen bilim ve teknoloji doğrultusunda yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, bireysel ve mesleki gelişimini sürdürür. | ||||||||||||||||||||
10) Sağlık bakımıyla ilgili güncel gelişmeleri takip ederek alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası eğitim ve toplantılara katılır. | ||||||||||||||||||||
11) Hasta ve yakınları ile iletişim kurar, bilgi verir. | ||||||||||||||||||||
12) Ekip içerisinde etkin iletişim kurar ve ekip üyeleriyle uyum içinde çalışır. | ||||||||||||||||||||
13) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar | ||||||||||||||||||||
14) Hastaların ameliyat öncesi hazırlanmasında, ameliyat süresince takibinde, anestezi ve reanimasyon uygulanmasında yetkindir. | ||||||||||||||||||||
15) Ekip ile birlikte acil durumlarda müdahale edebilecek bilgiye sahip olur | ||||||||||||||||||||
16) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır | ||||||||||||||||||||
17) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||||||||||||||||
18) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||||||
19) Türkçeyi yazılı ve sözlü biçimde etkin olarak kullanma yeterliliğine sahip olur. | ||||||||||||||||||||
20) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 1 | % 10 |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 4 | 4 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | 6 | 12 |
Ara Sınavlara Hazırlanma | 2 | 5 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 5 | 11 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |