SOSYAL HIZMET
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHB 718
Ders İsmi: Sanat ve Sosyal Hizmet
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğretim Gör. Eda Özdemir

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanat ve sosyal hizmet mesleği arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve sosyal hizmet uygulamalarında sanattan yararlanmayı öğrenmek.
Dersin Hedefi: -Sanatın insan ve toplumlar üzerindeki iyileştirici ve dönüştürücü etkilerini kavrayabilme
-Sanat ve sosyal hizmet uygulamalı bilimi arasındaki birbirini besleyen bağı tanıyabilme
-Sanatsal aktiviteleri sosyal hizmetin bilgi, değer ve beceri temeline uygun bir biçimde müdahale aracı olarak kullanabilme
- Sanatın eğitim alanındaki etkinliğini fark edebilme
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sanatın insan hayatındaki özel yeri ve önemini açıklayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Müracaatçılarının kendilerini ifade edebilmesi için sanatsal bir çalışma planlayabilir.
  2) Sanatı kullanarak kendi kendine yardım becerisini geliştirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sanatın eğitim alanında kullanımı hakkında farkındalık kazanır.
  2) Biblioterapinin, sinema terapinin, şiir terapinin, dans ve beden farkındalığının, tiyatro ve müziğin iyileştirici yönünü sosyal hizmet uygulamalara dahil etmek hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş
2) Sanat Nedir? - Sanatın Tarihsel Gelişimi
3) Öğrencinin Etkilendiği Bir Sanat Eseri ya da Sanatçı Hakkında Sunum ve Analiz I
4) Öğrencinin Etkilendiği Bir Sanat Eseri ya da Sanatçı Hakkında Sunum ve Analiz II
5) Toplumsal Alanda Sanat : "Banksy Örneği"
6) Film İzlencesi: "Portakallar ve Gün Işığım"
7) Film Üzerine Öğrenci Sunumları ve Film Analizi
8) Ara Sınav
9) Sanat Terapisi Nedir?
10) Eğitimde Sinemanın Kullanımı: "Hayatın Tutsakları" Belgesel İzlencesi
11) Sosyal Hizmet Bilgi ve Değer Ekseninde Belgeselin Analizi
12) Savaş Ortamında Çocuk ve Sanat - Film İzlencesi: "The Idol"
13) Biblioterapi Nedir?
14) Biblioterapi Örnek Vaka İncelemesi
15) Sanat ve Sosyal Hizmet Değerlendirilmesi
Diğer Kaynaklar: -Tekindal, M. ve Öztemiz S . (2020). Mesleğe Dayalı Stresle Başa Çıkmada Biblioterapi . Nobel Yayıncılık.
-Özgür Sayar, Ö . (2005). Sanat ve İnsana Yardım. Toplum ve Sosyal Hizmet , 16 (2) , 121-134 .
-Tazeoğlu Erol, H. (2016). Bir Bilim Olarak Sosyal Hizmetin Sanatsal Yönü ve Bir Sanat Olarak Sinema İle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Hizmet Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Ankara.
-Şişman, A. (2011). Sanat ve Sanat Kavramlarına Giriş. Literütür Yayınları
-Van Der Kolk, Bessel. A. (2019). Beden Kayıt Tutar. Çev., Nurdan. Cihanşümül Maral. Nobel Akademik Yayıncılık.
-Devecigil, N. (2020). Bir Bağlanma Hikayesi: Işığın Yolu. Doğan Kitap.
-Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sosyal Hizmet bilimine ait temel kavram ve kuramları, tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibidir.
2) Sosyal sorunlar ve sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahiptir.
3) İnsan hakları ve özgürlükleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Mevzuat, mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
5) İnsani hizmet örgütlerinde ve kamuya ait kurumlarda sosyal hizmet alanını ilgilendiren yönetim ve yönetim süreçleri bilgilerine sahiptir
6) Sosyal hizmet uygulamalarında, sosyal inceleme, değerlendirme, planlama, özetleme vb. faaliyetlerde yazma, raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
7) Analiz ve sentez yapabilme ve eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir.
8) Sosyal hizmet uygulamalarında, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak müdahalesini bağımsız bir şekilde yürütür.
9) Sosyal hizmet uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanında öğrenme ile ilgili gereksinimlerini belirler ve bunları gerçekleştirir.
11) Uluslararası ortamda alanı ile ilgili kaynakları kullanabilecek yabancı dil bilgisi ile alanındaki değişim ve gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12) Sosyal hizmet uygulamalarında profesyonelce gözlem ve mesleki görüşme yapma becerisine sahiptir.
13) Sosyal hizmet uygulamalarında birey, aile, grup, toplum ve kurumları bilgilendirir.
14) Sosyal hizmet uygulamaları sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurar ve iletişim araçlarını kullanır.
15) Sosyal hizmet uygulamalarında, toplumsal sorumluluk bilincini gözeterek proje ve etkinlikler organize eder ve bunları uygular.
16) Sosyal hizmetin değer temelini, etik ilke ve standartları anlayabilme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
17) Sosyal hizmet uygulamalarında, ilgili mevzuat, mesleki etik, norm ve standartlara göre sosyal adalet ve hak temelli bir yaklaşım ile karar verir ve hareket eder.
18) Sosyal hizmetler uygulamalarında, sosyal politikaları hayata geçirir.
19) Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarında sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisinin bilinci ile davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 5
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik 4 8
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 2 3
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 2 4
Proje Hazırlama + Sunma 2 4
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 2 2
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 100
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3