| Dersin Amacı: |
İletişim Becerileri dersi, öğrencilerin kişisel, akademik ve profesyonel yaşamlarında etkili iletişim kurma yetkinliklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler, iletişimin temel kavramlarını, türlerini ve süreçlerini öğrenerek hem sözlü hem yazılı ifade becerilerini güçlendireceklerdir. Ayrıca, beden dili, empati, aktif dinleme, geri bildirim verme ve çatışma çözme gibi temel iletişim unsurlarını uygulamalı olarak deneyimleme fırsatı bulacaklardır. Ders, bireyler arası, grup içi ve kurumsal düzeyde iletişimin önemine vurgu yaparak öğrencilerin iş yaşamında etkili birer iletişimci olmalarını hedeflemektedir. Böylece öğrenciler, mesleki ortamlarda doğru, açık ve ikna edici iletişim kurabilen, farklı bakış açılarını anlayabilen ve takım çalışmasına katkı sağlayabilen bireyler olarak yetiştirilecektir. |
| Dersin Hedefi: |
İletişim Becerileri dersinin temel hedefi, öğrencilerin kendilerini farklı ortamlarda doğru, etkili ve güvenli bir biçimde ifade edebilmelerini sağlamaktır. Bu kapsamda öğrencilerin sözlü, yazılı ve görsel iletişim kanallarını bilinçli şekilde kullanmaları, iletişim engellerini tanımlayarak bunları aşma stratejileri geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ders aynı zamanda öğrencilerin empati kurma, dinleme, geri bildirim verme ve çatışma yönetimi becerilerini güçlendirmeyi amaçlar. Böylece öğrenciler, hem bireysel hem de mesleki yaşamlarında açık, saygılı ve çözüm odaklı bir iletişim tarzı benimseyerek iş hayatında ve sosyal ilişkilerinde daha etkili bir rol üstlenebileceklerdir. |
| Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
|
|
| Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İletişim süreçlerini tanıyarak iletişim kavramlarını tartışır.
|
2) İletişimin temel kavramlarını, unsurlarını ve sürecini açıklar.
|
3) Sözlü, yazılı ve görsel iletişim türlerinin özelliklerini ve kullanım alanlarını tanımlar.
|
4) İletişim sürecinde karşılaşılan engelleri ve bunların çözüm yollarını açıklar.
|
5) Kültürel farklılıkların iletişim üzerindeki etkilerini değerlendirir.
|
6) Bireyler arası, grup içi ve kurumsal iletişim dinamiklerini kuramsal çerçevede analiz eder.
|
| Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kendini ve çevresini tanıyarak, kişilerarası iletişimi anlamlandırır.
|
2) Farklı iletişim ortamlarında kendini açık, anlaşılır ve etkili biçimde ifade eder.
|
3) Aktif dinleme, empati kurma ve geri bildirim verme tekniklerini uygular
|
4) Çatışma durumlarında uygun iletişim stratejileri geliştirir.
|
5) Yazılı iletişimde dilbilgisi, biçim ve üslup kurallarına uygun metinler oluşturur.
|
6) Sunum ve grup çalışmaları sırasında etkili beden dili ve hitabet tekniklerini kullanır.
|
| Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İletişimin ilkelerini ikili ilişkilerde kullanır.
|
2) Kişilerarası iletişim çatışmalarının çözüm yöntemlerini gündelik yaşama uygular.
|
3) İletişim araçlarının mesleki önemini değerlendirir.
|
| Hafta |
Konu |
| Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
| 1) |
İletişimin Temelleri, İletişim Kavramı, İletişim Süreci |
| 2) |
İç İletişim ve Kendini Tanıma |
| 3) |
Empatik İletişim |
| 4) |
İkna Edici İletişim |
| 5) |
Grup İletişimi |
| 6) |
Grup Çalışması |
| 7) |
Grup Çalışması |
| 8) |
Ara Sınav |
| 9) |
Aile İletişimi |
| 10) |
İş Yaşamında İletişim |
| 11) |
Kişiler Arası İletişim Çatışmaları ve Yönetimi |
| 12) |
Dinleme Becerisi |
| 13) |
Grup Çalışması |
| 14) |
Genel Tekrar |
| Diğer Kaynaklar: |
Gürüz, Demet (2018) İletişim Becerileri, Anlamak, Anlatmak, Anlaşmak. Nobel Yayınevi.
Cüceloğlu, Doğan (2019) İletişim Donanımları: Keşke'siz Bir Yaşam İçin. Remzi Kitabevi
Gallo, C. (2016). Ted gibi konuş. Aganta Kitap.
Navarro, J., & Karlins, M. (2017). Beden dili. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
Goulston, M. (2015). Just listen: Discover the secret to getting through to absolutely anyone. Amacom. |
|
| Soru-Cevap |
|
| Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
| Laboratuvar |
|
| Sayısal Problem Çözme |
|
| Alan çalışması |
|
| Grup Çalışması / Ödevi |
|
| Bireysel Ödev |
|
| WEB Tabanlı Öğrenme |
|
| Staj |
|
| Yerinde Uygulama |
|
| Proje Hazırlama |
|
| Rapor Yazma |
|
| Seminer |
|
| Süpervizyon |
|
| Sosyal Faaliyet |
|
| Mesleki Faaliyet |
|
| Mesleki Gezi |
|
| Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
| Okuma |
|
| Tez Hazırlama |
|
| Arazi Çalışması |
|
| Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
| Diğer |
|
| Logbook |
|
| Röportaj ve sözlü görüşme |
|
| Araştırma |
|
| Film izleme |
|
| Kaynakça oluşturma |
|
| Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
| Fotoğraf çekimi |
|
| Eskiz çizimi |
|
| Harita üzerinde işaretleme |
|
| Harita okuma |
|
| Doku örneği alma |
|
| Malzeme arşivi oluşturma |
|
| Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|