DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS 112
Ders İsmi: Kurul 2: Hücre Yapı ve Fonksiyonu
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 2 7 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. H. Yegane Güven (Biyokimya) Dr. Öğr. Üyesi. Ezgi Gizem Berkay (Tıbbi Biyoloji) Prof. Dr. Tangül Müdok -- Dr. Öğ. Üyesi Türkân Sarıoğlu (Histoloji ve Embriyoloji) Dr. Öğr. Üyesi Hasan Hüseyin Şahin (Fizyoloji) Öğr. Gör. Duygu Şen Baykal (Biyofizik)

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hücrenin ve alt bileşenlerinin gelişimini, yapısını ve işlevini bilmek. Hücrenin
biyokimyasal sürecini değerlendirmek.
Dersin Hedefi: Su ve metabolizma ilişkisi, pH ve Tampon kavramını bilmek. Hücre membran
özelliklerini kavramak ve ultrastrüktürel morfoloji ile ilişkilendirmek. Hücre genetik materyalinin iki ana bileşeninin (DNA ve RNA) kimyasal yapısını kavramak ve RNA çeşitlerini bilmek. Hücre çekirdeğinin ultrastrüktürünü kavramak ve genomik replikasyon ve tamir mekanizmaları ile ilişkilendirmek. Hücre genomundan ayrı bir genetik sisteme sahip olan mitokondrial genomu bilmek ve mitokondri ultrastrüktürü ile ilişkilendirmek. Enzimlerin ve lipidlerin biyokimyasal özelliklerini kavramak ve lipid metabolizmasını açıklamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşamın moleküler temelini kavrar.
  2) Hücrenin tüm organellerini elektron mikroskobu seviyesinde bilir ve genomik prosesler ile ilişkilendirir.
  3) DNA yapısının tarifini, gen ekspresyonundaki replikasyonunun ve fonksiyonunun işleyişini, çekirdek (nukleus) ve kromozomların yapısını ve fonksiyonunu bilir.
  4) Hücre içi enzim ve lipid metabolizmasını kavrar ve metabolizmada rol alan organelleri bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Molekül-hücre-organel- gen regülasyonu ilişkisini kurar.
  2) Hücrenin tüm organellerini elektron mikroskobu seviyesinde tarif eder.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sorumluluk ve öz disiplin gösterir.
  2) Üretken, sorgulayan kişiliğe sahiptir.
  3) Anadilini etkili kullanır, yabancı dili kullanma çabasındadır.
  4) Bağımsız çalışıp, sorumluluk alabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Biyokimya: Biyokimya’nın Tanımı,Tıp ve Diş Hekimliğindeki Önemi Tıbbı Biyoloji: Hücre Yapısı Farklı Membran Histoloji - Emriyoloji: Hücre membranı-Microvillus-Cillia-Ara bağlar Biyofizik: Radyasyonun Madde ile Etkileşimi
2) Biyokimya: Vücutta Su ve Metabolizması Tıbbi Biyoloji: Hücre Zarında Taşınma - Difüzyon, Aktif, Pasif Transport - Ligant-Reseptör ilişkisi Histoloji Embriyoloji: Golgi-ER-Lizozom (GERL) Biyofizik: X-Işınlarının Oluşumu ve Özellikleri
3) Biyokimya: pH ve Tamponlar Tıbbi Biyoloji: DNA-RNA yapısı ve farklılıkları - RNA çeşitleri Histoloji Embriyoloji: Ribozom - Mikrotubul Fizyoloji: Hücre zarından geçiş ve İkincil mesajcı sistem Biyofizik: X-Işınları Görüntüleme Yöntemleri
4) Biyokimya: Enzimler-1 Tıbbi Biyoloji: Genetik materyalin özellikleri, DNA replikasyonu DNA onarım sistemleri Kromatin yapısı Histoloji Embriyoloji: Nukleus ve kromozomlar Biyofizik: Röntgen Cihaz Yapısı
5) Biyokimya: Enzimler-2 Tıbbi Biyoloji: Mitokondri genomu yaşlanma mitokondrial hastalıklar Histoloji Embriyoloji: Mitokondri Biyofizik: Bilgisayarlı Tomografi Cihaz Yapısı
Diğer Kaynaklar: Biyokimya:
**Wictor W. Rodwell, D. A. B., Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. (2019). Harper'ın Resimli Biyokimyası (31 ed.). Güneş Tıp Kitabevi.
**Gürdöl, F. (2021). Tıbbi Biyokimya (5 ed.). Nobel Tıp Kitapevi.

Tıbbi Biyoloji ve Genetik:
**Geçkil, H., Özmen, M., & Yeşilada, Ö. (2011). Moleküler Hücre Biyolojisi. Palmae yayıncılık.
**Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Öner, C. (2011). Genetik kavramlar. Palme Yayıncılık.
**Allison, L. (2014). Temel Moleküler Biyoloji. Palme Yayınevi.

Histoloji ve Embriyoloji:
**Junqueira, L. C. U., Carneiro, J., Aytekin, Y., & Solakoğlu, S. (2009). Temel histoloji: text & atlas. Nobel Tıp Kitabevleri.
**Mescher, A. (2015). Junqueira's Temel Histoloji Atlas Kitap. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.
**Demir, R. (2006). Histoloji ve Hücre Biyolojisi: Patolojiye Giriş. Palme Yayıncılık.
**Ross, M., & Pavlina, W. (2014). Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas (6. Baskı). B. Baykal (Çev.), Ankara: Palme Yayıncılık.
**Yüncü, P. D. M. (2016). Genel Histoloji ve Genel Embriyoloj. Çukurova Nobel Tıp Kitapevi.
**Can, A. (2018). Yaşam Bilimlerinde A’dan Z’ye Mikroskopi. Ankara Nobel Tıp Kitapevi.

Fizyoloji:
**Hall, J. (2016). Guyton ve Hall tıbbi fizyoloji (13. Baskı). Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.
**Widmaier, E. P., Raff, H., & Strang, K. T. (2014). Vander insan fizyolojisi: vücut fonksiyon mekanizmaları. Güneş Tıp Kitabevleri.

Biyofizik:
**Ahmet Fatih KOCAER, B. C., Birnur YILMAZ, Ceren ÖZTÜRK, Fatih BEŞEVLİ, Halil BOZKAYA, Hüseyin Ozan TEKİN, Miraç KAMIŞLIOĞLU, Murat DÜNDAR, Orhan OYAR, Türkan UZ İKİZCELİ. (2018). X Işınları Görüntüleme Teknikler. Kongre Kitapevi.
**Del Guerra, A. (2004). Ionizing radiation detectors for medical imaging. World scientific.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. 2 2 2 2 2 2
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. 3 3 3 3 3 3 1 1 1 1
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. 3 3 3 3 3 3 1
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. 2 2 2 2 2 2 1 1 2 3
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. 1 1 1 1 1 1 2
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. 2
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. 1 1
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. 3
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. 1 1 1
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. 1 1 1
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 5 75
Laboratuvar 5 10
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 5 40
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 3 9
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 13 26
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 176
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5