DIŞ HEKIMLIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DIS 112 | ||||||||
Ders İsmi: | Kurul 2: Hücre Yapı ve Fonksiyonu | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. H. Yegane Güven (Biyokimya) Dr. Öğr. Üyesi. Ezgi Gizem Berkay (Tıbbi Biyoloji) Prof. Dr. Tangül Müdok -- Dr. Öğ. Üyesi Türkân Sarıoğlu (Histoloji ve Embriyoloji) Dr. Öğr. Üyesi Hasan Hüseyin Şahin (Fizyoloji) Öğr. Gör. Duygu Şen Baykal (Biyofizik) |
Dersin Amacı: | Hücrenin ve alt bileşenlerinin gelişimini, yapısını ve işlevini bilmek. Hücrenin biyokimyasal sürecini değerlendirmek. |
Dersin Hedefi: | Su ve metabolizma ilişkisi, pH ve Tampon kavramını bilmek. Hücre membran özelliklerini kavramak ve ultrastrüktürel morfoloji ile ilişkilendirmek. Hücre genetik materyalinin iki ana bileşeninin (DNA ve RNA) kimyasal yapısını kavramak ve RNA çeşitlerini bilmek. Hücre çekirdeğinin ultrastrüktürünü kavramak ve genomik replikasyon ve tamir mekanizmaları ile ilişkilendirmek. Hücre genomundan ayrı bir genetik sisteme sahip olan mitokondrial genomu bilmek ve mitokondri ultrastrüktürü ile ilişkilendirmek. Enzimlerin ve lipidlerin biyokimyasal özelliklerini kavramak ve lipid metabolizmasını açıklamak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yaşamın moleküler temelini kavrar. |
||
2) Hücrenin tüm organellerini elektron mikroskobu seviyesinde bilir
ve genomik prosesler ile ilişkilendirir. |
||
3) DNA yapısının tarifini, gen ekspresyonundaki replikasyonunun
ve fonksiyonunun işleyişini, çekirdek (nukleus) ve kromozomların
yapısını ve fonksiyonunu bilir. |
||
4) Hücre içi enzim ve lipid metabolizmasını kavrar ve
metabolizmada rol alan organelleri bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Molekül-hücre-organel- gen regülasyonu ilişkisini kurar. |
||
2) Hücrenin tüm organellerini elektron mikroskobu seviyesinde tarif eder. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sorumluluk ve öz disiplin gösterir. |
||
2) Üretken, sorgulayan kişiliğe sahiptir. |
||
3) Anadilini etkili kullanır, yabancı dili kullanma çabasındadır. |
||
4) Bağımsız çalışıp, sorumluluk alabilir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Biyokimya: Biyokimya’nın Tanımı,Tıp ve Diş Hekimliğindeki Önemi Tıbbı Biyoloji: Hücre Yapısı Farklı Membran Histoloji - Emriyoloji: Hücre membranı-Microvillus-Cillia-Ara bağlar Biyofizik: Radyasyonun Madde ile Etkileşimi | ||
2) | Biyokimya: Vücutta Su ve Metabolizması Tıbbi Biyoloji: Hücre Zarında Taşınma - Difüzyon, Aktif, Pasif Transport - Ligant-Reseptör ilişkisi Histoloji Embriyoloji: Golgi-ER-Lizozom (GERL) Biyofizik: X-Işınlarının Oluşumu ve Özellikleri | ||
3) | Biyokimya: pH ve Tamponlar Tıbbi Biyoloji: DNA-RNA yapısı ve farklılıkları - RNA çeşitleri Histoloji Embriyoloji: Ribozom - Mikrotubul Fizyoloji: Hücre zarından geçiş ve İkincil mesajcı sistem Biyofizik: X-Işınları Görüntüleme Yöntemleri | ||
4) | Biyokimya: Enzimler-1 Tıbbi Biyoloji: Genetik materyalin özellikleri, DNA replikasyonu DNA onarım sistemleri Kromatin yapısı Histoloji Embriyoloji: Nukleus ve kromozomlar Biyofizik: Röntgen Cihaz Yapısı | ||
5) | Biyokimya: Enzimler-2 Tıbbi Biyoloji: Mitokondri genomu yaşlanma mitokondrial hastalıklar Histoloji Embriyoloji: Mitokondri Biyofizik: Bilgisayarlı Tomografi Cihaz Yapısı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||||
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||||||||||
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||||
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. | 2 | |||||||||||||||||||
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. | ||||||||||||||||||||
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||||
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. | ||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. | 1 | 1 | ||||||||||||||||||
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. | ||||||||||||||||||||
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. | ||||||||||||||||||||
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. | 3 | |||||||||||||||||||
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. | ||||||||||||||||||||
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 5 | 75 |
Laboratuvar | 5 | 10 |
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 5 | 40 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 3 | 9 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 13 | 26 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 176 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 5 |