KLINIK PSIKOLOJI (TEZSIZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KPS528
Ders İsmi: Alkol&Madde Kullanım Bozuklukları ve Davranışsal Diğer Bağımlılıklarda Tanı ve Tedavi Uygulamaları
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Volkan Demir

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı alkol & madde kullanım bozuklukları ve diğer davranışsal bağımlılığı olan bağımlılığı olan bireylerle nasıl iletişim kurulabileceği, bağımlılıkla ilgili literatürdeki kavramsal çerçeveleri, bağımlılığın olumsuz sonuçlarını ve temel psikoterapi yaklaşımlarıyla bağımlılıkla başa çıkmayı stratejileri hakkında bilgilendirme.
Dersin Hedefi: Bağımlılıklar önleyici tedbir ve bilinçlendirme çalışmaları yapılması halinde “önlenebilir” hastalıklardır. Bağımlılık alanında önleme, danışmanlık, bireye özgü bağımlılık terapisi gibi alanlarda teorik eğitim vaka çalışmaları ile öğrencilerin uzmanlaşmaları planlanmaktadır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel kavramlar ve tanımlar; bağımlılık türleri; bağımlılığın sebepleri; bireyi alkol & madde bağımlılığı ve davranışsal bağımlılık sürecine hazırlayan aile, akran grubu ve toplumsal bağlamda risk etmenleri; bağımlı çocuk, ergen ve yetişkinlerde iletişim becerileri; bağımlılığı önleme çabası; temel psikoterapi yaklaşımlarının bağımlılık tedavisinde uygulanması; yeniden uyum süreci.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klinik gözlem ve görüşmede kuramları tanıtmak ve bağımlılık tedavisinde klinik değerlendirme ve psikoterapi süreçlerinde gerekli olan gözlem ve görüşme becerileri kazandırmak.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; bağımlılık tedavisinde temel psikoterapi kuramlarına dayalı olarak gözlem ve görüşme becerilerini açıklayabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bağımlılık kavramı, gelişimi & maddeler ve etkileri
2) Bağımlı olgularda ruhsal travma
3) Bağımlılıkta görüşme teknikleri
4) Psikodinamik yaklaşım açısından bağımlılık
5) Adlerian terapi açısından: Bir yeme bağımlılığı olgu çalışması
6) Bağımlı ilişkilerin nedenleri ve nesne ilişkileri kuramı
7) Bilişsel Davranışçı terapi açısından: Bir kumar bağımlılığı olgu çalışması
8) Davranışçı yaklaşım açısından: Bir internet bağımlılığı olgu çalışması
9) Varoluşçu terapi
10) Varoluşçu yaklaşım açısından: Bir sex bağımlılığı olgu çalışması
11) Bağımlılıkta sanat terapisi
12) Bütüncül psikoterapi bağlamında bir internet bağımlılığı olgu çalışması
13) Bütüncül psikoterapi bağlamında bir kumar bağımlılığı olgu çalışması
14) Bütüncül psikoterapi bağlamında bir kompulsif seks bağımlılığı olgu çalışması
Diğer Kaynaklar: Altıntaş, E. (1992). Alfred Adler ve bireysel psikolojisi.
Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3), 235-247.
Derin, S., & Bilge, F. (2017). Patolojik kumar oynama: Bir olgu sunumu. Pegem Atıf İndeksi, 485-494.
Erden, S., & Hatun, O. (2015). İnternet bağımlılığı ile başa çıkmada bilişsel davranışçı yaklaşımın kullanılması: Bir olgu sunumu. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 2(1), 53-83.
Eroğlu, M. Z., & Tamam, L. (2016). Geç başlangıçlı bir kompulsif seks bağımlılığı olgusu. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(4), 234-7.
Şenormancı, Ö., Konkan, R., & Sungur, M. Z. (2010). İnternet bağımlılığı ve bilişsel davranışçı terapisi. Psychiatry, 11, 261-268.
Yalom, I. D. (2020). Existential psychotherapy. Hachette UK.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Klinik Psikoloji alanına dair temel kuramsal bilgilere sahip olmak.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
3) Klinik psikoloji alanında en güncel bilgilere nasıl ulaşacağını bilir, literatürü tarayabilir.
4) Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere sahiptir.
5) Klinik psikoloji ile ilgili edindiği bilgileri analiz edebilir, yorumlayabilir.
6) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgiler ile farklı disiplinlerin bağlantısını kurabilir.
7) Klinik psikoloji alanında karşılaştığı herhangi bir soruna bireysel olarak veya ekip içinde çözüm önerileri getirebilmek.
8) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını takip eder.
9) Klinik psikoloji alanında ortaya çıkan yeni terapi yöntemlerini takip eder, edindiği bilgileri sorgular.
10) Klinik psikoloji alanındaki uluslararası yayınları takip eder.
11) Klinik psikoloji alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
13) Klinik psikoloji alanındaki uygulamalarda etik prensiplere uygun hareket eder.
14) Klinik psikoloji alanında süpervizyon sürecini tamamlamak ve uygulamadaki etik sorumlulukların farkında olmak.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 14 42
Beyin Fırtınası 14 42
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 6 12
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 20
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 20
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6